تبیان، دستیار زندگی
ن 85 ) امروز ، دوشنبه سی ام بهمن ماه 1385 هجری شمسی ، برابراست با یکم صفر 1428 هجری قمری و نوزدهم فوریه 2007 میلادی . رویدادهای مهمی که در طول تاریخ ، درچنین روزی ، بوقوع پیوسته از این قرارند: آغاز امپراتوری سه وروس 1810 ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

امروز در تاریخ ( 30 بهمن 85 )

امروز ، دوشنبه سی ام بهمن ماه 1385 هجری شمسی ، برابراست با یکم صفر 1428 هجری قمری و نوزدهم فوریه 2007 میلادی . رویدادهای مهمی که در طول تاریخ ، درچنین روزی ، بوقوع پیوسته از این قرارند:


آغاز امپراتوری سه وروس

1810 سال پیش در چنین روزی سه وروس در جنگ خونین با ژنرال دیگر روم ، به نام آلبینوس ، پیروز شد و امپراتورجدید روم شد.

درپی قتل ماركوس ژولیانوس امپراتور روم در اول ژوئن سال 193 میلادی ، سه ژنرال ارشد این كشور به خواست سربازان خود اعلام كردند كه امپراتور تازه هستند .

سپتیموس سه وروس درایلریا (یوگوسلاوی ) ، نیجر در شرق مدیترانه و كلودیوس آلبینوس در بریتانیا ، این سه ژنرال بودند . سه وروس پس از وارد آوردن شكست نظامی به نیجر عازم گل ( فرانسه امروز ) شد تا آلبینوس فرمانده ارتش غرب ( مستقر در بریتانیا ، آلمان و گل ) را از میان بردارد .

جنگ روز 19 فوریه سال 197 میلادی در« لیون » فرانسه روی داد و سه وروس پیروز شد . آلبینوس برای این كه دستگیر و تحقیر نشود خود را كشت .

سه وروس پس از این پیروزی و تایید مقام او در سنای روم عازم جنگ با ایران شد كه در جریان مبارزه او با نیجر به نیجر كمك كرده بود.

***


نگارش صحیفه ملعونه

1417 سال پیش در محرم سال 11 ه .ق ، صحیفه ملعونه دوم نوشته شد و به امضا منافقین رسید .(1)

محتوای آن چنین بود که نگذارند خلافت و امامت مسلمین بعد از پیامبر (ص) به علی بن ابی طالب (ع) برسد و بر اساس آن مقدمات و زمینه های غصب خلافت و گرفتن بیعت از آن حضرت به هر صورت ممکن را فراهم نمودند .در واقع با نوشتن آن صحیفه اساس ظلم و ستم اهل بیت (ع) را بنا نهادند .

نقل است که امام صادق (ع) فرمودند :«هنگامیکه صحیفه ملعونه نوشته شد امام حسین (ع) به شهادت رسید ».(2)

***


وفات ماریه قبطیه

1413 سال پیش در ماه محرم سال 15 - یا 16- ه.ق ، ماریه قبطه رحلت فرمودند .(3)

ماریه دختر شمعون قبطی بود که همراه با خواهرش شیرین و یک خواجه که برادر ماریه به نام ماپور بود و هزار مثقال طلا و بیست جامه حریر و... بود در سال هفتم از سوی پادشاه اسکندریه به رسم هدیه و خدمت به رسول خدا (ص) فرستاد ه شد .

پیامبر (ص) ماریه رابه همسری خود برگزید ، و در محله عالیه » -که آنرا «مشربه ام ابراهیم » می گویند –منزلی برای آن حضرت تهیه کرد و خداوند جناب ابراهیم (ع) را از این بانو به آن حضرت عنایت فرمودند .

حضرت امیرالمومنین (ع) بخاطر ولادت ابراهیم (ع)بسیار اظهار سرور فرمودند و به آنان خدمت می نمودند ،و بدین جهت عایشه از حضرت امیرالمومنین (ع) بسیار ناراحت و ملول بود .(4)از عایشه نقل شده است که گفت :«من به ماریه حسد می بردم ، چون زنی زیبا بود ».(5)سرانجام این حسادت باعث شد که تهکتی به ماریه زد و آیه ای در تقبیح این کار عایشه نازل شد ، که در تفاسیر شیعه و سنی به تفضیل توضیح داده شده است . جناب ماریه  در مدینه طیبه رحلت فرمودند .

