تبیان، دستیار زندگی
با گذشت دو ماه از انتشار فیش های نجومی و مشخص شدن این واقعیت که برخی مدیران اجرایی و بانکی، دریافتی های کلانی از بیت المال داشته اند، افکار عمومی منتظر پاسخی قاطع از سوی دولت و دستگاه های نظارتی هستند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مقابله با خائنین به بیت المال

با گذشت دو ماه از انتشار فیش های نجومی و مشخص شدن این واقعیت که برخی مدیران اجرایی و بانکی، دریافتی های کلانی از بیت المال داشته اند، افکار عمومی منتظر پاسخی قاطع از سوی دولت و دستگاه های نظارتی هستند.

بخش سیاست تبیان

حقوق های نجوبی، فیش های حقوقی، دولت، علیزاده، حقوق های میلیونی، صفدر حسینی،

به گزارش تبیان به نقل از خبرگزاری تسنیم، متن یادداشت حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم علیزاده با عنوان «وظیفه دستگاه های نظارتی در قبال خائنین به آرمان های انقلاب اسلامی» به شرح ذیل است:

با گذشت دو ماه از انتشار فیش های نجومی و مشخص شدن این واقعیت که برخی مدیران اجرایی و بانکی، دریافتی های کلانی از بیت المال با عناوین گوناگونی از جمله حقوق و مزایا داشته اند، افکار عمومی همچنان منتظر گزارش های دقیق و قاطع از برخورد دولت و دستگاه های نظارتی با این پدیده شوم هستند.

از این منظر، رهبر معظم انقلاب درباره حقوق های نجومی در هفته های اخیر، در چند نوبت با صراحت اعلان موضع کرده و مسئولان را به برخورد جدی با این پدیده تلخ فراخوانده اند. اهمیت این موضوع از دیدگاه معظم له به قدری بالا است که ایشان در خطبه دوم نماز عید سعید فطر، از میان همه مسائل داخلی کشور، فقط بر روی همین موضوع انگشت گذاشتند و ضمن توصیف این پدیده تلخ، چگونگی مقابله با آن را مشخص کردند.

الف. توصیف پدیده حقوق های نجومی در کلام رهبری

رهبر معظم انقلاب در خطبه های نماز عید سعید فطر، از حقوق های نجومی با عنوان «برداشت های غیرمنصفانه و ظالمانه از بیت المال» یاد کردند و با صراحت فرمودند: «این برداشت ها نامشروع است، این برداشت ها گناه است، این برداشت ها خیانت به آرمان های انقلاب اسلامی است.»

معظم له که پیش از این، حقوق های نجومی را، هجمه و تخریب آرمان ها و ارزش های انقلاب اسلامی نامیده بودند، در خطبه های نماز عیدفطر از برداشت کنندگان نامشروع از بیت المال، با عنوان «خائنین به آرمان های انقلاب اسلامی» یاد کردند.

ب. برخورد مورد انتظار از مسئولان با خائنین به بیت المال

رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی، ضمن توصیف دقیق مبتنی بر آموزه های دینی از غارتگران بیت المال مسلمین، «عزل، برخورد، کنار گذاشتن از مسئولیت ها و برگرداندن آنچه از بیت المال به صورت نامشروع خارج شده را»، خواستار شدند. خواسته معظم له از مسئولان در زمینه حقوق های نجومی و دریافت کنندگان این حقوق ها، خیلی صریح و قاطع است. ایشان در خطبه های نماز عیدفطر با صراحت فرمودند: «این جور نباشد که ما سرو صدا بکنیم و بعد قضایا را تمام بکنیم و به کلی به دست فراموشی بسپریم. باید دنبال بشود. خوشبختانه رئیس جمهور محترم و رؤسای دو قوه دیگر، متعهد شده اند که این مسئله را دنبال کنند، با جدیت دنبال بشود؛ دریافت های نامشروع باید برگردانده بشود و اگر کسانی بی قانونی کرده اند مجازات بشوند و اگر سوءاستفاده از قانون هم شده است، بایستی اینها را از این کارها برکنار بکنند، اینها کسانی نیستند که لیاقت این را داشته باشند که در این مراکز قرار بگیرند.»

