تبیان، دستیار زندگی
فشار بسیار زیادی برای برگزاری چنین همه پرسی در دانمارک وجود دارد و شاید به زودی همانند برگزیت شاهد وقوع یک دگزیت نیز باشیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فروپاشی اتحادیه اروپا

فشار بسیار زیادی برای برگزاری چنین همه پرسی در دانمارک وجود دارد و شاید به زودی همانند "برگزیت" شاهد وقوع یک "دگزیت" نیز باشیم.

فرآوری: ع.امانی - بخش سیاست تبیان

فروپاشی اتحادیه اروپا، خروج از اتحادیه اروپا، خروج انگلیس، خروج بریتانیا، دانمارک، اعضای اتحادیه ارو

خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، سست شدن پایه های اتحادیه اروپا، آغاز پایان اتحادیه اروپا و ... . طی روزهای اخیر این قبیل اخبار در سطح جهانی به وفور به گوش می رسد وبا برگزاری همه پرسی در انگلیس و نتیجه آن ؛ گمانه زنی ها درباره خروج برخی کشورهای دیگر از این اتحادیه بالا گرفت. دولت انگلیس پیش تر طی برگزاری جلسات وافری درباره بررسی صدمات حضور در اتحادیه اروپا ، سعی کرد تا مردم کشورش را برای موافقت با این مسئله ی مهم سیاسی قانع کند.

تا چندی پیش "بریتانیا" نیز عضو این اتحادیه بود اما طبق همه پرسی ۲۳ ژوئن ۲۰۱۶ و با رای ۵۱٫۹ درصدی مردم ، از اتحادیه اروپا خارج شد.

دولتمردان انگلیس معتقدند حضور در اتحادیه اروپا ، این کشور را از تغییرات وسیع در قوانین باز می دارد و همین مهم ، تصمیمات اساسی و سرنوشت ساز را تحت الشعاع قرار داده و که آسیب های زیادی را به بدنه سیاسی انگلستان وارد کرده است. به طور مثال "یورو" "بدبختی اقتصادی" برای فقیرترین اقشار اروپا پدید آورده و قوانین اتحادیه اروپا منجر به بیکاری گسترده ای شده است. خط مشی های مهاجرتی اتحادیه اروپا قاچاقچیان انسان را تشویق کرده و اردوگاه های پناهندگان را در مرزهای مان ایجاد کرده است. خط مشی های اتحادیه اروپا به جای اینکه در جهانی نامطئن امنیت ایجاد کنند ، تبدیل به منبع بی ثباتی و ناامنی گشته اند.


ادامه خروج ها ار اتحادیه اروپا
از دیگر سو ، "نایجل فاراژ" رهبر پیشین حزب استقلال بریتانیا اعلام کرد که همه پرسی برگزار شده در انگلستان درباره خروج از اتحادیه اروپا احتمالات را برای برگزاری همه پرسی خروج دانمارک ، سوئد و هلند نیز افطایش داده است. وی معتقد است ؛ فشار بسیار زیادی برای برگزاری چنین همه پرسی در دانمارک وجود دارد و بنابراین شاید به زودی همانند "برگزیت" شاهد وقوع یک "دگزیت" نیز باشیم. "فاراژ" بر این باور است که احتمال همه پرسی در هلند و بعد از آن در سوئد نیز قوت گرفته است.

اتحادیه اروپا هم اکنون شامل ۲۷ کشور مستقل است که مجموعاً ایالت های عضو خوانده می شوند.

این مقام بریتانیایی که پس از همه پرسی انگلستان که منجر به خروج از اتحادیه اروپا شد ، تأکید کرد که خروج از این اتحادیه تنها راه بازپس گرفتن کنترل کشورها از بروکسل است. فاراژ در گردهمایی ملی جمهوری خواهان در "کلیولند" اوهایو این اظهارات را مطرح کرد. این مقام بریتانیایی در شرایطی که اعلام می کرد نمی تواند حمایت تمام و کمالی از "دونالد ترامپ" کاندیدای پیشروی جمهوری خواهان در این دور از رقابت های ریاست جمهوری آمریکا داشته باشد، تأکید کرد، "باراک اوباما" رئیس جمهوری آمریکا نیز با تلاش برای دیکته کردن رأی به مردم بریتانیا اشتباه بسیار بزرگی را مرتکب شد.
"فاراژ" که پس از همه پرسی برای خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا استعفا کرد ، اعلام کرده بود که "من سهم خود را انجام دادم بنابراین احساس می کنم کار درست این است که از رهبری حزب استقلال بریتانیا کنار بروم." حزب استقلال انگلستان (یوکیپ) همواره بر خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا تاکید داشت و مردم این کشور ده روز پیش از این ، با برگزاری همه پرسی جدایی از اتحادیه اروپا رای به خروج دادند.
با زمزمه های درباره خروج برخی کشورهای دیگر از اتحادیه اروپا ؛ اینک بایدبه انتظار بنشینیم وببینیم کدام کشور زنگ خروج از اتحادیه اروپا را زودتر به صدا در می آورد. اتحادیه اروپا هم اکنون شامل ۲۷ کشور مستقل است که مجموعاً ایالت های عضو خوانده می شوند و عبارتند از :
آلمان ، اتریش ، اسپانیا ، استونی ، اسلوواکی ، اسلوونی ، ایتالیا ، ایرلند ، بلژیک ، بلغارستان ، جمهوری پرتغال ، جمهوری چک ، دانمارک ، رومانی ، سوئد ، فرانسه ، فنلاند ، قبرس ، کرواسی ، لاتویا ، لوکزامبورگ ، لهستان ، لیتوانی ، مالت ، مجارستان ، هلند و یونان.
تا چندی پیش "بریتانیا" نیز عضو این اتحادیه بود اما طبق همه پرسی ۲۳ ژوئن ۲۰۱۶ و با رای ۵۱٫۹ درصدی مردم ، از اتحادیه اروپا خارج شد.


منابع : خبرگزاری فارس / ایسنا