تبیان، دستیار زندگی
فضایی را در نظر بگیرید که در آن بیش از یکصد میلیون نفر حضور دارند و روزانه بالغ بر 15 میلیارد پیام برای هم ارسال می کنند، آن هم بدون پرداخت هیچ هزینه ای. مشخص است که اگر یک فعال در حوزه کسب وکار باشید اولین فکری که به ذهنتان می رسد این است که از این آب، ک
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تجارت تلگرامی؛ کسب وکارهای نوین

فضایی را در نظر بگیرید که در آن بیش از یکصد میلیون نفر حضور دارند و روزانه بالغ بر 15 میلیارد پیام برای هم ارسال می کنند، آن هم بدون پرداخت هیچ هزینه ای. مشخص است که اگر یک فعال در حوزه کسب وکار باشید اولین فکری که به ذهنتان می رسد این است که از این آب، که گل آلود هم نیست، ماهی بگیرید.

رضا طهماسبی - بخش اقتصاد تبیان
تلگرام

یک بستر حاضر و آماده برای تبلیغ محصولات و خدمات. اگر در این کار حرفه ای باشید یا یک حرفه ای را به کار گرفته باشید، قطعا می داند چطور باید جامعه هدف شما را گرد آوری کند و نوک پیکان تبلیغات را به سمت آنها نشانه رود. این روزها ارائه آگهی و تبلیغات در فضای یک اپلیکیشن اطلاع رسان به نام تلگرام  به یک کسب وکار داغ تبدیل شده است. اگر می خواهید وارد این کار شوید بهتر است بدانید در این بازار دست بسیار زیاد شده است، اما هیچ وقت نومید نشوید، ایده تازه و کاربردی همیشه خریدار دارد.

تلگرام و آنچه بهتر است در موردش بدانید

ایده ساخت این برنامه پیام رسان پس از آن شکل گرفت که مشکلات متعددی در حوزه امنیت در فضای مجازی  بروز کرد. اگرچه ادوارد اسنودن در سایت ویکی لیکس دست به انتشار اطلاعات مخفی و محرمانه علیه دولت ها زد اما در این بین اسرار زیادی از زندگی افراد مختلف نیز آشکار شد. ضمن این که مشخص شد دولت ها و سرویس های جاسوسی و نیروهای امنیتی و اطلاعاتی به طرق مختلفی از هک کردن و نفوذ گرفته تا استفاده از قدرت و زور می توانند به اطلاعات مربوط به مردم دست درازی کنند.
در حالی که میلیون ها کاربر اینترنت همواره دغدغه امنیت ارسال و دریافت پیام ها و اطلاعات خود را در سر دارند، هیچ هدیه ای بهتر از یک اپلیکیشن پیام رسان با قابلیت ارسال و دریافت پیام به صورت مخفی که از کد استفاده می کند و پیام ها را در سرور خود ذخیره نمی کند، نمی توانست مردم را ذوق زده کند. پاول و نیکلای دوروف، دو برادر روسی در برلین آلمان این ایده را عملی کردند و یک اپلیکیشن به دنیای ابزارهای پیام رسان معرفی کردند که قابلیت چَت مخفی داشت. علاوه بر این تلگرام سرعت مناسبی دارد، قابلیت ارسال پیام متنی، عکس، ویدئو، تصاویر متحرک و فایل های مختلف را دارد و علاوه بر این تمام خدماتش رایگان است. تلگرام در 14 آگوست 2013 برای نصب و استفاده در گوشی های آیفون ارائه شد و کمی بعد در 20 اکتبر همان سال نسخه آلفای آن منتشر شد که قابلیت نصب و استفاده روی سایر گوشی های هوشمند، تبلت، ویندوز، ویندوز فون و لینوکس را داشت.
آمار گسترش این اپلیکیشن از همان ابتدا بسیار خوب و هیجان برانگیز بود، روزانه یکصد هزار نفر این اپلیکیشن را دریافت و نصب می کردند. یکسال بعد از ارائه تلگرام، 35 میلیون نفر در آن حضور داشتند و هشت میلیارد پیام را در روز رد و بدل می کردند. تعداد کاربران تلگرام در سال 2015 به 62 میلیون نفر بالغ شد که 12 میلیارد پیام در روز برای یکدیگر ارسال می کردند. اتفاقاتی مانند ممنوع شدن اپلکیشن واتس اپ در برزیل و فیلترینگ وایبر در ایران باعث شد تا استفاده از تلگرام اوج بگیرد و به 100 میلیون کاربر برسد و بعد از واتس اپ به دومین اپ پیام رسان از نظر تعداد کاربر تبدیل شود. آخرین آمار حاکی از افزایش روزانه 350 هزار نفر به کاربران این اپلیکیشن و رد و بدل شدن 15 میلیارد پیام در روز است.

تلگرام و تجارت

امکان ایجاد کانال در تلگرام این فرصت را به تمامی کسب وکارهای فعال می دهد که برای ارائه کالا و خدمات خود کانال داشته باشند و افراد را جذب کنند اما مساله مهم این است که حضور در این کانال ها برای افراد جذابیتی ندارد پس عملاً این روش چندان منتج به نتیجه نمی شود. لذا تولیدکنندگان و ارائه دهندگان خدمات رو به کانال هایی می آورند که اعضای زیادی دارند و تبلیغ در آنها می تواند مقرون به صرفه باشد

