تبیان، دستیار زندگی
آیا برایتان اتفاق افتاده است که از خواب بیدار شوید و تا اواسط روز به اصطلاح «ویندوزتان» بالا نیاید؟ یعنی اینکه مغزتان درست فرمان نراند و نتوانید به کارهایتان برسید؟ درست در همین مواقع است که باید به فکر صبحانه خوب باشید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

٥ صبحانه ای که مغزتان را به کار می اندازد

آیا برایتان اتفاق افتاده است که از خواب بیدار شوید و تا اواسط روز به اصطلاح «ویندوزتان» بالا نیاید؟ یعنی اینکه مغزتان درست فرمان نراند و نتوانید به کارهایتان برسید؟ درست در همین مواقع است که باید به فکر صبحانه خوب باشید.

فاطمه مهدی پور - بخش تغذیه و آشپزی تبیان
جو دو سر

همه  ی ما هزاران بار شنیده ایم که صبحانه مهم ترین وعده غذایی روزانه است. این حرف را جدی بگیرید. صبحانه سوخت و ساز بدنتان را بالا می برد و به کنترل وزن کمک می کند. علاوه بر این باعث می شود که مغزتان فعال شود و درست فرمان بدهد. اما چه نوع صبحانه ای چنین خاصیتی دارد؟ آیا خوردن یک تکه کیک با یک فنجان چای یا قهوه روش درست شروع یک صبح بانشاط خواهد بود؟ یا اینکه تخم مرغ می تواند پروتئین کافی را به بدن برساند و مغز را فعال کند؟ در این مطلب قصد داریم به این سوالات پاسخ دهیم و شما را با صبحانه های «مغز فعال کن» بیشتر آشنا کنیم.

صبحانه مهم است اما صرفاً غلات صبحانه نیست

صحبت کردن از صبحانه حرف تازه ای نیست. اما منظور از صبحانه سالم و خوب، خوردن یک پیاله غلات آماده شیرین و پرکالری هم نیست. چون اکثر مردم تصور می کنند خوردن این غلات نه تنها شیک بلکه بسیار مغذی است. صبحانه خوب صبحانه ای است که انرژی کافی را به شما بدهد و روحتان را شاداب کند. شاه کلید این انرژی بخشی نیز در دریافت پروتئین و غلات کامل است. یعنی بهترین مواد غذایی برای فعال کردن مغز و شروع یک روز دل انگیز.

جوی دو سر

توصیه می کنیم روی نان تست و کره بادام زمینی تان چند برش موز نیز بچینید تا برنامه ویتامین زنی تان کامل تر شود. با این کار پتاسیم خوبی نیز دریافت خواهید کرد که باعث می شود مغزتان به خوبی اکسیژن رسانی شود

شب هنگام که سر را روی بالش می گذارید روزه شبانه آغاز می شود. صبحانه یعنی افطار کردن این روزه شبانه! زمانی که بیدار می شوید مغزتان نیاز به آذوقه ای تازه از قند و گلوکز در خون دارد. مصرف صبحانه شیرین باعث افزایش سریع قند خون می شود و در طی ساعات بعدی نیز افت قند حادث می شود؛ اما بلغور جوی دو سر به آرامی جذب بدن می شود. بعد از خوردن این ماده غذایی کامل، قند خونتان با ریتمی آرام و منظم افزایش پیدا می کند و دچار افت قند خون نمی شوید.
نتایج بررسی ها نشان می دهد بچه هایی که برای صبحانه جوی دوسر مصرف می کنند در مقایسه با کودکانی که غلات صبحانه آماده می خورند نمره های بهتری کسب می کنند. این مسئله نیز نظریه تأثیر قند خون روی حافظه و تمرکز را قوت می بخشد.

تخم مرغ

تخم مرغ یک صبحانه کامل و مفید برای مغز است. این ماده غذایی حاوی پروتئین باکیفیت است. از آنجایی که بدن زمان زیادی برای هضم پروتئین صرف می کند بعد از خوردن این صبحانه، مدتی طولانی احساس سیری خواهید کرد. در نتیجه علاوه بر کنترل وزن قند خون نیز در سطح سالمی نگه داشته می شود. یادتان باشد که سفیده تخم مرغ حاوی باکیفیت ترین نوع پروتئین است. کیفیت بالای این ماده در تخم مرغ به بدن کمک می کند تا آن را بهتر جذب کند. البته گفتنی است که تخم مرغ حاوی ویتامین ها و مواد معدنی نیز می باشد که کمک می کنند جسم و روح در کنار هم و به کمک هم فعالیت کنند.

تخم مرغ

کره بادام زمینی و نان کامل

این صبحانه علاوه بر این که خوشمزه خواهد بود به خوبی انرژی تان را نیز بالا خواهد برد. با مصرف کره بادام زمینی از خواص پروتئین بهره مند می شوید. همان طور که گفته شد پروتئین باعث احساس سیری طولانی مدت می شود. اگر از نان تست کامل استفاده کنید میزان قند خونتان نیز در سطح خوبی قرار می گیرد و در طول روز بهتر کنترل می شود. توصیه می کنیم روی نان تست و کره بادام زمینی تان چند برش موز نیز بچینید تا برنامه ویتامین زنی تان کامل تر شود. با این کار پتاسیم خوبی نیز دریافت خواهید کرد که باعث می شود مغزتان به خوبی اکسیژن رسانی شود. به این ترتیب نیز در طول روز فکرتان باز و روشن می شود و از استرس های بیهوده دور می مانید.

ماست یونانی

مصرف صبحانه شیرین باعث افزایش سریع قند خون می شود و در طی ساعات بعدی نیز افت قند حادث می شود؛ اما بلغور جوی دو سر به آرامی جذب بدن می شود

احتمالاً عادت به مصرف ماست یونانی برای وعده صبحانه ندارید. اما بهتر است بدانید این نوع ماست هر روز شهرت بیشتری در بین مردم پیدا می کند. ماست یونانی نه تنها دارای دو برابر پروتئین بیشتری نسبت به ماست های عادی است بلکه بهتر و خامه ای تر از ماست های دیگر است. پروتئین اضافه این نوع ماست احساس خوبی به شما می دهد و باعث می شود مغزتان کار بیفتد و روز خوبی آغاز کنید. یادتان باشد که ماست یونانی کربوهیدرات کمی دارد. کربوهیدرات ها که در دونات ها و دیگر انواع نان های شیرمال و غیره نیز وجود دارد باعث کاهش شدید قند خون در اواخر روز می شود. این افت قند خون نیز هوشیاری مغز را کاهش می دهد. توصیه می کنیم مقداری میوه یا بادام نیز به ماستتان اضافه کنید تا طعم آن بهتر شود. با مصرف این ماست از چربی های سالم بهره مند می شوید و انرژی خوبی عایدتان می شود.

ماست یونانی

شام در صبحانه

گاهی بهتر است تنوع ایجاد کنید. همیشه که لازم نیست مثلاً بلغور جوی دوسر میل کنید یا اینکه خودتان را به تخم مرغ و املت ببندید. گاهی خوردن آنچه از شب مانده است نیز خالی از لطف نیست. البته منظورمان تکه های پیتزا یا بال مرغ مانده از شب نیست. اگر سیب زمینی تنوری یا سیب زمینی کبابی مانده است آن را با ماست یونانی و سبزی یا حتی سوپ مانده را با نان سبوس دار میل کنید. حتی می توانید از مرغ یا ماهی مانده از شب ساندویچ تهیه کرده و نوش جان کنید. البته همه چیز به ذائقه شما بستگی دارد. در هر حال اینکه به قول جوان ها صبحانه را «توپ» میل کنید تا مغزتان خوب کار کند و روز «توپی» داشته باشید.


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.