تبیان، دستیار زندگی
کتاب هایی که استمرار نهضت فکری و علمی امام صادق (ع) هستند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نشر مکتب شیعه با کتاب

کتاب هایی که استمرار نهضت فکری و علمی امام صادق (ع) هستند.

حسین جمالی فرد - بخش کتاب و کتابخوانی تبیان

نشر مکتب شیعه با کتاب

اولین درس امام صادق علیه السلام برای ما پیروان آن بزرگوار باید استمرار جهاد و مبارزه ی خستگی ناپذیر باشد و همان استمرار مبارزه بود که شعله ی مقدس فکر آن حضرت را تا امروز در دنیا نگه داشت.

تالیف و نشر کتاب در حوزه دین و خصوصا کتاب هایی که مروج فرهنگ شیعی و تفکر ناب امام جعفر صادق (ع) یکی از روش هایی است که می تواند پرچم مبارزه و استمرار نهضت علمی آن امام بزرگوار را به اهتزاز در آورد.
اوضاع کنونی جهان اسلام و ظهور و بروز عقاید و تفکرات انحرافی از یک طرف و هجمه های فکری و عقیدتی دشمنان به مبانی ارزشی شیعیان، فعالیت در حوزه تولیدات مکتوب دینی را به مثابه یک جهاد علمی و فرهنگی تبدیل کرده است.
در این گزارش به مناسبت سالروز شهادت بنیانگذار مذهب جعفری، امام جعفر صادق (ع) به معرفی کتاب هایی می پردازیم که به همت ناشرینی دلسوز و در راستای ترویج فرهنگ تشیع منتشر شده و در دسترس علاقه مندان قرار گرفته است.

نشر جمال، پیشرو در انتشار کتاب دینی کودک و نوجوان
نشر جمال در حوزه انتشار کتاب های دینی برای کودکان و نوجوانان فعالیت می کند. این انتشارات که در سال 1370 به همت حجت الاسلام سبحانی نسب  آغاز به کار کرده است، کتاب های مختلفی را در این حوزه منتشر کرده است.

در رویکرد فرهنگی این  ناشر توجه و حفظ تمامی ارزشهای تشیّع و کوتاه نیامدن در بحثهای کلامی و تولید آثار فاخر که برای تمامی مذاهب جهان اسلام مفید و ارزشمند باشد؛ به عنوان یک اصل مهم در نظر گرفته شده است.

ناشری که معتقد است در تبیین معارف دینی گاهی اهل بیت علیهم السلام شاه کلیدهایی به ما داده اند که ما باید آنها را دنبال کنیم و از آن خوراک های ارزشمند دیگری تولید کرده، به جامعه ارزانی دهیم؛ به عنوان مثال امام صادق علیه السلام در روایتی که با مفضّل سخن گفت، نکاتی را درباره توحید بیان فرمود و آدمی را به برخی از اعضای خودش یا آفرینش طبیعت و حیوانات راهنمایی کرد. جریان دادن توحید در همه زمینه ها و تولید معارف خداشناسی با توجه دقیق به جلوه های بسیار دیگری که اطرافمان وجود دارد وظیفه ای است که پیش روی محققان بر زمین مانده است.

گویا اینکه در قرآن آمده: «فانظر الی الابل کیف خلقت» تنها برای توجه به خلقت شتر آمده است و اگر کسی به خلقت فیل یا زرّافه توجه کند دست قدرت و حکمت خداوند را نمی بیند. نشر جمال در تلاش است تا این عرصه را به خوبی شناسایی کرده، خطوط کلی اهل بیت علیهم السلام را بشناسد و از آنها بهره ببرد و  به دیگران نیز یاد دهد.

 حجت الاسلام سبحانی نسب درباره ضرورت توجه به کتاب های دینی برای کودک و نوجوانان معتقد است: عمده کتاب های دینی که اکنون در حوزه کودک و نوجوان تولید می شود، متاسفانه ترجمه است. کتاب های قابل اعتنا و شمارگان خوب به صورت ترجمه است. بخشی از آن با کارشناسی درست گزینش می شوند و بخش دیگر با هدفمندی  منفی و گزینش کور انتخاب می شوند.

