تبیان، دستیار زندگی
دانش آموزان ویژگی های معماری مناطق کویری از جمله ساخت بناها در سطوح پایینی زمین با هدف ایجاد فضای خنک در این مناطق را به عنوان موضوع پژوهشی انتخاب کردند....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهدی رحمانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اقامت در مناطق کویری

اقامت در مناطق کویری

یازدهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ها و ایده های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ها یاری نموده اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده های جالب، علاوه بر قدردانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح های جدید شما عزیزان هستیم.


نام ایده: اقامت در مناطق کویری
نام ارائه دهنده/دهندگان: آقازاده، آقایی، فهیم، خادمی، محبوبی
زمینه و نوع پروژه: فنی و مهندسی
درجه سختی: دشوار
نام مدرسه: دبستان نور علوی


چکیده

دانش آموزان ویژگی های معماری مناطق کویری از جمله ساخت بناها در سطوح پایینی زمین با هدف ایجاد فضای خنک در این مناطق را به عنوان موضوع پژوهشی انتخاب کردند.

مقدمه

وجود صدها محوطه باستانی در یزد، کرمان، کاشان، نطنز و 6.. موید آن است که انسان ها در طول تاریخ با توجه به قدمت حضورشان همه این مناطق را زیر پا گذاشته و با مشاهده اندک پتانسیل زیست-انسانی با توجه به تکنیک در دسترس بنیان زندگی اجتماعی را بنا نهاده اند. شرایط آب و هوایی در کویر دشوار است اما با طراحی های همساز با اقلیم در این مناطق، گذشتگان بر شرایط دشوار ان فایق آمده و زندگی در این مناطق را آسان نموده اند.

در حال حاضر طراحی های نامناسب بدون در نظر گرفتن شرایط اقلیمی در بعضی نقاط موجب شده تا مردم با این تصور که زندگی در این مناطق بسیار دشوار است حاشیه کویرها را ترک کرده به مناطق با شرایط آب و هوایی مناسب تر کوچ کنند.

دانش آموزان ویژگی های معماری مناطق کویری از جمله ساخت بناها در سطوح پایینی زمین با هدف ایجاد فضای خنک در این مناطق را به عنوان موضوع پژوهشی انتخاب کردند. در این پروژه لانه سازی موش کور منبع الهام طراحی دانش آموزان قرار گرفت.

در نهایت با ترکیب ایده های به دست آمده از فرایند طراحی با تمرکز بر این دو مبحث؛ ایده نهایی یعنی ساخت اقامتگاه های زیرزمینی به عنوان ایده نهایی انتخاب شد.

اقامت در مناطق کویری

کاربرد و ویژگی های طرح نهایی: این اقامتگاه ها دو منظوره بوده به گونه ای که در مواقع عادی برای اقامت گردشگران و بازدیدکنندگان از مناطق کویری مورد استفاده قرار گرفته و از طرف دیگر با توجه به دورافتادگی مناطق کویری ایران از موقعیت های استراتژیک می تواند در مواقع جنگ، کاربرد پناهگاه برای جنگ زدگان داشته باشد.

طرح نهایی بناها در این پروژه به گونه ای است که بناها از قطعات پیش ساخته تشکیل شده تا به راحتی به مناطق کویری انتقال داده شده و سریع بنا شود. این بناها در قسمت سقف شیشه ای بوده و قسمت اصلی بنا در زیر زمین نصب می شود تا در آب هوای گرم و خشک نواحی کویری فضای خنکی را ایجاد کند. فرم بنا از احجام چند وجهی هندسی الهام گرفته شده است.
 
 مهارت های کسب شده
1. چگونگی تفکر طراحی
2. چگونی پژوهش و استخراج مطالب
3. آشنایی با استاندارهای طراحی و نحوه ارائه ایده در گام های اولیه و نهایی
4. آشنایی با روش های ایده یابی
5. آشنایی با نگارش مقاله (در حد یک پروژه در مقطع دبستان)
6. آشنایی با موارد استاندارد پروژه
7. آشنایی با ویژگی های معماری مناطق کویری ایران
8. آشنایی با معماری بیونیک
9. آشنایی با ویژگی های معماری پناهگاه ها
10. آشنایی با ویژگی های بناهای پیش ساخته
11. آشنایی با ابزارها و فرایندهای ساخت ماکت سازه های معماری

بخش پروژه های دانش آموزی تبیان،تهیه: مهدی رحمانی
تنظیم: نیلوفر یاقوتی