تبیان، دستیار زندگی
دوربین پیشرفته تلسکوپ هابل اخیرا موفق به ثبت یک کهکشان منزوی با ستارگان انفجاری شده که MCG+07-33-027 نام دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ثبت تصویر جالبی از یک کهکشان منزوی درخشان

دوربین پیشرفته تلسکوپ هابل اخیرا موفق به ثبت یک کهکشان منزوی با ستارگان انفجاری شده که MCG+07-33-027 نام دارد.

بخش دانش و زندگی تبیان

کهکشان

به گزارش تبیان به نقل از ایسنا به نقل از ناسا، این کهکشان در فاصله حدود 300 سال نوری از زمین واقع شده و در حال حاضر یک انفجار ستاره ای را که شامل شکل گیری تعداد خارق العاده ای از ستاره است، تجربه می کند.

کهکشان های عادی معمولا سالانه چند ستاره جدید تولید می کنند؛ اما کهکشان های دارای انفجار ستاره ای می توانند تا 100 برابر آن ها تولید ستاره داشته باشند.

بازوهای مارپیچی این کهکشان و مناطق درخشان شکل گیری ستاره در آن در تصویر جدید هابل کاملا واضح است و ستاره شناسان براحتی می توانند آن را بررسی کنند.

بر اساس گزارش ها، یک کهکشان مادر برای شکل دادن به یک کهکشان جدید باید مخزن عظیمی از گاز داشته باشد که در طول زمان به تدریخ تخلیه شده و ستارگان جدید را تولید می کند.

برای کهکشان های در حالت انفجار ستاره ای، این دوره شدید شکل گیری ستاره باید به شکلی تحریک شده باشد که اغلب این امر در اثر برخورد دو کهکشان با هم رخ می دهد. اما MCG+07-33-027 یک مورد خاص است؛ چرا که برخلاف کهکشان های دیگر درون خوشه های بزرگ کهکشانی واقع شده اند؛ این کهکشان نسبتا منزوی است.

از این رو، عامل تحریک انفجار ستاره ای در این کهکشان احتمالا در اثر برخورد با یک کهکشان دیگر نبوده و ستاره شناسان هنوز در حال گمانه زنی در مورد دلیل واقعی آن هستند.

در این تصویر، جسم درخشان در سمت راست کهکشان در حقیقت یکی از ستاره کهکشان راه شیری است که در پس زمینه ظاهر شده است.


منبع: ایسنا