تبیان، دستیار زندگی
دو هفته دیگر جشن ورزش به میزبانی برزیل استارت می خورد؛ رقابت هایی که با شعار همیشگی المپیک یعنی صلح در پایتخت برزیل از 15 مرداد به مدت سه هفته برگزار می شود و 10500 ورزشکار از 206 کشور جهان با هم به رقابت خواهند پرداخت.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تلاش کاروان ایران برای رکورد شکنی در ریو 2016

دو هفته دیگر "جشن ورزش" به میزبانی برزیل استارت می خورد؛ رقابت هایی که با شعار همیشگی المپیک یعنی صلح در پایتخت برزیل از 15 مرداد به مدت سه هفته برگزار می شود و 10500 ورزشکار از 206 کشور جهان با هم به رقابت خواهند پرداخت.

فاتح حسینی - بخش ورزشی تبیان
کاروان المپیک

این تعداد شرکت کننده در قالب 206 کشور رکورد تازه ورزش جهان به حساب می آید و سهم ورزش ایران در این دوره از بازی های المپیک 63 نفر است؛ آماری که با توجه به صعود تیم ملی والیبال ایران به بازی های ریو رکوردی جالب توجه برای ورزش ایران به حساب می آید.

*ایران با چهره ای جدید در صحنه بین المللی ورزش

بعد از توافق هسته ای و به فرجام رسیدن برجام، بازی های المپیک تابستانی نخستین رقابت های جهانی ورزش است که کاروان ایران در آن شرکت خواهد کرد. این موضوع به این دلیل اهمیت دارد که در دو دوره گذشته المپیک که همزمان با دولتهای نهم و دهم بود، تحریم های بین المللی بر نحوه آماده سازی تیم های ورزشی ایران هم سایه انداخته بود. به عنوان نمونه تیراندازان پرامید ایران به خاطر این تحریم ها تا آستانه آغاز المپیک لندن با مشکل تهیه تیر روبه رو بودند و این اتفاق بر عملکردشان در لندن 2012 نیز تاثیر گذاشت. گذشته از این موضوع، حضور کاروان ورزشی ایران بعد از توافق هسته ای در رقابتهایی جهانی می تواند بار دیگر نگاه ها را به سمت عملکرد ورزشکاران ایرانی چه از بعد نتیجه و چه از نظر اخلاقی جلب کند.

*تیم ایران با رکوردی تازه در ریو

کاروان ایران در حالی با 63 ورزشکار در قالب 14 رشته ورزشی در رقابت های ریو شرکت می کند که این کاروان در دوره قبلی بازی ها که در لندن برگزار شد با 53 ورزشکار در این رقابت ها شرکت کرد. مهمترین نکته کاروان ایران در بازی های ریو حضور تیم ملی والیبال ایران در این بازی هاست و کاروان ایران بعد از یک دوره غیبت رشته های تیمی در المپیک، این بار می تواند با تیم ملی والیبال به کسب نتیجه امیدوار باشد. عملکرد تیم ملی والیبال در سه دوره اخیر لیگ جهانی باعث شده که بسیاری به کسب مدال توسط این رشته امیدوار باشند و اگر این اتفاق رخ دهد، یکی از باارزشترین مدال های تاریخ ورزش ایران در ریو کسب خواهد شد. از دیگر نکات جالب توجه کاروان ایران در ریو می توان به حضور زهرا نعمتی اشاره کرد که توانسته با وجود معلولیتی که دارد سهمیه حضور همزمان در رقابت های المپیک و پارالمپیک را کسب کند. به افتخار همین عملکرد، کمیته ملی المپیک نعمتی را به عنوان یک زن مسلمان و ورزشکار به عنوان پرچم دار کاروان ایران در بازی های ریو معرفی کرد.

