تبیان، دستیار زندگی
هدف دانش آموزان از پژوهش حاضر طراحی سرسره ای خلاقانه با استفاده از نور خورشید بود....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهدی رحمانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

طراحی سرسره خلاقانه

طراحی سرسره خلاقانه

یازدهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ها و ایده های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ها یاری نموده اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده های جالب، علاوه بر قدردانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح های جدید شما عزیزان هستیم.


نام ایده: طراحی سرسره خلاقانه
نام ارائه دهنده/دهندگان: پیر حیاتی، لاری، موسوی، پالیزی، چگانی
زمینه و نوع پروژه: فنی و مهندسی
درجه سختی: دشوار
نام مدرسه: دبستان نور علوم

چکیده

هدف دانش آموزان از پژوهش حاضر طراحی سرسره ای خلاقانه با استفاده از نور خورشید بود.

مقدمه

اصطلاح توسعه پایدار یا پایا در اوایل سال های دهه 1970 درباره محیط و توسعه به کار رفت. توسعه پایدار فرآیندی است برای به دست آوردن پایداری در هر فعالیتی که نیاز به منابع و جایگزینی سریع و یکپارچه آن وجود دارد. توسعه پایدار در کنار رشد اقتصادی و توسعه بشری در یک جامعه یا یک اقتصاد توسعه یافته، سعی در تحصیل توسعه مستمر، ورای توسعه اقتصادی دارد. توسعه پایدار عنصر سازمان دهنده ای است که موجب پایداری منابع تجدید ناپذیر می شود، منابع محدودی که برای زندگی نسل آینده بر روی کره زمین ضروری است.

طراحی سرسره خلاقانه

توسعه پایدار فرآیندی است که آینده ای مطلوب را برای جوامع بشری متصور می شود که در آن شرایط زندگی و استفاده از منابع، بدون آسیب رساندن به یکپارچگی، زیبایی و ثبات نظام های حیاتی، نیازهای انسان را برطرف می سازد.

توسعه پایدار راه حل هایی را برای الگوهای فانی ساختاری، اجتماعی و اقتصادی توسعه ارائه می دهد تا بتواند از بروز مسائلی همچون نابودی منابع طبیعی، تخریب سامانه های زیستی، آلودگی، تغییرات آب و هوایی، افزایش بی رویه جمعیت، بی عدالتی و پایین آمدن کیفیت زندگی انسان های حال و آینده جلوگیری کند.

 توسعه پایدار فرآیندی است در استفاده از منابع، هدایت سرمایه گذاری ها، جهت گیری توسعه فناوری و تغییرات نهادی، با نیازهای حال و آینده سازگار باشد. توسعه پایدار که از دهه 1990 بر آن تأکید شد جنبه ای از توسعه انسانی و در ارتباط با محیط زیست و نسل های آینده است.

هدف توسعه انسانی پرورش قابلیت های انسانی محسوب می شود. توسعه پایدار به عنوان یک فرایند در حالی که لازمه بهبود و پیشرفت است، اساس بهبود وضعیت و رفع کاستی های اجتماعی و فرهنگی جوامع پیشرفته را فراهم می آورد، و باید موتور محرکه پیشرفت متعادل، متناسب و هماهنگ اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی تمامی جوامع و به ویژه کشورهای در حال توسعه باشد.

توسعه پایدار سعی دارد به پنج نیاز اساسی زیر پاسخ گوید: تلفیق حفاظت و توسعه، تأمین نیازهای اولیه زیستی انسان، دستیابی به عدالت اجتماعی، خودمختاری و تنوع فرهنگی و حفظ یگانگی اکولوژیکی.

طراحی سرسره خلاقانه

یکی از مواردی که درتوسعه پایدار مطرح می شود؛ توجه به نیازهای کودکان و طراحی فضاهای تفریحی و شادی آور برای این گروه سنی می باشد. از طرفی استفاده از منابع طبیعی و دردسترس؛ یکی دیگر از جنبه های طراحی پایدار؛ است.

در نتیجه با بررسی و مطالعه بازی ها و اسباب بازیی ها و فضاهای تفریحی خلاقانه در مبحث معماری؛ و منابع رایگان طبیعی محیط اطراف که می توان به عنوان تفریح از آن استفاده کرد؛ به عنوان موضوع پژوهش دانش آموزان انتخاب شد.

هدف دانش آموزان از پژوهش حاضر طراحی سرسره ای خلاقانه با استفاده از نور خورشید بود. ایده طرح اصلی در این پروژه طراحی سرسره ای به شکل قوس رنگین کمان بود که به وسیله منشوری که در کنار این سرسره تعبیه می شود نور خورشید تجزیه شده و تصویر نور تجزیه شده بر روی بدنه سرسره نمایش داده شود به گونه ای که این در بدنه سرسره تصویر رنگین کمان همیشه (در طول روز) دیده شود. به این معنی که از نور خورشید به عنوان یک منبع رایگان و در دسترس برای ایجاد فرم زیبا در یک وسیله تفریحی کودکانه؛ استفاده شده است.
 
 مهارت های کسب شده
1. چگونگی تفکر طراحی
2. چگونی پژوهش و استخراج مطالب
3. آشنایی با استاندارهای طراحی و نحوه ارائه ایده در گام های اولیه و نهایی
4. آشنایی با روش های ایده یابی
5. آشنایی با نگارش مقاله
6. آشنایی با موارد استاندارد پروژه
7. آشنایی با بازی ها و سرگرمی ها و فضاهای خلاقانه با کاربری تفریحی
8. آشنایی با مباحث علمی در مورد منشور و ویژگی تجزیه پذیری نور خورشید
9. آشنایی با ابزارها و فرایندهای ساخت ماکت سازه

بخش پروژه های دانش آموزی سایت تبیان، تهیه: مهدی رحمانی
تنظیم:نیلوفر یاقوتی