تبیان، دستیار زندگی
هر ماده غذایی نیاز به نگهداری به روش خاص خود دارد تا سالم تر بماند و ما بتوانیم بدون احساس خطر آن را مصرف کنیم. البته نگهداری مواد غذایی کار چندان سختی نیست. به شرطی که اصول آن را بلد باشید. در این صورت از اسراف مواد غذایی نیز جلوگیری می کنید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خراب شدن مواد غذایی با این خطاها

هر ماده غذایی نیاز به نگهداری به روش خاص خود دارد تا سالم تر بماند و ما بتوانیم بدون احساس خطر آن را مصرف کنیم. البته نگهداری مواد غذایی کار چندان سختی نیست. به شرطی که اصول آن را بلد باشید. در این صورت از اسراف مواد غذایی نیز جلوگیری می کنید.

فاطمه مهدی پور - بخش تغذیه و آشپزی تبیان
باقیمانده غذاها

یادتان باشد در دنیایی که ما زندگی می کنیم افراد فقیر و گرسنه زیادی وجود دارند که نیازمند همین مواد غذایی ای هستند که ما بعضا آن ها را به دلیل نگهداری ناصحیح دور می ریزیم. بنابراین عدم نگهداری صحیح مواد غذایی و دور ریختن آن نه تنها به اقتصاد خانواده ضرر می زند بلکه اسراف است و کاری مورد نکوهش. در این مطلب شما را با اشتباهاتی که منجر به خراب شدن مواد غذایی می شود بیشتر آشنا می کنیم. لطفاً با ما همراه باشید.

تابستان است، حواستان را بیشتر جمع کنید

در اکثر مواقع توجه کافی به غذاهایی که داخل یخچال در حال فاسد شدن هستند نداریم. اما در این فصل سال که هوا به  شدت گرم است باید بیشتر حواستان را جمع کنید. چون عدم نگهداری صحیح مواد غذایی نه تنها باعث خراب شدن آن می شود که بلکه ممکن است با مصرف آن دچار مسمومیت نیز بشوید. بنابراین بهتر است با در نظر داشتن ترفندهای ساده و دور بودن از برخی اشتباهات مواد غذایی خود را به بهترین شکل ممکن از خراب شدن دور کنید.

مواد غذایی تان را به مدت طولانی در دمای محیط رها می کنید

اگر غذایتان حاوی ماهی یا مواد غذایی خراب شدنی هستند آن ها را بیش از دو روز در یخچال نگهداری نکنید. چون بیش از این زمان غذا خراب می شود حتی اگر بوی بدی ندهد

زمان عامل مهم و تعیین کننده ای در نگهداری بهینه مواد غذایی است. اگر به دلیل تنبلی یا گرفتاری های روزمره مواد غذایی تان را در دمای محیط رها کنید باکتری ها فرصت تکثیر و فاسد کردن مواد غذایی را پیدا می کنند. به همین دلیل نیز مواد غذایی با سرعت زیادی تغذیه شده و بو می گیرند.

چه باید کرد؟
برای اینکه اجازه ندهید میکروارگانیسم ها فضای کافی برای تکثیر پیدا نکند مواد غذایی تان را به موقع داخل یخچال قرار دهید. یادتان باشد هر اندازه در این عمل تأخیر داشته باشید باکتری ها بیشتر و بیشتر تکثیر خواهند شد.

خیلی زود تخم مرغ ها را در سطل زباله می ریزید

امروزه کارخانجات تولید کننده مواد غذایی روی محصولات خود تاریخ انقضا قید می کنند و تخم مرغ ها نیز از این امر مستثنا نیست. با وجود این تاریخ، کار مصرف کننده ها راحت تر می شود. اما همه تخم مرغ ها حاوی تاریخ انقضا نیستند و یا در برخی موارد نمی توان به تاریخ قید شده اعتماد کرد.

چه باید کرد؟
برای حل این مشکل بهتر است بدانید که می شود تخم مرغ ها را تا 3 ماه در داخل یخچال نگهداری کرد. اگر تخم مرغ پخته شده است مدت نگهداری آن در داخل یخچال به زیر یک هفته می رسد.

