تبیان، دستیار زندگی
امروزه با توجه پیشرفت های چشمگیر بشری انسان هنوز هم با موانع و مشکلاتی روبه رو است. برای مثال یکی از ساده ترین این موانع که از دید ما نیز دور نبوده کمبود وسایل آنتی باکتریال مناسب بوده است که در جراحی ها و حتی فضای بیمارستان ها نیز مورد استفاده.....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : نسرین صادقی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ساخت آنتی باکتریال، دستاورد برتر مجتمع حضرت معصومه (س)- دوره اول

ساخت آنتی باکتریال، دستاورد برتر دوره اول حضرت معصومه (س)


یازدهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید.
در این دوره از جشنواره تعداد 105 گروه به عنوان گروه های برتر در بخش های سمینارهای علمی، مسابقات و غرفه های نمایشگاهی به عنوان گروه های برتر برگزیده و معرفی شدند.
 بر آن شدیم تا با معرفی پروژه های گروه های برتر علاوه بر قدردانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم.
 
مقطع: دوره اول متوسطه
موضوع: ساخت کیتوسان آنتی باکتریال
نام مدرسه: مجتمع حضرت معصومه (س)
نام استاد: خانم سوده شیری
دانش آموزان: سوگند نادری، آیلا سلام زاده، آنیتا ضرابی، نگار مال میریان

چکیده:

امروزه با توجه پیشرفت های چشمگیر بشری انسان هنوز هم با موانع و مشکلاتی روبه رو است. برای مثال یکی از ساده ترین این موانع که از دید ما نیز دور نبوده کمبود وسایل آنتی باکتریال مناسب بوده است که در جراحی ها و حتی فضای بیمارستان ها نیز مورد استفاده گسترده ای قرار می گیرد. در این راستا سعی در به عمل آوردن موادی با ساختار کیتوسانی که دارای خواص بارزی چون آنتی باکتریال، قابلیت ارتجایی و استحکام و مقاومت بالا باشد، را داریم.

ساخت آنتی باکتریال، دستاورد برتر دوره اول حضرت معصومه (س)


تئوری
بسپارهای کربوهیدراتی یا پلی ساکارید ها از مهم ترین انواع زیست بسپارها به حساب می آید.
سالانه میلیاردها تن از این مواد طبیعی توسط انواع موجودات زنده تولید و تبدیل می شوند.
این مواد تجدیدپذیر با توجه به روند کاهشی منابع اولیه و انرژی فسیلی (تجدید ناپذیر) و هم چنین مسائل زیست محیطی ناشی از فراورش و مصرف آن ها اهمیتی مضائف یافته اند. کیتین ماده خام فراوانی است که توسط سلول های زنده گیاهی و جانوری استفاده می شود و برای تبدیل به مواد شیمیایی و محصولات جدید عملاً تمام ناشدنی است.
از حرارت دادن کیتین در یک محلول شیمیایی کیتوسان به دست می آید. این نوع مواد زیستی عملاً به علت برتری ها و مزیت های طبیعی و ذاتی آینده ی درخشانی دارد.
کیتوسان دیگر خواصی دارد که در محصولات مصنوعی یافت نمی شود.


این ماده کاربردهای فراوانی دارد که می توان به این موارد اشاره کرد:
- تصفیه فاضلاب
- تهیه چسب
- صنایع غذایی
- کشاورزی
- شیمیایی
- پزشکی و همچنین دندانپزشکی
- دارویی و زیست فناوری
- مواد آرایشی و بهداشتی
- کاغذ سازی و نساجی
- کروماتوگرافی
- ژاسی و ...
کیتوسان یک ماده کلیدی پر مصرف در سال 2112 میلادی بوده است و همچنین جالب توجه است که 79 درصد این مصرف در زمینه ی زیست پزشکی خواهد بود.

ساخت آنتی باکتریال، دستاورد برتر دوره اول حضرت معصومه (س)

روش کار و مواد لازم :
4 سی سی از محلول نیترات نقره 10 - سی سی از محلول کیتوسان - هیتر استیرر - مگنت  - اسپاتول - بشر  - آب مقطر  - استوانه مدرج  - ترازو - بالون حجمی

روش کار
4 سی سی از محلول 52 میلی مول نیترات نقره را به حجم 10 سی سی می رسانیم و سپس 10 سی سی از محلول کیتوسان را به حجم 20 سی سی می رسانیم، این دو را با یکدیگر تر کیب کرده و به همراه مگنت روی هیتر استیرر قرار می دهیم تا زمانی که محلول هموژن به دست آید.

سپس محلول را وارد لوله آزمایش کرده و به مدت 12 ساعت در دمای 95 درجه سانتی گراد قرار داده ایم. در آخر یک محلول هموژن زرد رنگ به دست آورده و سپس سود سوز آور را اضافه کرده تا به خاصیت آنتی باکتریالی برسیم.
 
برای مشاهده مجموعه فایل های ضمیمه اینجا کلیک کنید.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه و تنظیم: نسرین صادقی