تبیان، دستیار زندگی
انتشار تصاویر رونمایی از لباس فرم کاروان ایران در مراسم افتتاحیه المپیک ریو 2016 موجی از تعجب و حیرت را در شبکه های اجتماعی ایجاد کرده است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خلاقیت و رونمایی از لباس ها در حد المپیک !

اوج بدسلیقگی برای لباس های کاروان ایران

انتشار تصاویر رونمایی از لباس فرم کاروان ایران در مراسم افتتاحیه المپیک ریو 2016 موجی از تعجب و حیرت را در شبکه های اجتماعی ایجاد کرده است.

حسین محمدی -بخش ورزشی تبیان

لباس ورزشکاران

مراسم رونمایی از لباس کاروان ایران در المپیک 2016 در حالی در فاصله 13 روز مانده تا شروع رقابت های ریو برگزار شد که کج سلیقگی در طراحی و انتخاب رنگ لباس ها واکنش بسیاری را به دنبال داشت؛ از برخی مسئولان گرفته تا کاربران فضای مجازی.

هرچند که مسئولان منتقد حاضر نشدند به صورت رسمی انتقاد خود را از لباس ها مطرح کنند اما هنوز چند ساعتی از مراسم رونمایی نگذشته بود که کاربران فضای مجازی حسابی از خجالت طراح ایرانی درآمدند و با دست به دست کردن تصاویر مربوط به مراسم رونمایی و تهیه تصاویر کارتونی از لباس ها، کنایه های جالب توجهی را عنوان کردند.

کنایه هایی از این دست: «یک دقیقه سکوت فقط به خاطر ترکیب رنگش! بقیه چیزاش بماند!» کاربران حتی گمانه زنی هایی هم در خصوص ادعاهای آتی مسئولان کمیته درخصوص هزینه تولید لباس مطرح کردند: «فردا میان میگن این لباس کاروان المپیک رو یه شرکت معتبر طراحی و تولید کرده و هر دست 850 دلار برای ما هزینه برداشته!»

در حالی که تمامی کشورهای حاضر در مسابقات المپیک البسه خود را در یک مراسم ویژه با حضور ورزشکاران مطرح کشورشان رونمایی می کنند اما این اتفاق در کشورمان به گونه ای بود که بر زشتی های کار افزود . لباس های کاروان ایران که شامل 2 گروه ورزشی و رسمی است به طرز محقرانه ای بر تن 4 مانکن به نمایش گذاشته شد و مورد انتقاد جدی قرار گرفت.

هزینه لباس المپیکی ها

هاشمی رئیس کمیته المپیک با اشاره به اینکه از سال گذشته برای لباس کاروان ایران رایزنی شده، به خبرگزاری ها گفت: «با شرکت های مختلفی رایزنی کردیم و با تلاش های صورت گرفته با «لی نینگ» به تفاهم رسیدیم. نکته مهم اینکه ما هیچ هزینه ای پرداخت نکردیم.

البته اولویت ما تولیدات شرکت های داخلی بود و حتی گفتیم اگر آنها 50 درصد این کیفیت را داشته باشند نگاه ما داخلی است.»

رئیس کمیته ملی المپیک هزینه این لباس ها را هم اعلام کرد: «1130 دست لباس قرارداد ماست و برای ورود آن مشکل گمرکی هم نداشتیم. 4 میلیارد و 200 میلیون تومان هزینه لباس، حمل و نقل و گمرکی بوده است که 700 میلیون تومان هزینه گمرک بوده است؛ ظاهرا چند کشور با این برند در المپیک حضور دارند.»

یک سوال ساده از رونمایی لباس کاروان ایران

در حالی که تمامی کشورهای حاضر در مسابقات المپیک البسه خود را در یک مراسم ویژه با حضور ورزشکاران مطرح کشورشان رونمایی می کنند اما این اتفاق در کشورمان به گونه ای بود که بر زشتی های کار افزود .  لباس های کاروان ایران که شامل 2 گروه ورزشی و رسمی است به طرز محقرانه ای بر تن 4 مانکن به نمایش گذاشته شد و مورد انتقاد جدی قرار گرفت. ایرادهایی که به این البسه وارد است، شامل نکاتی مثل عدم همخوانی رنگ، طرح های نه چندان جذاب و از همه مهمتر ارائه سردستی و بدشکل آن است.

حالا شاید تمامی ورزش دوستان بدانند رونمایی از لباس تورنمنتی چون المپیک باید با حضور نمایندگانی از ورزشکاران باشد اما استفاده از مانکن به جای ورزشکاران باعث شد تا اعترض ها بیشترشود هر چند شاید ورزشکاران لباس ها را می دیدند حاضر به رونمایی کردن آنها نمی شدند . اتفاقی که بارها در دوره های گذشته در دهکده بازی ها رخ داده است و ورزشکاران برای اعتراض به لباس ها آنها را در دهکده بازیها به تن نمی کردند.  برای روشن شدن موضوع و با یک جستجوی سریع در اینترنت می توانید تصاویر بسیاری را از البسه تیم ها برای مراسم افتتاحیه ریو 2016 به دست بیاورید.  تصاویری که نشان می دهد در همه جای دنیا چقدر روی آراستگی  و زیبایی لباس برای رژه عمومی وسواس و برنامه ریزی دارند.

لباس ورزشکاران
رونمایی از لباس کاروان کره جنوبی
لباس ورزشکاران

رونمایی از لباس کاروان فرانسه