رئیس جمهور محترم، معاون اول را مأمور به انجام رسیدگی و برخورد کرده اند، اما هرگونه تعلل و مرور زمان می تواند شائبه برخورد جناحی و سیاسی با این موضوع را پدید آورد.

دلیل این حساسیت رهبری نسبت به موضوع بسیار روشن است. معظم له ضرورت انجام این کار را در یک عبارت کوتاه و با صراحت این چنین بیان می دارند: «با این پدیده بایستی با جدیت مقابله بشود؛ مسئله عزل کردن و برکنار کردن و برگرداندن آنچه از بیت المال به صورت نامشروع خارج شده است، این را در دستور قرار بدهند. این وظیفه همه است؛ مردم نسبت به این مسئله اهمیت می دهند و اگر چنانچه این قضیه اتفاق نیفتد و دنبال گیری نشود، اعتماد مردم به نظام کاسته می شود که این فاجعه بزرگی خواهد بود. بایستی با اقدام جدی، اعتماد مردم را حفظ کرد.»

بنابر آنچه از نگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی ذکر شد، می توان با اجرای تدابیر و دستورهای معظم له، تلخ کامی ملت از حقوق های نجومی را، با برخوردهای جدی و برگرداندن برداشت های نامشروع به بیت المال و نمایش اقتدار نظام در برخورد با جریان اشرافی حرام خوار، به شیرین کامی تبدیل کرد و این تنها راهی است که نظام اسلامی برای بقای خود و حفظ هویت اسلامی و انقلابی اش در پیش روی دارد. این راه همان راه تبدیل تهدید به فرصت و راه تبدیل تلخ کامی ملت، به شیرین کامی ملت است.

در یک کلام، این پدیده تلخ، نشان می دهد انقلاب اسلامی و نظام برخاسته از این انقلاب توحیدی، با بزرگ ترین و خطرناک ترین تهدید متصور که همانا خطر اشرافیت است، روبه رو شده است؛ خطر و تهدیدی که اگر با آن مقابله صحیح و به هنگام نشود، انقلاب اسلامی را همانند تمامی انقلاب های توحیدی پیشین، به بیراهه کشانده و نابود می سازد. آری، این خطر برای انقلاب اسلامی، از تهدیدات شبکه استکبار به سرکردگی آمریکا و شبکه صهیونیسم به سرکردگی رژیم کودک کش اسرائیل غاصب و جریان وهابیت و دولت های مرتجع وابسته در منطقه برای انقلاب اسلامی به مراتب بیشتر است. این خطر پایه های نظام اسلامی را از درون چون موریانه می خورد و ماهیت و محتوای دینی و انقلابی آن را، به یک نظام طبقاتی و اشرافی تغییر می دهد. آیا پدیده تلخی بالاتر از این پدیده برای انقلاب، نظام و مردم وفادار به انقلاب متصور است؟

مفسدان با هر گرایش سیاسی و در هر جایگاهی باید مجازات شده و احساس ناامنی کنند.

از این رو برخورد با این پدیده زشت یک خواسته همگانی است که باید با فوریت و قاطعیت از سوی هر سه قوه پیگیری، ریشه کن و تمامی روزنه ها و چشمه های این فساد مشروعیت سوز فراتر از هر فرافکنی سیاسی و جناحی کور شود. برای تحقق این مهم اقدامات زیر لازم و ضروری است:

دستگیری و محاکمه دریافت کنندگان و پرداخت کنندگان حقوق های نجومی و به عبارت واقعی تر، غارتگران بیت المال و مصادره و برگرداندن وجوه غارت شده به خزانه که ورود قاطع دستگاه قضائی و همکاری دستگاه اجرایی را می طلبد.

بازنگری و تطبیق نظام پرداخت مدیران و مسئولان ارشد و عالی با ضوابط قانونی و انجام اصلاحات قاطع.

تقویت سامانه های نظارتی مانند دیوان محاسبات و سازمان بازرسی برای نظارت های دقیق و مؤثر.

شکستن حلقه انحصاری مدیریتی و باز کردن مسیر چرخش مدیریت و میدان دادن به مدیران متعهد و خدوم جوان تر.

