تبیان، دستیار زندگی
یادگیری از طریق پیامدهای پاسخ عمدتا یک فرآیند شناختی است ، وقتی که هیچگونه آگاهی از آنچه تقویت می شود وجود نداشته باشد ، پیامدها عموما تغییر چندانی در رفتار پیچیده به وجود نمی آورند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بندورا درباره یادگیری چه می گوید؟ (2)

هدف اصلی این روش، ایجاد مهارت دریافت درست اطلاعات و ذخیره سازی آنها در حافظه، به منظور بازیافت و به کارگیری آنها در فعالیت های مختلف علمی است.

پایداری یا ثبات شكل

در مطلب قبل در مورد این که انسان ها از راه مشاهده انسان های دیگر می آموزند صحبت کردیم حال در ادامه به بررسی سایر یافته ها در مورد یادگیری می پردازیم.

سایر یافته های میلر و دلارد:
- تقلید می تواند به صورت عادت درآید. میلر و دالرد این تمایل آموخته شده برای تقلید رفتار افراد را تقلید تعمیم یافته نامیده اند.
- اگر پاسخ های تقلیدی داده نشوند و تقویت نگردند، یادگیری صورت نخواهد گرفت. برای آنها یادگیری تقلیدی حاصل مشاهده، پاسخ دهی آشکار و تقویت است.
- میلر و دالرد نیز مانند اسلاف خود دریافتند که ارگانیسم ها از مشاهده صرف چیز ها یاد نمی گیرند.

تحلیل اسکینری
- از یادگیری مشاهده ای شبیه به تبیین میلر و دلارد است. ابتدا رفتار الگو مورد مشاهده قرار می گیرد، بعد مشاهده کننده این رفتار را تقلید می کند و آخر این که رفتار تقلیدی تقویت می شود. وقتی که یادگیری از این طریق صورت پذیرفت، توسط یکی از برنامه های تقویت در محیط طبیعی حفظ می شود.
- رفتار الگو نقش یک محرک تمیزی را ایفا می کند که نشان می دهد که چه رفتاری به تقویت منجر خواهد شد. از این رو تقلید چیزی فراتر از یک کنشگر تمیزی نیست.

غیر انسان ها می توانند از راه مشاهده یاد بگیرند:

- پژوهش های اخیر نشان می دهند که غیر انسان ها می توانند از راه مشاهده سایر اعضای نوع خود یادگیری های پیچیده ای انجام دهند، و این کار را می توانند بدون تقویت مستقیم انجام دهند.
- غیر انسان ها همچنین خاموشی را از راه مشاهده می آموزند.
- یادگیری مشاهده ای در غیر انسان ها یک پدیده پیچیده است که نه آن را می توان رفتار بازتابی (غریزی ) به حساب آورد و نه تقلید ساده.
برای مثال بلدرچین ها می توانند یک پاسخ مشاهده شده را تقلید کنند، حتی وقتی که بین مشاهده و عملکرد سی دقیقه تاخیر بیفتد. بنابر این آنها می توانند نوعی بازنمایی شناختی از رفتار انجام شده توسط نمایشگر را حفظ کنند.

بندورا تبیین های پیشین از تقلید آموزی را مورد چالش قرار داد:

- او یادگیری مشاهده ای را عمدتا یک فرایند شناختی می داند که دارای ویژگی هایی کاملا خاص آدمیان است مانند زبان، اخلاق ، تفکر، و خود نظم دهی رفتار.

- بندورا با توجیه میلر و دلارد از یادگیری مشاهده ای شدیدا مخالف است. از نظر بندورا یادگیری مشاهده ای درهمه وقت اتفاق می افتد. پس از آنکه توانایی یادگیری مشاهده ای به حد کمال رشد کرد، کسی قادر نخواهد بود مانع دیگران بشود تا آنچه را که می بینند یاد نگیرند.

بندورا درباره یادگیری چه می گوید؟ (2)

- باور بندورا به ژس میلر و دلارد، یادگیری مشاهده ای نه به پاسخ دهی آشکار نیاز دارد نه به تقویت .بندورا در تبیین اسکینر و میلر و دلارد از یادگیری مشاهده ای چند اشکال می بیند. وقتی نه الگوها تقویت می شوند و نه مشاهده کننده ها ولی باز یادگیری صورت می گیرد.

- آنان الگو برداری درنگیده را که در آن مشاهده کننده، مدت ها پس از مشاهده یک سرمشق، یادگیری حاصل از این مشاهده را نشان میدهد تبیین نمی کنند. افزون بر این مشاهده گر، برای نشان دادن این یادگیری قبلی نیازی به تقویت ندارد. بر خلاف اسکینر و دلارد که معتقدند تقویت به طور خودکار و مکانیکی رفتار را نیرومند می سازد.

- یادگیری از طریق پیامدهای پاسخ عمدتا یک فرآیند شناختی است ، وقتی که هیچگونه آگاهی از آنچه تقویت می شود وجود نداشته باشد ، پیامدها عموما تغییر چندانی در رفتار پیچیده به وجود نمی آورند.
ادامه دارد...

بندورا درباره یادگیری چه می گوید؟ (1)

بندورا درباره یادگیری چه می گوید؟ (3)

بندورا درباره یادگیری چه می گوید؟ (4)

بندورا درباره یادگیری چه می گوید؟ (5)

بندورا درباره یادگیری چه می گوید؟ (6)

بندورا درباره یادگیری چه می گوید؟ (7)
منبع: http://imannajafi.ir

بخش مرکز یادگیری سایت تبیان - مرجان سلیمانیان