***


تولد نیکلاس کوپرنیک

534 سال پیش در چنین روزی در سال 1473 میلادی ، نیکلاس کوپرنیک ستاره‌شناس، ریاضیدان و اقتصاددان لهستانی ، در شهر تورن چشم به جهان گشود .

چون پدرش را از دست داده بود تربیت و پرورش او بدست عمویش انجام گرفت، عمویش که یکی از کشیشان بزرگ بود او را برای تحصیل به دانشگاه کراکووی فرستاد. وی در سن 25 سالگی به شهر رم آمد و در دانشگاه رم استاد اخترشناسی شد . او به شاگرادنش علوم آسمان شناسی نقل شده از دورانهای پیشین را که اختر شناس یونانی بطلمیوس حدود 1370 سال قبل از زمان او بنیان نهاده بود تدریس می‌کرد.

بر اساس نظریه بطلمیوس عالم از شرق به غرب به دور زمین می‌گردید، ولی کوپرنیک خود از آنچه که درس می‌داد ناراضی بود. وی در سال 1507 پس از مطالعات فراوان دریافت که اگر بجای زمین ، خورشید مرکز عالم فرض شود جداول نجومی موقعیت مکانی سیارات با دقت بهتری قابل محاسبه است.

کوپرنیک ثابت کرد که در حقیقت این خورشید است که در مرکز جهان ما قرار دارد و زمین – مانند معدودی از اجرام آسمانی بزرگ دیگر که او مشاهده کرده بود، به دور خورشید در گردش است. او این سیاره‌ها را پلانت نامید که از واژه‌ای یونانی به معنای مهاجر گرفته شده است و شامل سیاراتی است که پیش از این ذکر شد. کوپرنیک درباره ماه فرضیه بطلمیوس را تأیید می‌کرد و به این باور بود که ماه واقعا‌ به دور زمین می‌چرخد، در حالیکه زمین به دور خورشید می‌گردد و ماه به عنوان قمر زمین به همراه آن به دور خورشید می‌گردد.

اما نظریه او با تعلیمات کلیسای کاتولیک مغایرت داشت و کلیسا هم قدرتمندترین سازمان اجتماعی و سیاسی آن زمان بود. و ابرازعقیده‌هایی مانند طرح خورشید مرکزی که در جهان تفکر بدیع بودند ، سزاوار کیفر مرگ بودند.

او تقریبا‌ چهل سال برای تکمیل پژوهشهای اختر شناسی خود وقت صرف کرد و با پایان یافتن پژوهشها ثابت کرد که تصویر جهانی بطلمیوس اشتباه بوده است . وی تا اواخر عمر خود از چاپ کامل نظرات خارق العاده خویش خودداری کرد و تنها در سال 1543 بود که گفتار وی درباره چرخش کرات سماوی ، از سوی یکی از شاگردان وفادارش به نام ریتکوس انتشار یافت .

افکار آماده در کتاب کوپرنیک بنیادی‌تر از آن بود که بتوان آنها را جدی گرفت، یک نسخه چاپ شده از آثارش درست قبل از مرگ در بستر بیماری بدست او رسید.

چون او در این آزمایش بیش از 70 سال سن داشت و مفلوج و تقریبا نابینا بود، بعید به نظر می‌رسید که موفق به دیدن این اثر بزرگ چاپی شده باشد، اثری که او برای خلق و ایجاد آن تمام عمرش را صرف کرده بود.

چند روز پس از انتشار کتابش بدون آنکه بداند چه خدمت ارزنده‌ای به جهان بشریت کرده ، دار فانی را وداع گفت. سرانجام پس از گذشت 150 سال از مرگش دانشمندان اندیشه‌های او را پذیرفتند. کوپرنیک امروزه بیش از چهار سده پس از مرگش ، یکی از بزرگترینها در قلمرو دانش به شمار می‌رود.

***


تولد اوربن لووِیه ستاره شناس

196 سال پیش درچنین روزی در سال 1811 میلادی ، اوربن لووِیه ستاره شناس فرانسوی درشهر« سَن لو» متولد شد، لووریه بعد از مطالعه كتابی درباره نجوم به این علم علاقه مند شد و ازجوانی به مطالعه و تحقیق درباره نجوم پرداخت ، لووریه سالیان بعد ضمن تحقیقات و مطالعات خویش سیاره جدیدی را كشف كرد كه به نپتون معروف است.

***


روزی که رضا خان فرمانده کل قوا شد

82 سال پیش در چنین روزی در سال 1303 ه ش ، رضا خان چهار روز پس از تصویب مجلس شورای ملی خود را فرمانده کل نیروهای مسلح ایران نامید.