منظور از هدفمندی منفی یعنی مطابق با اهداف نظام و و تعالی خواهی فرهنگ اسلام تدوین نشده، بلکه با یک نگاه سکولار و انکار خدا تهیه شده است . گاهی هم ضد اخلاقی است و یا مشکلات دیگری دارد.

کتاب هایی که در حوزه دین به شکل بومی تولید می شوند در دو بخش قابل بررسی هستند.اول کتاب هایی که با هوشیاری تمام نویسنده متخصص، ویراستاری جدی و تصویر سازی خوب روانه بازار می شوند.این کتاب ها محتوی مناسبی دارند و مورد استقبال قرار می گیرند.

دوم کتاب هایی که بر اثر دلسوزی یا سودجویی تولید می شود. دلسوزی هست اما بدون نگاه کارشناسی، تخصصی و نگارش صحیح. در این نوع کارها  با خبرگان و اهل فن مشورت نشده است. گاهی هم اثر خوبی هست اما کتاب سازی و تصویر گری خوبی نشده و مناسب کار کودک نیست.

ما در زمانی قرار داریم که اگر متولیان امر به کتاب بومی نگاه ویژه نداشته باشند یا  توجه ، حمایت، هدایت و نظارت  مناسبی برای تولید کتب  و آثار فاخر دینی بومی،اسلامی و ایرانی  نشود؛ بدون شک با هجمه کتاب های ترجمه ای مواجه خواهیم شد. اتفاقی که در پس آن حوزه کتاب کودک، نویسندگان و تصویر گران بومی آسیب جدی خواهند دید.


من امام صادق را دوست دارم
مجموعه ی چهارده جلدی "من اهل بیت (ع) را دوست دارم" بر اساس یکی از بهترین روش ها برای معرّفی شخصیت های مذهبی نوشته شده است. در این روش، تنها به جنبه های تاریخی زندگی این شخصیت ها بسنده نمی شود؛بلکه در کنار توجّه به جنبه های تاریخی، مقام معنوی، سبک زندگی، افکار و اندیشه ها و سخنان آنان نیز متناسب با مخاطب کودک و نوجوان مورد توّجه قرار می گیرد. قرآن کریم نیز همین روش را برای معرّفی انبیا و اولیا به کار می برد.

کتاب های "من اهل بیت (ع) را دوست دارم" نوشته ی حجت الاسلام غلامرضا حیدری ابهری است. طرح این اثر حاصل مطالعات قرآنی نویسنده وگشت و گذار او در آثار مذهبی دیگر ادیان است.

یکی از کتاب های این مجموعه با نام « من امام صادق (ع) را دوست دارم» با زبانی ساده زندگی و سیره امام ششم (ع) را برای کودکان بیان می کند.

دیدنی های خدا
یکی از بهترین راه های آشنا کردن کودکان با خدا ، توجّه دادن آنان به شگفتی های آفرینش است . مجموعة « دیدنی های خدا » متنی بر گرفته از کتاب« توحید مُفَضَّل » است .« توحید مفضّل » حدیثی منسوب به امام صادق است . حضرت صادق در این گفتار مفصّل، با دقت در شگفتی های آفرینش، به عظمت خدا استدلال می نماید . از آن جا که راوی این حدیث، مفضّل    شاگرد امام صادق    بوده است، این گفتار به توحید مفضّل شهرت یافته است.

مجموعه ای هشت جلدی که  کتابی تربیتی ، اعتقادی و ادبی است در این مجموعه  غنای محتوا با تصاویر زیبا و اشعار خواندنی ترکیب شده و از آمیختگی هنر ، ادبیّات ، تفکّر و تربیت ، مجموعه ای ممتاز فراهم آمده است. هر جلد از این مجموعه هشت جلدی شامل مباحث مختلفی است.


