تبیان، دستیار زندگی
جایی که اطلاعات بشر به صورت آنلاین ذخیره می شوند، ارزشمندترین اطلاعاتی که یک فرد می تواند داشته باشد هویت و اطلاعات فردی اوست. این اطلاعات اگر به درستی محافظت نشوند، به دزد اطلاعات کمک می کنند تا خود را به جای قربانی جا بزند و به اطلاعات بانکی، کارت های ا
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چگونه امنیت تلفن همراه و رایانه خود را ارتقا دهیم ؟

جایی که اطلاعات بشر به صورت آنلاین ذخیره می شوند، ارزشمندترین اطلاعاتی که یک فرد می تواند داشته باشد هویت و اطلاعات فردی اوست. این اطلاعات اگر به درستی محافظت نشوند، به دزد اطلاعات کمک می کنند تا خود را به جای قربانی جا بزند و به اطلاعات بانکی، کارت های اعتباری یا منابع دیگر اطلاعاتی او دسترسی پیدا کند.

فرآوری: محسن بابایی-بخش دانش تبیان
حفاظت از اطلاعات

با توجه به پیشرفت تکنولوژی و استفاده همه نوع قشر جامعه از این سیستم و استفاده بیش از پیش کاربران از اینترنت و واسطه وسایل الکترونیکی از جمله گوشی، تب لت، لپ تاپ و ... لازم است برای مصون ماندن از خطرات احتمالی نکاتی را رعایت و توجه نماییم .
کامپیوترهای دستی دارای قابلیت اتصال به wi-fi و امکاناتی همچون بلوتوث و GPS هستند که اتصال به اینترنت و سایر تجهیزات جانبی مانند میکروفون و هدست را امکان پذیر می سازد.
گوشی های هوشمند، تبلت ها و لب تاپ همان کامپیوترهای دستی می باشند.
حال ، چه اقداماتی را باید مورد توجه قرار داد؟

راهکارها و توصیه هایی که می تواند در حفظ اطلاعات شخصی کاربران تلفن های همراه به آنها کمک کند:

اطلاعات محرمانه، عکس ها و ویدئوهای شخصی و خانوادگی خود را به هیچ وجه بر روی گوشی خود نگهداری نکنید و در اولین فرصت آنها را به رایانه شخصی خود یا حافظه ای قابل اطمینان منتقل کنید.
هنگامی که گوشی را برای تعمیر می برید حتما تمامی اطلاعات آن را به طور کامل تخلیه نمایید و آن را به تعمیرکاران باتجربه و قابل اعتماد بدهید.
  تلفن های همراه دارای قابلیت هایی هستند که می توانند به یک ابزار جاسوسی تبدیل شوند، بنابراین در اماکنی که بر عدم استفاده از تلفن تاکید شده به هیچ وجه از آن استفاده نکنید.
 به پیامک هایی که به شیوه های مختلف نظیر برنده شدن در مسابقات، قرعه کشی و یا انجام امور خیریه، اطلاعات شما نظیر اطلاعات کارت بانکی را درخواست می کنند، اعتماد نکرده و به آنها پاسخ ندهید.

هنگامی که گوشی را برای تعمیر می برید حتما تمامی اطلاعات آن را به طور کامل تخلیه نمایید و آن را به تعمیرکاران باتجربه و قابل اعتماد بدهید.

