تبیان، دستیار زندگی
تمرهندی میوه ای گرمسیری است که در بسیاری از نقاط دنیا مصرف می شود و حتی خواص طبی نیز دارد. درخت تمرهندی چوبی سخت دارد و بومی آفریقا است اما در هندوستان، پاکستان و بسیاری از نواحی گرمسیری رشد می کند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : هدی بانکی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تمرهندی؛ میوه ای گرمسیری با فواید زیاد

تمرهندی میوه ای گرمسیری است که در بسیاری از نقاط دنیا مصرف می شود و حتی خواص طبی نیز دارد. درخت تمرهندی چوبی سخت دارد و بومی آفریقا است اما در هندوستان، پاکستان و بسیاری از نواحی گرمسیری رشد می کند.

هدی فریدی - بخش تغذیه و آشپزی تبیان
تمرهندی

این درخت، غلاف هایی لوبیا مانند تولید می کند که از دانه هایی با پالپ های فیبردار پر شده اند. پالپ های میوه نارس، سبز و ترش هستند. با رسیده شدن این میوه، پالپ آب دار آن خمیرمانند شده و ترش و شیرین می شود. به تمرهندی "خرمای هندی" می گویند.

تمرهندی کاربردهای زیادی دارد:

در پخت و پز

پالپ یا همان گوشت میوه ی تمرهندی در جنوب و جنوب شرقی آسیا، مکزیک و خاورمیانه کاربردهای زیادی در پخت و پز دارد. دانه ها و برگ های این میوه نیز قابل خوردن هستند. از تمرهندی در انواع سس، چاشنی ها، چات نی (ترشی هندی)، نوشیدنی ها و دسرها استفاده می شود.

در پزشکی

تمرهندی نقش پررنگی در طب سنتی دارد. فرم آشامیدنی آن برای درمان اسهال، یبوست، تب و زخم معده متداول بوده است و از پوست و برگ آن نیز برای بهبود و التیام زخم استفاده می شده است. پلی فنول های موجود در تمرهندی خواص آنتی اکسیدانی و ضدالتهابی دارند و می توانند در برابر بیماری هایی مانند بیماری قلبی، سرطان و دیابت نقش محافظت کنندگی داشته باشند. عصاره این دانه ها به کاهش قند خون کمک می کند و عصاره پالپ آن نیز برای کاهش وزن و برطرف کردن بیماری کبد چرب مفید است.

در خانه

پالپ تمرهندی می تواند به عنوان پولیش فلزات استفاده شود چون دارای اسید تارتاریک می باشد که به زدودن لک و تیرگی از مس و برنز کمک می کند.

تمرهندی مواد مغذی فراوانی دارد. یک فنجان (120 گرم) پالپ تمرهندی:
* 28 درصد از منیزیم مورد نیاز روزانه
* 22 درصد از پتاسیم مورد نیاز روزانه
* 19 درصد از آهن مورد نیاز روزانه
* 9 درصد از کلسیم مورد نیاز روزانه
* 14 درصد از فسفر مورد نیاز روزانه
* 34 درصد از ویتامین ب 1 مورد نیاز روزانه
* 11 درصد از ویتامین ب 2 مورد نیاز روزانه
* 12 درصد از ویتامین ب 3 مورد نیاز روزانه را تامین می کند.
* و همچنین حاوی مقادیر کمی ویتامین ث، ویتامین ک، ویتامین ب 6، فولات، ویتامین ب 5، مس و سلنیوم است. این میوه همچنین حاوی 6 گرم فیبر، 3 گرم پروتئین و یک گرم چربی می باشد.

