تبیان، دستیار زندگی
قال " اوراز" به ایران هستیم " تمام هماهنگی های لازم انجام شده و به محض اجازه پزشكان پاكستانی" محمد اوراز" را به تهران منتقل خواهیم كرد." مهندس احمد شیرمحمد ، نایب رییس فدراسیون كوهنوردی در یك جل...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

منتظر اجازه پزشكان برای انتقال " اوراز" به ایران هستیم

" تمام هماهنگی های لازم انجام شده و به محض اجازه پزشكان پاكستانی" محمد اوراز" را به تهران منتقل خواهیم كرد."

مهندس احمد شیرمحمد ، نایب رییس فدراسیون كوهنوردی در یك جلسه مطبوعاتی، رادیو و تلویزیونی در مورد وضعیت سانحه پیش آمده برای ملی پوشان ایرانی گفت: تیم ملی كوهنوردی متشكل از 12 ورزشكار، پزشك و سرپرست اوایل تیرماه گذشته عازم پاكستان شد تا به قله رفیع گاشربروم در این كشور صعود كند. متاسفانه به علت شرایط موسمی زودرس، وضعیت آب و هوایی منطقه بسیارنامساعد بود و دربین تیم های مختلفی كه وارد منطقه شده بود، فقط دو تیم از اسپانیا و اوكراین موفق به فتح این قله شده بودند.

وی درادامه گفت:  پس از50 روز تلاش و درحالی كه كوهنوردان كشورمان 3 بار به كمپ آخر در ارتفاع 7300 متری رسیده بودند و حتی در صعود اول به قله به دلیل شرایط بد آب و هوایی 7 روز در كمپ اسیر شده بودند، با مشورت با سرپرست تیم، تصمیم بر این شد كه صعود نهایی طی روزهای 20 تا 25 مرداد انجام شود. این یكی از استثناهای جهان كوهنوردی است و فقط تیمهای بسیار آماده و ورزیده می توانند چنین حركتی را 3 بار متوالی در ارتفاع بالای 7 هزار متری انجام دهند. در سپیده دم روز 25 مرداد ، تیم 4 نفره حركت می كند ، ولی متاسفانه حوالی ساعت 8 صبح در ارتفاع 7900 متری گرفتار بهمن می شود و  دو نفر از كوهنوردان ما به نامهای محمد اوراز و مقبل هنرپژوه تا ارتفاع 7100 متری به پایین سقوط می كنند و فقط لطف الهی باعث می شود كه از مرگ حتمی نجات پیدا كنند.

نایب رییس فدراسیون كوهنوردی در ادامه گفت: پس از این حادثه هماهنگی های لازم انجام شد و حتی زودتر از زمان پیش بینی شده، محل سقوط پیدا شد و مصدومان توسط همنوردان خود به ارتفاع پائین تر منتقل شدند. دركوتاه ترین زمان ممكن با ارتش پاكستان هماهنگی شد كه مصدومان توسط هلی كوپتر به بیمارستان انتقال یابند، ولی به دلیل شرایط نامساعد جوی از روز دوم پزشك بر بالای سر مصدومان حاضر شد و عملیات درمان را آغاز كرد و در روز سوم وقتی اوراز و هنرپژوه به ارتفاع 4500 متری پائین آورده شده بودند ، با دوسورتی پرواز ابتدا به شهر كوهپایه ای اسكاردو در مرز چین و پاكستان و سپس به شهر اسلام آباد و بیمارستان شفا منتقل شدند.

وی افزود: اكنون یك آمبولانس هوایی از شركت آلمان به صورت آماده (STAND BY) اجاره كردیم تا در صورت اجازه دكتر عرفان ، پزشك معالج پاكستانی، اوراز را به تهران منتقل كنیم، خوشبختانه هنرپژوه كه آسیب دیدگی او فقط در حد كوفتگی عضلات بود، صبح امروز از بیمارستان مرخص شد. در حال حاضر هم با هماهنگی دكتر قدسی كه برای درمان اوراز تقبل مسئولیت كرده ، منتظریم تا شرایط جسمانی وی برای پرواز و انتقال به ایران مساعد شود.

وی در ادامه در مورد بودجه فدراسیون كوهنوردی گفت: بودجه فدراسیون در سال گذشته 60 میلیون تومان بوده كه اوایل امسال هم 10 میلیون آن را كم كردند، ولی با قول مساعد مهندس مهرعلیزاده قرار شده كه این مبلغ را از ما كم نكنند. حال این بودجه را در كنار هزینه ها بگذارید تا بدانید فدراسیونی كه بام جهان را فتح كرده چه مشكلاتی دارد؟

85 هزار دلار هزینه ارزی و 20 میلیون تومان هزینه ریالی برای صعود به گاشربروم، 20 هزار دلار برای صعود تیم امید به قله 7020 متری اسپانتیك، 8 هزار دلار برای اعزام تیم سنگنوردی به قهرمانی آسیا و در كنار اینها در سال تقریبا 15 میلیون حقوق كاركنان دفتری، مدیران فدراسیون و روسای كمیته های مختلف است. تا امروز كه در ماه ششم سال هستیم ، هیچ گونه تخصیص ارزی صورت نگرفته است.

شیر محمد درادامه گفت: اوایل هفته یك نامه جهت استمرار به دفتر ریاست جمهوری ارسال كرده ایم، چرا كه با مشكلات مالی بسیاری دست به گریبان هستیم و حتی 20 هزار دلار جهت دو سورتی پرواز انتقال كوهنوردان مصدوم توسط كوهنوردان پاكستانی پرداخت شده كه هنوز به آنها مقروض هستیم. تا كنون نیز شركت های مختلف و مردم علاقه مند به كوهنوردی با كمك های خود ما را در راه صعودهایمان كمك كرده اند.

وی در مورد علت حادثه برای كوهنوردان ملی پوش گفت: در كوهنوردی وقتی تیم حركت كرد تمام اختیارات متعلق به سرپرست تیم است و صحبت های او با رییس فدراسیون و كارشناسان هم در حد مشاوره است، ولی اوست كه باید تصمیم نهایی را بگیرد، چرا كه در منطقه حضور دارد و شرایط جسمانی و روحی نفرات تیم را از نزدیك لمس می كند. درحال حاضر هم نمی توان در مكان امن نشست و دراین مورد اظهار نظر كرد.

سرپرستی اقبال افلاكی در چند مورد هیمالیا نوردی كاملا موفق بوده و حال باید منتظر بمانیم تا تیم برگردد و بعد در مورد علت این حادثه صحبت كنیم.