تبیان، دستیار زندگی
یک گروه از پژوهشگران در انگلیس که گوسفند دالی را شبیه‌سازی کرده بودند، مرغ‌هایی را با مهندسی ژنتیک بوجود آورده‌اند که در سفیده ی تخم‌مرغ‌هایشان داروی ضد سرطان وجود دارد. به گزارش خبرگزاری رویترز این گروه در مرکز زیستی روزل...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مرغ هایی که داروی ضد سرطان تولید می کنند


یک گروه از پژوهشگران در انگلیس که گوسفند دالی را شبیه‌سازی کرده بودند، مرغ‌هایی را با مهندسی ژنتیک بوجود آورده‌اند که در سفیده ی تخم‌مرغ‌هایشان داروی ضد سرطان وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری رویترز این گروه در مرکز زیستی روزلین در ادینبورو اعلام کردند این مرغ‌ها در سفیده تخم‌مرغ‌هایشان داروی ضدسرطان تولید می‌کنند.

پژوهشگران در مقاله‌شان در نشریه PROCEEDINGS OF THE NATIONAL ACADEMY OF SCIENCES می‌نویسند: این داروها شامل یک آنتی‌بادی مونوکلونال – که خودشان پروتئین‌های دستگاه ایمنی هستند که با مهندسی آزمایشگاهی بوجود آمده‌اند- و یک پروتئین سیستم ایمنی که برای درمان سرطان و سایر بیماری‌ها به کار می‌رود، هستند.

ساختن این داروها در آزمایشگاه آسان نیست. این پژوهشگران می‌نویسند: "بسیاری از پروتئین‌های درمانی برای انسان، در زیست‌رآکتورهای صنعتی تولید می‌شوند."

اما به نوشته این پژوهشگران برپا کردن چنین سیستم‌هایی هم زمان‌بر و هم گران‌قیمت است.

دانشمندان در تلاش برای یافتن راه‌هایی برای تبدیل حیوانات به کارخانه‌های تولید این مواد بوده‌اند، چرا که این حیوانات به طور طبیعی چنین موادی را تولید می‌کنند.

قبلا گاو، گوسفند و بز با مهندسی ژنتیکی به تولید پروتئین‌های انسانی از جمله انسولین و داروهایی برای درمان بیماری ژنتیکی فیبروز کیستیک واداشته شده بودند، اما گروه روزلین معتقد بودند مرغ‌ها به خاطر طول عمر کوتاه‌تر و قابلیت تخم‌گذاری مناسب‌تر هستند.

هلن سنگ و همکارانش در موسسه روزلین که با قرار دادن ژن‌های پروتئین‌های مطلوب در ژن‌های مرغ برای تولید اووآلبومین(پروتئینی که نیمی از وزن سفیده تخم مرغ را تشکیل می‌دهد)، مرغ‌های مهندسی ژنتیکی شده یا ترانس‌ژنیک تولید کردند.

آنها می‌خواستند ترتیبی دهند که پروتئین‌ها در سفیده‌های تخم‌مرغ‌ها ساخته شود، نه جایی دیگر.

پروتئین‌هایی که آنها انتخاب کردند، یکی MIR24 بود که یک آنتی‌بادی مونوکلونال با قابلیت درمان یک بدخیمی پوستی به نام ملانوم (خال سرطانی) است و دیگری اینترفرون B-1A بود که یک پروتئین سیستم ایمنی از خانواده پروتئین‌هایی است که به تومورها و ویروس‌ها حمله می‌کنند.

آنها یک ویروس را در مراحل بسیار ابتدایی وارد جنین‌های مرغ کردند. این ویروس مواد ژنتیکی مورد نظر را به درون DNA جنین‌های مرغ درتخم‌مرغ‌های به تازگی گذاشته ‌شده، وارد کردند.

پس از اینکه جوجه‌‌ها از تخم درآمدند، مشخص شد خروس‌ هستند که این DNA جدید را وارد اسپرم خود کرده‌اند. این خروس‌ها بعدا با مرغ های طبیعی جفت‌گیری کردند و جوجه‌های حاصل از لحاظ داشتن این دو ژن جدید غربالگری شدند.

این پژوهشگران اکنون چند صد مرغ را پرورش داده‌اند که پروتئین‌های مورد نظر را تولید می کنند.

منبع : همشهری

*مطالب مرتبط در این سایت:

تلاش برای تولید واکسن انواع سرطان

اولین واکسن ضد سرطان

سرطان چیست؟

قاتل ناپلئون هم سرطان بود

نقطه ی شروع شیمی درمانی سرطان

رژیم غذایی در سرطان ها

اثر شیر و فراورده های آن در پیشگیری از سرطان

زنجبیل و فلفل سرطان های مرگبار را درمان می‌کنند

رژیم غذایی کشورهای حاشیه مدیترانه خطر سکته و سرطان را کاهش می دهد

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.