تبیان، دستیار زندگی
هدف دانشجویان از پروژه حاضر تولید انرژی بدون آلودگی بود. دانش آموزان سعی کردند که با استفاده از مواد اولیه انرژی لازم را جهت باد کردن بادکنک تامین کنند...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهدی رحمانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تولید انرژی بدون آلودگی دستاورد برتر دبستان مکتب الجواد (ع)

تولید انرژی بدون آلودگی

یازدهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ها و ایده های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ها یاری نموده اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده های جالب، علاوه بر قدردانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح های جدید شما عزیزان هستیم.

نام ایده: تولید انرژی بدون آلودگی
نام ارائه دهنده/دهندگان: علیرضا میرزایی، محمدصابری، محمدصدرا فرجاد
زمینه و نوع پروژه: مکانیک
درجه سختی: ساده
نام مدرسه: دبستان غیر دولتی مکتب الجواد (ع)

چکیده
هدف دانشجویان از پروژه حاضر تولید انرژی بدون آلودگی بود. دانش آموزان سعی کردند که با استفاده از مواد اولیه انرژی لازم را جهت باد کردن بادکنک تامین کنند.

مقدمه
تامین انرژی یکی از اساسی ترین پیش نیازهای توسعه اقتصادی و بهبود زندگی بشر است. بنابراین جهان به دنبال راه هایی می باشد که انرژی تولید کند. که باعث آلودگی محیط زیست نیز نشود. از منابع انرژی تجدیدپذیر در آینده برای بهبود زندگی بهتر می توان استفاده کرد و راه هایی برای کم کردن آلودگی هوا نیز ارائه داد. سوخت ها از منابع انرژی می باشد.

تولید انرژی بدون آلودگی


هرماده ای که در اثر سوختن یا تحول شیمیایی، تولید انرژی کند سوخت گویند. سوخت ها به دو دسته عمده طبیعی و مصنوعی تقسیم می شوند. سوخت های طبیعی سوخت هایی هستند که بدون عملیات خاص قابل استفاده می باشند مانند نفت و گاز طبیعی در حالی که سوخت های مصنوعی در نتیجه عملیات شیمیایی. فیزیکی و گرمایی بر روی سوخت های طبیعی به دست می آیند. مانند ذغال چوب و کک و...

اگر بتوان سوخت هایی را که از ترکیب مواد به دست می آیند در آینده جایگزین سوخت های فعلی کنیم می توانیم از آلودگی محیط زیست کم کنیم و در مصرف انرژی های پایان پذیر صرفه جویی کنیم. هم چنین علاوه بر بادکردن بادکنک با این روش می توان از این انرژی برای باد کردن بالون و به حرکت درآوردن قایق و ماشین بادی نیز استفاده کرد. بنابراین هدف دانشجویان از پروژه حاضر تولید انرژی بدون آلودگی بود. دانش آموزان سعی کردند که با استفاده از مواد اولیه انرژی لازم را جهت باد کردن بادکنک تامین کنند.

مراحل انجام کار:
دانش آموزان در این پروژه ابتدا داخل کیسه ای در ابعاد کوچک 5 * 5 جوش شیرین ریختند و سر آن را شل بستند. سپس داخل بطری سرکه ریختند طوری که بطری تکان نخورد. بطری را به آرامی تکان دادند. سپس بطری را بار دیگر به صورت محکمتر تکان دادند تا محتویات کیسه داخل بطری برود. سپس بطری را صاف کردند و منتظر ماندند. بعد از اندکی بادکنک شروع به ایستادن سر بطری کرد و کاملا باد شد.
 
مهارت های کسب شده
1. چگونگی تفکر طراحی
2. چگونی پژوهش و استخراج مطالب
3. آشنایی با استاندارهای طراحی و نحوه ارائه ایده در گام های اولیه و نهایی
4. آشنایی با نحوه پرزنت و ارائه
5. آشنایی با نحوه تولید انرژی بدون آلودگی

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه: مهدی رحمانی
تنظیم: نسرین صادقی