پس از کودتای اسفند 1299 کابینه ای متشکل از اعضای کمیته آهن به ریاست سید ضیاء‏الدین طیاطبایی تشکیل شد.

در این میان پست حساس وزارت جنگ با اندکی کشمکش در اختیار رضاخان سردار سپه قرارگرفت . او با قرار گرفتن دراین موقعیت حرکت خود را جهت کسب تمام عیار قدرت آغاز نمود .

سردار سپه پس از آن به پشتوانه نظامیان و حمایتهای جدی سیاست انگلستان که توسط هاوارد و سفیر جدید آن کشور سرپرسی لورن ( معروف به تاجبخش ) تامین می شد خود را به عنوان فرمانده کل نیروهای مسلح اعلام کرد و مجلس شورا در جلسه 26 بهمن ماه 1303 خود برغم مخالفت هواداران سلطان احمد شاه قاجار فرماندهی كل قوا (نیروهای دفاعیه و تامینیه) را از شاه سلب كرد و به رضاخان داد .

***


درگذشت آندره ژید

56 سال پیش در چنین روزی در سال 1951 میلادی ، آندره ژید نویسنده فرانسوی در سن هشتاد و دو سالگی درگذشت.

پدر ژید، از مردم كوهستانهای مركزی فرانسه، ‌و مادرش از یك خانواده صنعتگر و بازرگان «فرماندی»، در شمال فرانسه بود. ژید یازده ساله بود که پدرش را از دست داد .

او در سال پنجم ابتدایی از مدرسه اخراج شد . وی پس از آن شروع به مطالعه آثار شاعران نمود و بالاخره موفق شد دیپلم ادبی بگیرد. نخستین اثر او با نام" دخترهای آندره والتر" منتشر شد .

ژید بیشتر عمر خود را در شمال قاره اِفریقا سپری كرد و داستانهایش را بر اساس زندگی مردم شمال اِفریقا نوشت.

شاعرانه‌ترین دوره زندگی ژید، در شرق سپری شد. گرچه در این دوره، به بیماری سل مبتلا شد، اما این بیماری به‌ظاهر كشنده، اثر مهمی چون «مائده‌های زمینی» را پدید آورد.

ژید، پس از بهبودی، به پاریس بازگشت. اما اندكی بعد، شوق دیدار آفریقا، او را به آن دیار روانه كرد.

وی، بالاخره در ماه اكتبر سال 1895، با «مادلن روندو»، دخترخاله‌اش، ازدواج كرد. زندگی زناشویی ژید، كه محور زندگی و آثار اوست، چهل و چهار سال دوام یافت؛ و در سال 1939، با مرگ مادلن، پایان یافت.ژید در سال 1947 میلادی جایزه نوبل ادبی را در یافت داشت .

از آثار او می توان به این عناوین اشاره کرد:

«در تنگ»، «پرومته»، «سكه‌سازان»، «سفر به كنگو»، «بازگشت از چاد»، «اگر دانه نمیرد»، «روستایی» و «مائده‌های تازه» .ژید، همچنین به ترجمة آثاری از شكسپیر، والت ویتمن، پوشكین، و تاگور پرداخته است.

***


تشکیل پیمان دفاعی آسه آن

22 سال پیش در چنین روزی در سال 1955 میلادی پیمان دفاع جمعی آسیای جنوب شرقی( کشور های عضو آسه آن ) به مرحله اجرایی رسید . هم اکنون 10 کشور مالزی، اندونزی، تایلند، سنگاپور، فیلیپین، برونئی، ویتنام، میانمار، لائوس و كامبوج ? اعضای "آ.سه.آن" هستند .

***


گشایش سفارت فلسطین در تهران

28 سال پیش درچنین روزی در سال 1357 ه ش ، سفارت فلسطین طی مراسمی در محل سابق سفارت رژیم اشغالگر قدس در ایران آغاز به کار کرد .

در این مراسم یاسر عرفات رهبر جبهه آزادی بخش فلسطین به همراه حاج سید احمد خمینی و دکتر ابراهیم یزدی معاون نخست وزیر در امور انقلاب حضور داشتند .

ابراهیم یزدی در این مراسم گفت :

« امروز برای ما مسلمانان روزی است بسیار حساس و تاریخی . از زمانی که تجاوز گران و اشغالگران انگلیسی و صهیونیست ها سرزمین مقدس ما مسلمانان را اشغال کردند و برادران فلسطینی ما را از سرزمین شان اخراج کردند از آن روز قلب میلیونها میلیون مسلمان جهان در دلهایشان لرزید . در سال های 1325 و 1326 پس از آغاز جنگ ، رهبران ما در خواست داوطلب برای اعزام به فلسطین نمودند .