*رشته هایی که ایران در آن شرکت دارد

کاروان ورزشی ایران در بازی های تابستانی ریو در 14 رشته ورزشی به رقابت با حریفان می پردازد. تیراندازی با کمان، دوومیدانی، بوکس، دوچرخه سواری، شمشیربازی، جودو، رویینگ، تیراندازی، شنا، پینگ پنگ، تکواندو، والیبال، وزنه برداری و کشتی چهارده رشته ای هستند که 63 ورزشکار ایرانی در قالب این تیم ها به مصاف حریفان می روند. در دوره قبلی بازی ها ایران در رشته کانو نیز سهمیه داشت اما در این دوره ورزشکاری از این رشته ورزشی با پیراهن ایران در المپیک حضور ندارد.

*افزایش سهمیه ورزشکاران زن ایران

در بازی های المپیک لندن هشت ورزشکار زن ایرانی موفق به رقابت با حریفان شان شدند اما با پایان یافتن رقابت های انتخابی المپیک ریو، 9 ورزشکار خانم از ایران به مسابقات ریو راه یافتند. زهرا نعمتی، کیمیا علیزاده، لیلا رجبی، مه لقا جام بزرگ، ندا شهسواری، الهه احمدی، نجمه خدمتی، گلنوش سبقت الهی و مهسا جاور 9 ورزشکار زنی هستند که از ایران در این بازیها شرکت می کنند. شاید در میان این ورزشکاران زن شانس کیمیا علیزاده اعجوبه تکواندوی ایران برای رسیدن به مدال در رقابتهای المپیک ریو بیشتر از سایر ورزشکاران باشد.

*امید ایران به سه رشته

مانند تمام ادوار گذشته رقابت های المپیک، سنگینی وظیفه کسب مدال از سوی کاروان ورزشی ایران بر روی دوش سه رشته کشتی، وزنه برداری و تکواندو است. شانس ایران برای کسب مدال طلا در این سه رشته وقتی بیشتر می شود که کمیته بین المللی المپیک تصمیم قطعی اش را برای کنار گذاشتن کاروان روسیه بعد از دوپینگ دولتی و سازماندهی شده ورزشکاران این کشور بگیرد.
در این صورت ورزشکاران ایران در دو رشته وزنه برداری و به ویژه کشتی شانس بسیار زیادی خواهند داشت تا بتوانند مدال های طلای بیشتری را برای ایران کسب کنند. در وزنه برداری کیانوش رستمی بیشترین شانس را برای کسب مدال طلا دارد و نمی توان از شانس بهداد سلیمی برای کسب مدال طلای رقابت های فوق سنگین وزنه برداری المپیک نیز گذشت. در تکواندو فرزان عاشورزاده و مهدی خدابخشی، دو جوان صاحب نام ایران نیز شانس بسیار بالایی برای کسب مدال طلا دارند. اگر این پیش بینی ها درست از آب در بیاید و کاروان ایران به سه رشته پرامیدش به مدال طلا برسد، بعید نیست که ایران برای اولین بار در جدول توزیع مدال ها به رتبه تک رقمی برسد اما این احتمال در شرایطی قطعی می شود که کاروان روسیه مجوز حضور در این بازیها را پیدا نکند. بهترین رتبه ایران در بازی های المپیک تابستانی مربوط به المپیک لندن است که ایران با 4 مدال طلا در جایگاه هفدهم رده بندی جدول توزیع مدال ها قرار گرفت.

*سنگ تمام برزیل برای میزبانی

دولت المپیک در بدترین شرایط اقتصادی این کشور مبلغ 30 میلیارد دلار برای برگزاری هر چه بهتر بازی های ریو هزینه کرده است. این در حالی است که این کشور دو سال قبل هم برای برگزاری جام جهانی هزینه مشابهی کرده بود و اعتراضهای مردمی هم به دولت دیلما روسف نتیجه ای به همراه نداشت. هر چند برزیلی ها برای میزبانی از المپیک سنگ تمام گذاشته اند اما نگرانی های بزرگی هم در میزبانی این کشور وجود دارد. ناامنی و مشکلات سیستم حمل و نقل بزرگترین دل نگرانی میزبان و کمیته بین المللی المپیک است. در کنار این دو موضوع اپیدمی بیماری کشنده زیکا نیز باعث ترس و واهمه بسیاری از ورزشکاران و همراهان کشورها شده است.