تبیان، دستیار زندگی
جشنواره «معلولیت مانع نیست» در حالی به کار خود پایان داد که حضور پر رنگ ایرانی ها از نکات مهم این جشنواره بود. گفتنی است جایزه نفر اول و چهارم این جشنواره نیز به هنرمندان ایرانی تعلق گرفت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گزارشی از جشنواره کاریکاتور ازمیر

کاریکاتوریست ایرانی فاتح جشنواره «معلولیت مانع نیست»

جشنواره «معلولیت مانع نیست» در حالی به کار خود پایان داد که حضور پر رنگ ایرانی ها از نکات مهم این جشنواره بود. گفتنی است جایزه نفر اول و چهارم این جشنواره نیز به هنرمندان ایرانی تعلق گرفت.

جشنواره کاریکاتور ازمیر

«معلولیت مانع نیست» نام مسابقه ی جهانی کاریکاتوری است که در ازمیر ترکیه برگزار شد. اختتامیه این جشنواره جمعه 1 مردادماه درحالی برگزار شد که  جایزه اول و چهارم این جشنواره به کارتونیست های ایرانی رسید.

«حامد مرتضوی علوی» از شهر بجنورد جایزه اول این جشنواره را که شامل 5 هزار لیر جایزه نقدی و هزینه سفر به ازمیر برای حضور در مراسم اختتامیه است از آن خود کرده است.

جشنواره کاریکاتور ازمیر

«کارولینا گنیترک» از لهستان به عنوان نفر دوم انتخاب شد.

جشنواره کاریکاتور ازمیر

«موئمر کوتباس» از ترکیه به عنوان نفر سوم انتخاب شد.

جشنواره کاریکاتور ازمیر

سعید صادقی به عنوان نفر چهارم این مسابقه انتخاب شد.

جشنواره کاریکاتور ازمیر

گالیم بورانبایوف از قزاقستان به عنوان نفر پنچم این مسابقه انتخاب شد.

جشنواره کاریکاتور ازمیر

اثری از محمود نظری نیز بین فینالیست ها بود که کارش مورد توجه هیات داوران قرار گرفت.

جشنواره کاریکاتور ازمیر

سید مسعود شجاعی طباطبایی  به عنوان رئیس هیات داوران جشنواره کارتون ازمیر ترکیه با عنوان «معلولیت مانع نیست»  در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار باشگاه خبرنگاران تسنیم  «پویا» با بیان این که  این جشنواره که یکی از سه جشنواره مهم کاریکاتور در ترکیه بعد از آیدین دوگان و نصرالدین هوجا بود، اعلام کرد: برپا کننده این مسابقه شهرداری ازمیر بود و هیئت داوران این جشنواره متشکل از «موسی گوموش»، «عمر کام» دبیر جشنواره، «یوشویاکی یوموتا» از ژاپن، «اری ازیک»، «ایزیل روزنتال» و بنده با ابتدا 500 اثر را انتخاب کردیم و در مرحله دوم از میان این 500 اثر 100 اثر را برای برپایی نمایشگاه برگزیده کردیم که نهایتاً آثار برتر از میان آنها انتخاب شد.

شجاعی تصریح کرد: یکی از نکات مهم این مسابقه حضور پررنگ  هنرمندان ایرانی برای هیئت داوران بود. از طرفی برای سایر داوران جالب بود که حدود نیمی از هنرمندانی که اثر فرستاده بودند و آثار آنها به جمع 500 اثر راه یافته بود ایرانی بودند و از طرفی برای بنده، احترامی که آنها برای هنرمندان ایرانی قائل بودند و سطح شناخت خوبی که از هنرمندان ما داشتند، تعجب برانگیز بود.

وی افزود: داوران هنرمندان ایرانی را به اسم می شناختند و برایشان جالب بود که چطور هنرمندان ما در کاریکاتور به لحاظ کیفی و کمی در سطح بالایی قرار دارند که البته به نظر من، فضای رقابتی که در ایران وجود دارد و برپایی مداوم مسابقات در سطح بالا و جهانی، باعث پیشرفت هنر کاریکاتور در ایران شده که امیدواریم با همایت بهتر مسئولین بتوانیم این روند رو به رشد را سرعت بخشیم.

سید مسعود شجاعی طباطبایی در باره نحوه برگزاری جلسات داوری این جشنواره عنوان کرد: ما طی دو مرحله جلسات داوری این مسابقه را پیش بردیم. در جلسه اول فقط در مورد چارچوب کلی داوری آثار صحبت شد. معیار ها  و چارچوب اصلی قضاوت را بر اساس تجربیاتی که از برگزاری جشنواره های جهانی دیگر داشتیم، مشخص کردیم.

رئیس هیات داوران جشنواره کارتون ازمیر با اشاره به سطح بالای کیفی آثار تاکید کرد: اثر «حامد مرتضوی علوی» به عنوان اثر اول و برتر جشنواره با اختلاف زیاد از سایر آثار انتخاب شد.

شجاعی طباطبایی در پایان صحبت هایش گفت: خوش حالی اصلی من از بالا رفتن اعتبار کاریکاتور ایران است که باعث شده مردم و هنرمندان دیگر کشور ها با کاریکاتوریست های ایرانی با احترام برخورد کنند.


تسنیم