رمزگذاری بر روی تلفن همراهتان را فراموش نکنید. برخی از گوشی ها و سیستم عامل ها امکان رمزگذاری بر روی بخش های مختلف همچون گالری تصاویر و پیامک ها را نیز فراهم می کنند. همچنین نرم افزارهایی هم به همین منظور در بازار موجود است که به راحتی می توان بر روی گوشی تلفن همراه نصب کرد.
 به طور منظم از اطلاعات خود پشتیبان تهیه کنید و آن را در جایی مطمئن ذخیره کنید. با انجام این کار اگر اطلاعات شما ناخواسته پاک شوند یا خدای نکرده گوشی شما به سرقت برود احساس خسارت شما تشدید نخواهد شد و می توانید لیست شماره ها، سوابق پیامک ها و اطلاعات دیگر را بازیابی کنید.
از یک آنتی ویروس یا برنامه امنیتی استفاده کنید. ویروس ها، بدافزارها و هکرها برای دستگاه های موبایل کم کم در حال تبدیل شدن به یک مشکل بزرگ است. برنامه امنیتی نصب کنید که بتوان از نفوذ آنها جلوگیری کرد. اغلب راهکارهای آنتی ویروس، ویژگی های دیگری را نیز در اختیار کاربر قرار می دهند. از جمله می توان به حذف داده ها از راه دور، پشتیبان گیری و تعیین موقعیت مکانی دستگاه اشاره کرد که در هنگام سرقت تلفن همراه نیز به کار می آید.
  بسیاری از برنامه های تلفن همراه در هنگام نصب برای دسترسی به برخی از اطلاعات و امکانات گوشی شما سوال می پرسند. از نصب برنامه های نامعتبر و مشکوک خودداری کنید و هنگام نصب به درخواست های دسترسی دقت کنید. سعی کنید تمام برنامه های مورد نظرتان را تنها از فروشگاه های رسمی و قانونی همچون بازار و مایکت تهیه کنید و قبل از نصب، نظر کاربران دیگر را نیز مطالعه کنید.
 هنگام استفاده از بلوتوث برای اتصال با دستگاه های دیگر از کد امنیتی استفاده کنید و به درخواست های ناشناس و مشکوک به هیچ وجه پاسخ ندهید. بلافاصله پس از اتمام کارتان، بلوتوث را خاموش کنید.

به طور منظم از اطلاعات خود پشتیبان تهیه کنید و آن را در جایی مطمئن ذخیره کنید. با انجام این کار اگر اطلاعات شما ناخواسته پاک شوند یا خدای نکرده گوشی شما به سرقت برود احساس خسارت شما تشدید نخواهد شد و می توانید لیست شماره ها، سوابق پیامک ها و اطلاعات دیگر را بازیابی کنید.

برای اتصال به اینترنت از طریق وای فای از شبکه های مطمئن و رمزدار استفاده کنید و حتی الامکان به شبکه های عمومی و رایگان متصل نشوید.
 به نکات و آموزش هایی که پلیس فتا برای پیشگیری از سرقت اطلاعات ارائه می کند توجه کنید. برای اطلاعات بیشتر می توانید به سایت www.cyberpolice.ir مراجعه کنید.
Wi-fi  و بلوتوث را زمانی که از آن ها استفاده نمی کنید، خاموش کنید.
اگر wi-fi و بلوتوث شما روشن باشد، مهاجمان و هکرها می توانند به اطلاعات شما بر روی گوشی دسترسی پیدا کنند.
  برای حفاظت از داده ها و اطلاعات از پسورد و رمز گذاری استفاده کنید.
برای جلوگیری از دسترسی های غیر مجاز به اطلاعات ذخیره شده بر روی گوشی موبایلتان از پسورد و رمزگذاری داده استفاده نمایید و آن را فعال کنید.
  تهیه فایل پشتیبان (Backup) از اطلاعات را به طور منظم انجام دهید.
در این صورت اگر به هر دلیلی و رخدادی اطلاعات گوشی شما از دست برود شما این امکان را خواهید داشت که آن ها را بازیابی کنید.
  به شبکه اینترنت بی سیم ناشناس متصل نشوید.
ممکن است هکرها یک شبکه اینترنت wi-fi بدون نیاز به رمز برای اتصال در اماکن عمومی ایجاد کنند که بعد از اتصال افراد به این اینترنت، هکرها می توانند اطلاعاتی را که توسط افراد از طریق اینترنت منتقل می شود، سرقت و ردیابی کنند.
 سیستم عامل گوشی خود را دستکاری نکنید.
اعمالی مانند Jailbreak و یا rooting بر روی سیستم عامل گوشی خود انجام ندهید. زیرا باعث از بین رفتن گارانتی گوشی شما می شود. همچنین سبب آسیب پذیری سیستم عامل می شود که هکرها می توانند آن را مورد سوء استفاده قرار دهند.


منابع: گرداب، یزد فردا