مواد غذایی را خیلی سریع یخ زدایی می کنید

یخ زدن یکی از بهترین روش های طولانی کردن مدت زمان نگهداری مواد غذایی خام و پخته محسوب می شود. مشکل زمانی بروز می کند که بخواهید از این مواد غذایی، یخ زدایی کرده و سپس مصرف کنید. برخی افراد درست چند دقیقه قبل از تهیه غذا آن را از فریزر خارج می کنند و یا داخل آب قرار می دهند و یا اینکه به همان صورت یخ زده روی اجاق می گذارند تا آماده شود. این کارها جزو خطاهای خطرناک محسوب می شوند. چون ممکن است مشکلات گوارشی و حتی مسمومیت ایجاد شود.

چه باید کرد؟
برای یخ زدایی درست و صحیح از مواد غذایی آن را از فریزر خارج کرده و یک شب تمام در قسمت پایین یخچال قرار دهید.

یخ زدایی

روی مواد غذایی تان برچسب نمی زنید

شاید این کار چندان مشکل آفرین به نظر نرسد اما زدن برچسب روی مواد غذایی نگهداری و همچنین مصرف آن ها را آسان تر می کند. خیلی از ما معمولاً فراموش می کنیم چه زمانی یک ماده غذایی یا خوراکی را داخل یخچال قرار داده ایم و بنابراین نیز نمی دانیم تا کی زمان داریم آن را مصرف کنیم.

چه باید کرد؟
اگر شما جزو افراد فراموشکار هستید حتماً روی ظروف نگهداری مواد غذایی، اسم غذا یا تاریخ خرید و نگهداری آن را قید کنید. این اطلاعات به موقع به کارتان می آید.

به بوی مواد غذایی بیشترین اعتماد را دارید

یادتان باشد که مواد غذایی پخته شده باید در قسمت بالایی یخچال نگهداری شوند. حتماً دقت کنید که در ظرف کاملاً کیپ باشد و غذا از آن سرریز نشود. مواد غذایی خام باید در قسمت پایین یخچال قرار داده شوند

یکی از اشتباهات رایج بین همه مردم این است که به حس بویایی خود در خصوص مواد غذایی اعتماد زیادی دارند. یعنی اینکه آن ها را بو می کنند و اگر بوی خوبی داشته باشد با خیال راحت آن را مصرف می کنند. با این حال باید بدانید هر ماده غذایی خراب یا در حال فاسد شدن الزاماً بوی بدی نمی دهد. چون یخ زدگی و دمای پایین یخچال می تواند بوی بد را از بین ببرد.

چه باید کرد؟
بهترین کار این است که هر غذایی را حداکثر 4 تا 5 روز نگهداری کنید. اگر غذایتان حاوی ماهی یا مواد غذایی خراب شدنی هستند آن ها را بیش از دو روز در یخچال نگهداری نکنید. چون بیش از این زمان غذا خراب می شود حتی اگر بوی بدی ندهد.

مواد غذایی خام و پخته را با هم نگهداری می کنید

خانم ها همیشه داخل یخچال با کمبود فضا مواجه هستند. بنابراین از هر گوشه و کنار آن استفاده می کنند تا مواد غذایی خود را در آن، جا دهند. اما گاهی ناخواسته یا ندانسته مواد غذایی خام و پخته شده را کنار هم نگهداری می کنند. اما یادتان باشد نباید این دو را با هم مخلوط کنید. اگر مواد غذایی خام و پخته شده با هم در تماس باشند و شما آن ها را مصرف کنید به سلامتی تان آسیب می زنید.

چه باید کرد؟
یادتان باشد که مواد غذایی پخته شده باید در قسمت بالایی یخچال نگهداری شوند. حتماً دقت کنید که در ظرف کاملاً کیپ باشد و غذا از آن سرریز نشود. مواد غذایی خام باید در قسمت پایین یخچال قرار داده شوند. بهتر است آن ها را نیز در ظروف شیشه ای یا کیسه های مناسب نگهداری کنید.

نکته آخر

یادتان باشد که به طور مرتب یخچالتان را تمیز و مرتب کنید. این کار باعث می شود که مواد غذایی بهتر نگهداری شده و از تماس با باکتری های آسیب رسان دور بمانند. حتماً بعد از یخ زدایی یا به اصطلاح باز کردن یخچال با کمی سرکه سیب یا محلول جوش شیرین آن را ضدعفونی کنید.



مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.