افزایش هزینه تخلّف و تخطی از ضوابط و پرداخت و دریافت های غیرقانونی که گاه با ترفندها و شگردهای بوروکراتیک، ظاهری قانونی هم می یابد.

اعمال قانون ثبت میزان دارایی و اموال مسئولان و فراهم کردن ابزار دقیق مقایسه آن پیش و پس از دوران مسئولیت ها.

شفاف سازی نسبت به اطلاعات مربوط به دریافت ها و پرداخت ها و از بین بردن زمینه هرگونه پنهان کاری برای سوءاستفاده از موقعیت های شغلی و مسئولیت.

منطقی سازی و تعیین سقف میزان دریافت ها برای مسئولیت ها و مدیریت های شرکت ها و بنگاه هایی که از بودجه عمومی تأمین می شود. اگرچه نمی توان ضرورت لحاظ کردن معیارهای منطقی در پرداخت حقوق چون سواد، تجربه، تخصص، خطر پذیری و زحمت در انجام مسئولیت ها را نادیده گرفت که به تفاوت های منطقی می انجامد و قطعاً مساوات و شیوه های ادعایی سوسیالیست های تخیّلی در مسیر تجربه محک خورده و پذیرفتنی نیست؛ اما نباید از پیامدهای خطرناک و فاجعه بار پرداخت های نجومی و بی حساب و کتاب برخی از مدیران که مولد فاصله طبقاتی و احساس محرومیت و فلاکت و تشدید فساد برای کم نیاوردن در مسیر رقابت و عقب نماندن از قافله ثروت و اشرافیت است، غفلت کرد.

اما آنچه بیش از همه در این مرحله قابل انتظار بوده و می تواند افکار عمومی را التیام بخشد، رسیدگی، برخورد جدی و گزارش اقدامات به مردم است. پیامبر اعظم(ص) نابودی اقوام پیشین تمدن ها را در دو چیز می داند؛ عدم مجازات افراد معتبر و مجازات افراد گمنام و نا معتبر.

رئیس جمهور محترم، معاون اول را مأمور به انجام رسیدگی و برخورد کرده اند، اما هرگونه تعلل و مرور زمان می تواند شائبه برخورد جناحی و سیاسی با این موضوع را پدید آورد. لطفاً در برخورد با پدیده زشت حقوق های نجومی و غارت بیت المال، مراعات هیچ دولتی، جناحی، نهادی و جایگاهی نشود. مفسدان با هر گرایش سیاسی و در هر جایگاهی باید مجازات شده و احساس ناامنی کنند. برخورد با هر مفسدی التیام بخش قلوب مردمی است که در جنگ، بازسازی، توسعه، مهرورزی و عدالت، نجابت و همراهی به خرج داده و بی هیچ توقعی سهم خویش را ادا کرده و تنها نگرانی و دغدغه آنان خیانت به انقلاب و نظام اسلامی بوده است. موضوع دریافت های نجومی خیانت در امانت مسئولیت و تهاجم به ارزش ها و در رأس آن عدالت و انصاف است که این مردم نجیب بابت آن پرداخت های سنگین داشته و دارند.

اما در کنار این پدیده تلخ، یک وجه شیرین، نشاط آفرین و امیدبخش رخ نموده است. این وجه شیرین، همان کیفیت رویارویی مسئولان عالی رتبه کشور و به ویژه نحوه رویارویی رهبر معظم انقلاب با این پدیده تلخ است. با این کیفیت رویارویی رهبر فرزانه و حکیم انقلاب اسلامی با پدیده حقوق های نامتعارف و به طور قطع با پیاده سازی تدابیر معظم له، می توان این تهدید بزرگ را به یک فرصت برای تحکیم پایه های نظام و سرعت بخشیدن به حرکت انقلاب اسلامی و عبور از مرحله دولت سازی اسلامی تبدیل کرد. با اجرا کردن دستورها و رهنمودهای ایشان، می توان اعتماد آسیب دیده مردم نسبت به نظام را بازسازی و پشتوانه های مردمی نظام اسلامی را تقویت کرد.


منبع : تسنیم

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .