تبیان، دستیار زندگی
هدف دانش آموزان از پژوهش حاضر اولا فرصتی مهیا گردد تا بازی ها به خوانندگان این پژوهش معرفی شود، ثانیا جای تاملی برای پدر و مادران ایجاد شود که ببینند کدام فضای بازی و سرگرمی نشاط و شادآورتر است بازی هایی با سبک قدیم یا بازی ها با سبک جدید است....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهدی رحمانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تاریخچه بازی های کودکان

تاریخچه بازی های کودکان

یازدهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ها و ایده های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ها یاری نموده اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده های جالب، علاوه بر قدردانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح های جدید شما عزیزان هستیم.


نام ایده: تاریخچه بازی های کودکان
نام ارائه دهنده/دهندگان: رضا صومعه
زمینه و نوع پروژه: اجتماعی
درجه سختی: ساده
نام مدرسه: مهرآیین


چکیده

هدف دانش آموزان از پژوهش حاضر اولا فرصتی مهیا گردد تا بازی ها به خوانندگان این پژوهش معرفی شود، ثانیا جای تاملی برای پدر و مادران ایجاد شود که ببینند کدام فضای بازی و سرگرمی نشاط و شادآورتر است بازی هایی با سبک قدیم یا بازی ها با سبک جدید است.

مقدمه

فعالیتی که با میل، اختیار و باهدف سرگرمی و تفریح در اوقات فراغت انجام می شود، بازی نام دارد.

تاریخچه بازی های کودکان

بنابر این تعریف، بازی دارای ویژگی های زیر است:

1. بازی، فعالیتی اختیاری است.
2. کودک می تواند آن را به دلخواه خود رها کند و به فعالیت دیگری بپردازد.
3. بازی برای کودک خوشایند، لذت بخش و سرگرم کننده است.
4. بازی کودک، ساعت کار و وقت معین ندارد.
5. در بازی از کشمکش و پرخاش خبری نیست.


به طور کلی دو تصور نسبت به بازی وجود دارد

1. بازی برای سرگرمی و مشغول شدن کودک

یکی این که چون کودک مزاحم زندگی بزرگترهاست، بازی و اسباب بازی لازم است تا کودک را سرگرم کند. در زندگی امروزی غالباً هدف از بازی این است، در زندگی به سبک مدرنیسم هر ابزاری که به والدین کمک کند تا به برنامه های خود برسند، مفید تلقی می شود.

منظور از برنامه، چیزهای ارزش زاست و ارزش، تولید پول است. برنامه هایی مثل کلاس رفتن، مدرک گرفتن، یادگیری، کار، کسب پول و خرج کردن آن، ایجاد رفاه، استراحت، ورزش و...، ابزار این کار باید فراهم شود.

کودک به هر نحوی باید مشغول شود تا والدین به کار خود برسند، به مهد کودک فرستاده شود، ساعت ها به تماشای برنامه های تلویزیون بپردازد و ...، یک نگاه به بازی این است.

2. بازی بستری برای بالندگی کودک

یک نوع نگاه هم این است که بازی و وسایل بازی باید کودک را رشد دهد، آموزنده باشد و باعث ارتقای کودک شوند. اتفاقا در این نوع نگاه برخلاف نگاه اول، والدین باید برای کودک وقت بیشتری بگذارند، مثلاً در یادگیری نقاشی، توجه از دور به کودک کافی نیست باید از نزدیک نظارت و آموزش انجام شود.


بازی های قدیم با بازی های امروز تفاوت های عمده ای دارد.

شاید بزرگترین ویژگی بازی های قدیمی در این بوده است که جنبش و تحرک در آن ها زیاد بوده است و ویژگی دیگر این بازی ها این بوده است که بازی ها به صورت گروهی و دسته جمعی بوده و باید بیشتر در محیط باز انجام می شد که قطعا برای بچه ها نشاط آور و مفرح بوده ولیکن متاسفانه با مرور زمان و پیشرفت تکنولوژی امروزه بیشتر سرگرمی کودکان و سپری کردن اوقات فراغت شان با بازی های الکترونیکی و بعضا بازی هایی خشن که پس از بازی شاید به جای احساس نشاط- خستگی و پریشانی ذهنی را به همراه دارد.

امروزه خصوصا در کلان شهرها با ساخت و ساز های انجام شده علاوه براینکه فضاهای بازی کمتر شده (به دلیل تراکم جمعیت و تردد و پارک زیاد خودروها) موضوع آلودگی هوا و مسائل امنیتی محدودیت هایی شده که فضاهای محله های قدیم رو به ندرت می توان دید.

هدف دانش آموزان از پژوهش حاضر اولا فرصتی مهیا گردد تا بازی ها به خوانندگان این پژوهش معرفی شود، ثانیا جای تاملی برای پدر و مادران ایجاد شود که ببینند کدام فضای بازی و سرگرمی نشاط و شادآورتر است بازی هایی با سبک قدیم یا بازی ها با سبک جدید است.

روش کار دانش آموزان از نوع پژوهش های میدانی و تحقیقات کتابخانه ای است، دانش آموزان جهت کسب اطلاعات مورد نظر به جستجو در منابع اطلاعاتی و سایت ها پرداخته و اطلاعات مورد نیاز را گردآوری کردند.


مهارت های کسب شده
1. چگونگی تفکر طراحی
2. چگونی پژوهش و استخراج مطالب
3. آشنایی با استاندارهای طراحی و نحوه ارائه ایده در گام های اولیه و نهایی
4. آشنایی با نحوه پرزنت و ارائه
5. آشنایی با انواع بازی های کودکانه
6. آشنایی با تاریخچه بازی ها

بخش مرکز یادگیری سایت تبیان
تهیه: مهدی رحمانی، تنظیم:نیلوفر یاقوتی