تبیان، دستیار زندگی
ترویج فرهنگ حماسه با توجه به جمیع ابعاد اقتصادی، فرهنگی، دفاعی، سیاسی و حتی ورزشی برای جامعه امروز ما، بسیار لازم و ضروری است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خانه فرهنگ ایثار و مقاومت کنگره برگزار کرد

ترویج فرهنگ حماسه با توجه به جمیع ابعاد اقتصادی، فرهنگی، دفاعی، سیاسی و حتی ورزشی برای جامعه امروز ما، بسیار لازم و ضروری است.

بخش فرهنگ پایداری تبیان

کاراندیش

معاون توسعه، مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز دوشنبه، چهارم مردادماه در حاشیه نخستین جلسه برگزاری کنگره فرهنگ حماسه گفت: فرهنگ زیربناست و کار فرهنگی در ارتباط با حماسه نیز کاری بنیادین و زیربنایی بوده و لازم است که این فرهنگ را در همه ابعاد در جامعه طرح و با برنامه ریزی و با نگاهی بلندمدت به سمت فرهنگ سازی آن حرکت کنیم.
علی اصغر کاراندیش، فعالیت های انجام شده در این رابطه را ستود، ولی مقطعی و محدود بودن آن را از نقاط ضعف این برنامه ها دانست و گفت: طرح فرهنگ حماسه در یک بعد خاص، آن را به فرهنگ عمومی تبدیل نمی کند؛ بنابراین باید از همه ابعاد به این مهم اندیشید و برای آن تلاش کرد.
وی از حضور معاونت ها، دستگاه ها و نهادهای مرتبط با موضوع در ستاد کنگره فرهنگ حماسه خبر داد و افزود: این یک کار جمعی است که باید با فکر و عمل جمعی توأم شود تا به نتیجه دلخواه و در شأن ملت ایران بینجامد؛ از این رو ما از همه نهادها و دستگاه های مرتبط دعوت به عمل خواهیم آورد تا کاری ماندگار و مستمر آغاز شود.
رئیس کنگره، ابعاد فعالیت امسال کنگره فرهنگ حماسه را در سه بخش علمی، ادبی و هنری تشریح کرد و گفت: در بخش علمی شاهد میزگردهای علمی، در بخش هنری شاهد فعالیت در ابعاد حماسه نوازی (موسیقی و مارش حماسی) و حماسه خوانی (مانند کارهای آهنگران و نسل حماسه خوان دهه شصت و پیگیری آن تا امروز و تداوم آن تا فردا) و در بخش ادبی در ابعاد شعر حماسی و متن ادبی حماسی حرکت خواهیم کرد و با همفکری با متخصصان، نسبت به چگونگی توسعه و ادامه فعالیت کنگره تصمیم گیری خواهیم کرد.

ما در ابتدای دولت یازدهم با راه اندازی خانه فرهنگ ایثار و مقاومت کارهای بسیار خوب و ارزنده ای انجام داده ایم که این کنگره یکی از آن ها است و ما با قوت آن را پیش خواهیم برد

وی در پاسخ به این سوال که چرا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متولی این فعالیت شده است، گفت: اول اینکه فرهنگ حماسه ضرورت روز جامعه ماست و ما در همه شرایط به خصوص اقتصادی و دفاعی در شرایطی هستیم که به ترویج این فرهنگ به عنوان یک اقدام راهبردی به طور جدی نیاز داریم و دوم این که کار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فرهنگ سازی است و ما به عنوان متولی فرهنگ جامعه، به نیازها توجه و سعی می کنیم خلأهای فرهنگی را رصد و پُر کنیم. علاوه بر وظایف قانونی فرهنگ سازی، نص صریح سند ابلاغی نظام در خصوص ترویج فرهنگ ایثار، جهاد و شهادت دستگاه های فرهنگی را به فعالیت جدی در این حوزه تکلیف کرده است و ما در ابتدای دولت یازدهم با راه اندازی خانه فرهنگ ایثار و مقاومت کارهای بسیار خوب و ارزنده ای انجام داده ایم که این کنگره یکی از آنهاست و ما با قوت آن را پیش خواهیم برد.

کاراندیش با مروری بر برنامه های خانه فرهنگ ایثار مانند جایزه ایثار و رسانه، کتابخانه مهربانی، ایثار و اقتصاد مقاومتی و ... افزود: ما روی ترویج فرهنگ ایثار و مقاومت و ابعاد و جنبه های آن سرمایه گذاری جدی کرده ایم و تلاش هایمان در این حوزه را افزایش خواهیم داد، زیرا این فرهنگ سازنده می تواند سرنوشت ما را به بهترین نحو رقم بزند، همان طور که در دوران دفاع مقدس و انقلاب اسلامی چنین بود.

وی عنوان کرد: فرهنگ حماسه، لازمه زندگی و افتخار هر جامعه ای است و فقط به جامعه ما اختصاص ندارد و ما دراین باره باید تلاش بیشتری بکنیم. کنگره فرهنگ حماسه برای جامعه بسیار مفید است و برگزاری آن موردحمایت ماست. از متخصصان و صاحبان نظر در این رابطه دعوت به همکاری می کنیم و امیدوارم که کاری مستمر و با برنامه و ماندگار خلق کنیم.
یادآور می شود، ستاد عالی کنگره به زودی تاریخ و زمان و مکان برگزاری آن را اعلام خواهد کرد.


منبع: ایکنا