پای درس امام صادق
کتاب توحید مفضل از جمله یادگارهای معنوی حضرت امام صادق (ع) است که در آن از شگفتی های آفرینش سخن گفته شده است. از آنجا که مخاطب امام در این گفتار توحیدی ، مفضل - یکی شاگردان امام - بوده ، این اثر معنوی به توحید مفضل شهرت یافته است. این سخن منسوب به امام ششم (ع) ، بارها به زبان فارسی ترجمه شده است. ترجمه توحید مفضل به قلم محمدمهدی رضایی و با پاورقی های خواندنی این مترجم  از دیگر کتاب هایی است که این ناشر برای مخاطب بزرگسال  منتشر کرده است.

بوستان کتاب قم، مروج فرهنگ اسلامی
موسسه بوستان کتاب نیز با هدف رونق بخشی به فضای فرهنگ اسلامی و تبیین و گسترش خردمندانه وحی و ارزش های انقلاب اسلامی در سال 1361 تأسیس شد. 

«مروری بر اندیشه سیاسی و اخلاقی امام صادق(ع)» به قلم آیت الله احمد بهشتی از آخرین آثاری است که به همت موسس   بوستان کتاب قم منتشر شده است. این موسسه  آثار زیادی دربار   سیره و سنت و حیات پربرکت ائمه معصومین(ع) و از جمله امام جعفر صادق (ع) چاپ و منتشر کرده، اما ویژگی بارز این اثر آن است که اندیشه سیاسی و اخلاقی این پیشوای معصوم را واکاوی و تبیین کرده است.

موسسه بوستان کتاب با هدف رونق بخشی به فضای فرهنگ اسلامی و تبیین و گسترش خردمندانه وحی و ارزش های انقلاب اسلامی در سال 1361 تأسیس شد. 

ناشری که بیش از سی و چهار سال از عمر فعالیت آن می گذرد و به سبب  افتخارات گوناگون و تعداد آثار برگزیده و نشر موضوعی کتاب  جایگاه ارزشمندی در میان ناشران دینی سراسر کشور دارد.

حجت الاسلام والمسلمین عبدالهادی اشرفی، مدیر تولید موسسه بوستان کتاب درباره دوران حیات امام جعفر صادق(ع) که سال های انتقال قدرت از بنی امیه به بنی عباس می گوید: این دوران فرصت بسیار مناسبی دست داد که این امام همام به فعالیت های فرهنگی و مذهبی بپردازد.

عصر ایشان زمان جنبش فرهنگی و فکری و برخورد فرق و مذاهب گوناگون در جهان اسلام بوده است. لذا موقعیت خوبی برای ترویج مبانی علمی، فقهی و فرهنگی شیعه پیش آمد و آن حضرت علاوه بر تربیت شاگردانی دانشمند و نخبه به مبارزه با جور و ستم حاکم نیز توجه داشت و به خاطر همین فراهم بودن زمین  فعالیت برای ایشان، بیشترین احادیث شیعه در تمام زمینه ها از ایشان نقل شده است. فقه شیعه با جامعیت و گستردگی هایی که دارد، عمدتاً بر روایات به  جا  مانده از ایشان مبتنی است؛ لذا مکتب فقهی شیعیان دوازده امامی را مذهب جعفری می نامند.

حجت الاسلام اشرفی درباره ضرورت های مطالعه و نشر کتاب های دینی معتقد است: مطالعه سبک زندگی و سیره اجتماعی آن حضرت به ما می آموزد که نباید فرهنگ را که می تواند زمینه ساز جامعه ای سالم باشد دست کم بگیریم و در راه آشنایی مسلمانان با فرهنگ ناب اسلامی باید تلاش کنیم و نگذاریم فرهنگ های وارداتی، ما و همه مقدسات ما را تحت الشعاع قرار  دهد.

کتاب مروری بر اندیشه سیاسی و اخلاقی امام صادق(ع) که در سه بخش کلی (شامل: تولد و شخصیت، روح مجسم و سیره اخلاقی و معنوی) تنظیم شده، در 228 صفحه، با بهای 120 هزار ریال به بازار آمده است.