تمرهندی نقش پررنگی در طب سنتی دارد. فرم آشامیدنی آن برای درمان اسهال، یبوست، تب و زخم معده متداول بوده است و از پوست و برگ آن نیز برای بهبود و التیام زخم استفاده می شده است

یک فنجان تمرهندی حاوی 69 گرم کربوهیدرات به شکل قندی آن است که معادل 17.5 قاشق چایخوری شکر می باشد. علی رغم محتوای قندی آن، پالپ تمرهندی، میوه محسوب می شود، نه قند اضافی؛ یعنی منجر به سندرم متابولیک و دیابت نوع دوم نمی شود. با این حال، بالا بودن کالری آن ممکن است برای افرادی که سعی در کنترل مصرف کالری شان دارند یک مسئله به حساب بیاید. تمر هندی دارای پلی فنول هایی است که به طور طبیعی در ترکیبات گیاهی یافت شده و فواید زیادی برای سلامتی دارند. بسیاری از آن ها به عنوان آنتی اکسیدان در بدن عمل می نمایند.

اشکال متفاوت تمرهندی

تمرهندی به صورت آماده در دسترس است، مانند آبنبات و شربت های شیرین کننده. شکل میوه خالص آن را نیز می توانید به سه شکل ببینید:
* غلاف های خام: این غلاف ها، شکلی از تمرهندی هستند که کمترین فرآوری رویشان صورت گرفته. سالم و بی عیب بوده و می توانید به راحتی بازشان کرده و پالپ آن را خارج کنید.
* لواشک: برای این فرم از تمرهندی، دانه ها و غلاف آن برداشته شده و پالپ آن فشرده می شود. ورق های لواشکی یک مرحله بیشتر از نوع خام آن فرآوری می شوند.
* کنستانتره: کنستانتره تمرهندی، نوعی است که پالپ این میوه پخته می شود و ممکن است نگهدارنده نیز به آن افزوده شود.

آنتی اکسیدان هایی که برای سلامت قلب مفیدند

این میوه از جهات گوناگون برای سلامت قلب خوب است. تمرهندی حاوی پلی فنول هایی به نام فلاوونیدهاست که ترکیبات گیاهی هستند و کلسترول خون را تنظیم می نمایند. آنتی اکسیدان موجود در این میوه می تواند به کاهش آسیب اکسیداتیو به LDL کمک کند.

حاوی منیزیم

تمرهندی، منیزیم نسبتاً بالایی دارد. کمی کمتر از یک چهارم فنجان از پالپ تمرهندی، حاوی 6 درصد از منیزیم مورد نیاز روزانه بدن می باشد. منیزیم خواص زیادی داشته و در بیش از 600 عملکرد بدن نقش دارد. منیزیم به کاهش فشارخون کمک کرده و خواص ضدالتهابی و ضد دیابتی دارد.

تمرهندی

خواص ضدمیکروبی، ضدویروسی و ضد قارچی تمرهندی

عصاره تمرهندی دارای ترکیبات طبیعی است که ویژگی های ضدمیکروبی دارند. در طب سنتی از تمرهندی برای درمان بیماری هایی چون مالاریا استفاده می شود. ترکیبی به نام لوپئول، مسئول خواص ضدباکتریایی تمرهندی است. به دلیل این که مقاومت نسبت به آنتی بیوتیک این روزها در حال افزایش است، دانشمندان مایل هستند از گیاهان طبی برای مبارزه با باکتری ها استفاده کنند.

آبنبات تمرهندی ممکن است حاوی مقادیری از سرب باشد

همه می دانیم که سرب، مخصوصاً برای بچه ها و خانم های باردار بسیار خطرناک است و می تواند به کلیه ها و سیستم عصبی آسیب بزند. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها اعلام کرده است که آبنبات تمرهندی یکی از دلایل مسمومیت ناشی از سرب است. هرچند نسبت به سایر انواع آبنبات، کالری و قند کمتری دارد اما بازهم آبنبات است! و خوراکی سالمی محسوب نمی شود.
تمرهندی را به شیوه های گوناگون می توانید مصرف کنید؛ میوه ی خام آن را بخورید، از خمیر آن در پخت و پز استفاده کنید، یا لواشک آن را تهیه نمایید. می توانید در فریزر منجمدش کنید و یا شربت آن را در پخت و پز به کار ببرید. همچنین می توانید برای مزه دار کردن غذاها به جای لیمو، تمرهندی سرو کنید.


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.