از آن روز زمانی طولانی گذشته زمانی که می گفتند استعمارگران خارجی امپریالیسم و صهیونیسم هر گز شکست نخواهند خورد . شما مردم با فداکاری ها و نثار خون های پاک خودتان ، نه تنها بزرگترین قدرت جهانی را به زانو در آوردید بلکه بزرگترین پایگاههای آنها را در هم شکستید . امروز شاهد ثمره این مجاهدت ها هستید به طوری که امروز برادران فلسطین ما در کنار شما قرار گرفته اند . »

حاج سید احمد آقا خمینی هم در این مراسم گفت :

« من به نمایندگی از طرف حضرت آیت الله امام خمینی پیروزی ملت ایران را به تمام ملت تبریک عرض می کنم . مبارزات ما تنها به آزادی ایران خاتمه پیدا نمی کند . ما تا آزادی تمام سرزمین های اسلامی به مبارزات خود ادامه می دهیم ... »

***


قطع رابطه ایران با رژیم صهیونیستی

28 سال پیش درچنین روزی در سال 1357 ه ش ، وزارت امور خارجه ایران با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد که ازاین پس ایران هیچ گونه رابطه ای با اسراییل نخواهد داشت و ضمن اخراج 32 تن از کارکنان آژانس یهودی هواپیمایی ال عال و نیز دیگر کارشناسان رژیم اشغالگر قدس از ایران ، متقابلا به کلیه کار مندان ایرانی نمایندگی رژیم سابق در رژیم صهیونیستی دستور داده شده است در اولین فرصت و هر چه زود تر خاک آن کشور را ترک کنند .

در این اطلاعیه آمده است که با الهام از انقلاب راستین مردم ایران چون قطع هر نوع رابطه و همکاری با اسراییل و حمایت از خلق فلسطین یکی از اصول اساسی سیاست خارجی حکومت موقت انقلاب ایران است به منظور پایان دادن به روابط آشکار و پنهان رژیم سابق این تصمیم گرفته شده است .

***


درخواست استرداد شاه به ایران

28 سال پیش درچنین روزی در سال 1357 ه ش ، وزارت امورخارجه ایران در بیانیه ای اعلام کرد : هرکشوری به شاه پناه بدهد از راههای دیپلماتیک تحت فشار قرارخواهد گرفت تا او را به ایران مسترد دارد ...ما به کوشش های خود جهت استرداد شاه ادامه خواهیم داد .

همچنین کریم سنجابی وزیر امور خارجه دولت موقت ایران درمذاکره با سفیر جمهوری مصر به همه کشور ها در مورد پناه دادن به شاه هشدار داد و تاکید کرد که شاه مخلوع باید به ایران برگردانده شود .

اما شاه که به بهانه استراحت و برای درمان پزشکی از ایران خارج شده بود پس ازخروج از بیمارستان ابتدا به پاناما و مکزیک سپس از آن جا به مصر رفت و درنهایت در سن 61 سالگی در 5 مرداد 1359 (27 ژوئیه 1980) در اثر بیماری سرطان غدد لنفاوی در مصر درگذشت.

***


پرتاب فضا پیمای میر به فضا

21 سال پیش در چنین روزی در سال 1986 میلادی شوروی سابق فضا پیمای میر را به فضا پرتاب کرد .این فضاپیما با سه فضانورد به نامهای والری پولیاکف ، ویکتورآفاناسیف و یوری اوساچف به فضا پرتاب شد .

این گروه سه نفره پس از گذشت 3 دقیقه از میان پوشش هوایی زمین گذشتند و غوطه ور شدن در پی بی وزنی در بدن با حالت تهوع و افزایش شدید فشار چشم را احساس کردند . گفته می شود در 24 ساعت اولیه صورت مانند پفک ، متورم شده و باد می‌کند.

فضا پیمای میر با سرعت 22.400 کیلومتر در ساعت در مدار زمین در حرکت بود و پس از 2 روز به هدف رسیدند.

از دهه 1950میلادی ، هر دو کشور ایالات متحده آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی سابق به ساخت موشکهای پر قدرتی برای پرتاب ماهواره‌هایشان به فضا دست زدند. این دو کشور قصد داشتند، ماهواره‌هایی را در سال 1957 میلادی ، سال ژئوفیزیکی بین المللی ، به فضا پرتاب کنند. شوروی اولین کشوری بود که با پرتاب اسپوتنیک 1 در چهارم اکتبر این سال موفق به انجام چنین کاری شد. از این زمان به بعد اکتشافات فضایی به یک مسابقه بین دو کشور مذکور تبدیل شد. این در حالی بود که رجال سیاسی دو طرف بر اهمیت ساسی و نظامی برخورداری از ماهواره‌ها در مدار و فتح ماه قبل از رقیب دیگر واقف بودند. درآغاز به نظر می‌رسید که روسها در این مسابقه جلوتر از آمریکائیها هستند. اما هر چه دهه 1960 میلادی به پایان خود نزدیکتر می‌شد، آمریکائیها برتری خود را بیشتر نشان می‌دادند. در ژوئیه 1969، آمریکائیها تاریخ ساز شدند. در این تاریخ ، آنها نیل آرمسترانگ و ادوین (باز) آلدرین را به ماه فرستاند. پس از این ، روسیه تلاشهای خود را بیشتر صرف ساختن ایستگاههای فضایی در مدار زمین کرد. در حال حاضر ، ایالات متحده آمریکا و فدراسیون روسیه به همراه چند کشور دیگر با کمک هم در پی ساختن ایستگاه فضایی آلفا هستند.

***


درگذشت حجه الا سلام مصطفی زمانی

16 سال پیش درچنین روزی در سال 1369 هجری شمسی حجة الاسلام مصطفی زمانی نویسنده، محقق و ازمدرسان حوزه علمیه قم در58 سالگی بدرود حیات گفت. مرحوم زمانی درسال 1353 هجری قمری درنجف آباد اصفهان درخانواده‎ای متدیّن و اهل فضل و تقوی بدنیا آمد. وی درپایان تحصیلات مقدماتی به قم رفت و به آموزش علوم دینی و زبان عربی پرداخت. زمانی مدت هشت سال ازدروس فقه و اصول حضرت امام(ره) بهره‎مند شد و پس ازآشنایی با شهید دكترمفتح نخستین اثرش را با نام ابراهیم بت شكن یا قهرمان توحید منتشركرد. مرحوم زمانی روحیه ظلم ستیزی داشت؛ ازاین رو چندین بارعوامل رژیم پهلوی وی را دستگیرو زندانی كردند. مرحوم زمانی درهریك ازآثارش به نشرحقایق اسلامی و طرح اندیشه‎های مذهبی دربرخورد با مسائل اجتماعی و اخلاقی می‎پردازد. گفتنی است كه كتاب« اَلشّیعَةُ وَالحاكِمون » تألیف محمد جواد مغنیه را تحت عنوان «شیعه و زمامداران خودسر» به فارسی ترجمه كرده است.

***


درگذشت معمار چین نوین ، شیائو پینگ

10 سال پیش درچنین روزی در سال 1997 میلادی ، دنگ شیائو پینگ رهبر پیشین چین در 92 سالگی در گذشت .دنگ در سال 1904 در دهکده ای در شهرستان" گوان آن "استان "سی چوان " واقع در جنوب غرب چین به دنیا آمد .

ازدنگ شیائو پینگ بعنوان معمار چین نوین نیز نام برده می شود . او که از سال 1978 میلادی و پس از مرگ مائو قدرت رهبری کشور یک میلیاردی چین را در دست گرفت ، در مدت قریب بیست سال رهبری چین را بر عهده داشت و این کشور را به یک قدرت بزرگ صنعتی مبدل ساخت و راه همکاری چین کمونیست را با آمریکا و کشورهای صنعتی غرب هموار نمود .

وی با سیاست اصلاح اقتصادی به میدان آمد و در این مسیر موفقیت های چشم گیری به دست آورد . او با انجام سرکوب های سیاسی عملا حزب حاکم را در کشور چین به اوج رساند و در عوض به اصلاح امور اقتصادی و گسترش آزادی های اجتماعی در چین دست زد . امروزه پیشرفت اقتصادی چین محصول اندیشه های وی است . شیائو پینگ از بیماری پارکینسون رنج می برد و به همین دلیل نیز در گذشت .

پی نوشت :

1- بحارالنوار :ج28

2-بحارالنوار :ج24

3-ریاحین الشریعه :ج2

4-شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید :ج9

5-ریاحین الشریعه :ج2

منابع :

شهید آوینی

مهر

ویکی پدیا

آریایی موزیک

ایران تمدن

فارسی

روزنامک

تقویم شیعه /عبدالحسین نیشابوری

سایت رشد