پیام رسان تلگرام یک اپلیکیشن تجاری نیست، یا لااقل هنوز نشده و اگر به گفته سازندگانش اعتماد کنیم، هیچ گاه نخواهد شد. برادران دوروف این اپ را با منابع مالی خود ایجاد و اعلام کردند که این اپ هیچ گاه برای ارائه خدمات مانند واتس اپ از کاربرانش هزینه دریافت نمی کند یا مانند فیس بوک و گوگل وارد دنیای تبلیغات هم نمی شود. با این حساب باید دور درآمدزایی تلگرام  را برای صاحبانش خط کشید. آنها فعلا هزینه را از جیب خودشان و از دیگر کسب وکارهایشان تامین می کنند و اعلام کرده اند که اگر روزی نیاز به تامین مالی داشته باشند از کاربران تلگرام به صورت هدیه و کاملا اختیاری درخواست کمک می کنند. تجاری نشدن تلگرام البته به معنای عدم استفاده تجاری از آن برای کاربرانش نیست. استفاده از فضای تلگرام برای کسب وکار رونق زیادی دارد، از فروش کالاهای ممنوعه گرفته تا تبلیغ ضروری ترین کالاهای زندگی امروز.
امکان ایجاد کانال در تلگرام این فرصت را به تمامی کسب وکارهای فعال می دهد که برای ارائه کالا و خدمات خود کانال داشته باشند و افراد را جذب کنند اما مساله مهم این است که حضور در این کانال ها برای افراد جذابیتی ندارد پس عملاً این روش چندان منتج به نتیجه نمی شود. لذا تولیدکنندگان و ارائه دهندگان خدمات رو به کانال هایی می آورند که اعضای زیادی دارند و تبلیغ در آنها می تواند مقرون به صرفه باشد و مشتریان زیادی برایشان جذب کند. نرخ تبلیغات در کانال های مختلف متفاوت است.
از مبالغ پایین و اندک گرفته تا نزدیک به یک میلیون تومان برای گذاشتن یک پست تبلیغاتی در یک کانال پر بازدید می توان هزینه کرد. البته کانالی که بیش از یک میلیون نفر در آن عضو هستند و بازدید هر پیامش بیش از 200هزار نفر است احتمالا چنین معامله ای را برای هر دو طرف سودآور و منطقی جلوه می دهد. شاید به همین علت است که در بین تبلیغ دهنده و تبلیغ گیرنده، یک حلقه واسط هم تشکیل شده است که رابط مدیران کانال های تبلیغاتی و مدیران کسب وکارهای واقعی است. سایتی که ادعا می کند ماهانه 12 میلیون تومان سود عاید نصیب مدیران کانال های تلگرام می کند.
در همین راستا اما یک کسب وکار دیگر هم شکل گرفته است، شما اگر می خواهید یک کانال داشته باشید که بتوانید تبلیغ بگیرید ابتدا باید تعداد اعضای بالایی داشته باشید. لذا گروه هایی شکل گرفته اند که به شما وعده افزایش تعداد اعضا را می دهند یا تضمین می کنند که پست شما مورد بازدید بالایی قرار خواهد گرفت. مثلاً برای افزایش 500 عضو به کانال تلگرام تان باید 17هزار تومان بپردازید که البته روی این یک مساله چندان تضمینی وجود ندارد. با این حال دست اندرکاران این کسب وکار بسیار به خودشان مطمئن هستند چون در میان بسته های ارائه شده بسته افزایش 10 هزار عضو را هم ارائه می دهند که 294هزار تومان قیمت دارد. هم چنین می توانید برای افزایش بازدید به تعداد دوهزار بازدید روزانه طی مدت 10 روز مبلغی معادل440هزار تومان بپردازید. این یعنی کسب وکارهای زنجیره ای.

نمونه قیمت افزایش تعداد اعضای کانال

افزایش تعداد عضو (نفر)هزینه (تومان)
100700
2001200
50017000
1000033000
200064000
5000154000
10000294000

نمونه قیمت افزایش بازدید کانال

تعداد بازدیدهزینه (تومان)
50014000
100025000
200045000
2000 بازدید روزانه به مدت 10 روز440000

مساله بهره برداری تجاری از تلگرام اولین تلاش افراد برای  کسب درآمد از فضا مجازی نیست و آخرین آن هم نخواهد بود. ضمن این که این مساله نه تنها نکوهیده نیست که با توجه به افزایش سریع فناوری و گسترش همه روزه دنیای مجازی و دسترسی به اینترنت باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد. ارزش افزوده الزاما با دست و داس و چکش پدید نمی آید. در دنیای امروز ایده، خلاقیت و نوآوری است که ارزش افزوده ایجاد می کند. مهم نیست که این ایده تازه در تلگرام، فیسبوک، آمازون یا دیجی کالا و بامیلو و دیوار باشد، مهم ارائه یک ایده است که خریدار داشته باشد.
بدون تردید در سال های آینده در کشور ما بخش مهمی از نیازهای افراد از طریق اینترنت و با خرید و فروش های اینترنتی تامین می شود. هنوز در این بازار گسترده جای خلاقیت و فعالیت بسیار است و می توان با ارائه ایده های خلاقانه به بازاری بزرگتر و گسترده تر از مرزهای کشور فکر کرد، همان طور که ما پذیرای محصولات فرامرزی هستیم. با این همه ایجاد بستر لازم برای این خلاقیت های سودآور و ایجادکننده ارزش افزوده، فراهم آوردن زیرساخت های مطمئن و با قیمت تمام شده پایین است تا توان رقابت فعالان داخلی را در بازار جهانی افزایش دهد: دسترسی آسان به اینترنت پرسرعت، حذف محدودیت ها و ممنوعیت نابجا و رویکرد منطقی و عقلانی به فضایی که بستر کسب وکارهای نوین در جامعه جهانی است. تلگرام خود تجاری نیست اما فضای مناسبی را برای تجارت فراهم کرده است، به شرطی که بایدها و نبایدهایش را، مثل هر بازار دیگری، بشناسیم.