تبیان، دستیار زندگی
قاضی اكران نوروزی در حالی كه برخی اخبار از نمایش فیلم‌هایی چون «سنتوری»، «یك شب»، «اخراجی‌ها»، «سنگ‌، كاغذ، قیچی» و «مهمان» در نوروز 86 حكایت می‌كند،به گفته «محمد طلایی» رئیس شورای صنفی نمایش، فهرست فیلم‌های نوروز 86، به...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گزارشی درباره فیلم‌های متقاضی اكران نوروزی

در حالی كه برخی اخبار از نمایش فیلم‌هایی چون «سنتوری»، «یك شب»، «اخراجی‌ها»، «سنگ‌، كاغذ، قیچی» و «مهمان» در نوروز 86 حكایت می‌كند،به گفته «محمد طلایی» رئیس شورای صنفی نمایش، فهرست فیلم‌های نوروز 86، به زودی مشخص و اعلام خواهد شد.

سیروس تسلیمی، تهیه كننده و پخش‌كننده سینما گفـت: اكران «یك شب» به كارگردانی نیكی كریمی در نوروز 86 تقریبا قطعی شده است. این تهیه‌كننده در گفت و گو با فارس افزود: حدود دو ماه است كه برای دریافت پروانه نمایش «یك شب» درخواست داده‌ایم و با دریافت این پروانه، فیلم در نوروز 86 اكران خواهد شد.

وی گفت: این فیلم قرار است در گروه ویژه (فرهنگی) اكران شود. «تسلیمی» در ادامه با انتقاد از اكران فیلم‌های نوروزی گفت: نوروز فرصت بسایر مناسبی است تا پای مخاطبان به سینما باز شود. این امر نیازمند ایجاد تنوع در فیلم‌های اكران شده است، اما متاسفانه این اتفاق نمی‌افتد.

وی تاكید كرد: سینمادارها و نهادهای دولتی مانند حوزه هنری و بنیاد سینمایی فارابی در ایجاد تنوع در اكران نوروزی نقش بسیار پررنگی دارند، اما متاسفانه آنها بیشتر به دنبال فیلم‌های پرفروش در این ایام می‌روند و به همین دلیل معمولا ما در نوروز فقط شاهد اكران فیلم‌های طنز هستیم و همین موضوع تنوع نمایش را از بین می‌برد.

«تسلیمی» در ادامه گفت: سینما در نوروز فرصت دارد تا از همه طبقات بیننده داشته باشد. این امر در صورتی محقق می‌شود كه به همه نوع فیلمی اجازه اكران داده شود.

اما «حسین فرح‌بخش» تهیه‌كننده سینما در گفت‌وگو با فارس، گفت: مردم، در نوروز، تماشای فیلمهای مفرح را دوست دارند زیرا فضای نوروز، فضایی شاد و مفرح است، در عین حال كه امسال به دلیل پایان ماه‌های سوگواری،نیاز به فیلم‌های مفرح بیشتر احساس می‌شود.

وی تاكید كرد: منظور من از اكران فیلم شاد، این نیست كه همه فیلم‌ها در یك ژانر ساخته شده باشند، بلكه منظورم این است كه فیلم‌های متنوع در فضایی شاد پیش بروند.

«فرح بخش» همچنین گفت: از زمانی كه تنظیم اكران فیلم‌ها از بخش دولتی به بخش خصوصی واگذار شد، اكران نوروزی فیلم‌ها متنوع و پرمخاطب شده و این قضیه را استقبال بالای مردم و رضایت مردم از فیلم‌های اكران نوروز در 8، 9 سال اخیر، ثابت می‌كند.

در این راستا، برخی شنیده‌ها از احتمال نمایش قطعی فیلم‌هایی چون اخراجی‌ها(مسعود ده‌نمكی)، سنگ‌كاغذقیچی (سعید سهیلی)، شب‌بخیر فرمانده(انسیه شاه‌حسینی) و پارك وی(فریدون جیرانی) در نوروز 86 حكایت می‌كند.

فرامز روشنایی مدیرروابط عمومی نیز گفت: نمایش فیلم «مهمان»(سعید اسدی) در نوروز 86 قطعی شده و این فیلم در گروه سینمایی قدس به نمایش عمومی درخواهد آمد.

از طرفی، در حالی كه «سنتوری»(داریوش مهرجویی) یكی از جدی‌ترین فیلم‌هایی است كه بحث نمایش آن در نوروز 86 مطرح است و حتی «مصطفی شایسته» در گفت‌وگویی، روی احتمال نمایش این فیلم یا فیلم «رئیس»(مسعود كیمیایی) در نوروز 86 تاكید كرده است؛ یك منبع آگاه، از احتمال عدم نمایش فیلم «سنتوری» در نوروز 86 خبر داد.

وی گفت: به دلیل قوانین جدید اكران، هنوز نمایش این فیلم و برخی دیگر از فیلم‌هایی كه صحبت‌ از نمایش آنها در نوروز 86 درجریان است، قطعی نشده است چرا كه مدتی است كه این بحث مطرح شده كه فیلم‌هایی به اكران عمومی می‌رسند كه حداقل یك ماه از دریافت پروانه نمایش آنها گذشته باشد اما «سنتوری» و برخی فیلم‌های دیگر، هنوز پروانه نمایش نگرفته‌اند، با این حال بسیاری از سینمادارها متقاضی اكران این فیلم‌ها هستند.

منبع : فارس