تبیان، دستیار زندگی
به گزارش ایرنا، پیشتر پیش بینی می شد که روزی توسعه فن آوری بخصوص در بخش رایانه، موجب شود تا رایانه ها جای کتاب را در مدارس بگیرد اما این پیش بینی زودتر از انتظارها در حال تحقق است....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تبلت جانشین کتاب در مدارس ژاپن می شود

مسئولان آموزشی در ژاپن تلاش گسترده ای را برای جایگزین کردن تبلت به جای کتاب در مدارس این کشور آغاز کرده اند.

تبلت جانشین کتاب در مدارس ژاپن می شود

پیشتر پیش بینی می شد که روزی توسعه فن آوری به خصوص در بخش رایانه، موجب شود تا رایانه ها جای کتاب را در مدارس بگیرد اما این پیش بینی زودتر از انتظارها در حال تحقق است.
براساس گزارش ها، قرار است از سال 2020 میلادی به جای آنکه تعدادی کتاب در اختیار دانش آموزان قرار گیرد، تبلت هایی حاوی مطالب درسی به آنها داده شود.


طرفداران اجرای این طرح معتقدند که به خاطر وجود اینترنت، معلمان می توانند درس ها و موضوعات مختلف درسی را به راحتی به دانش آموزان منتقل کرده و حتی آن را با سایر دانش آموزان در نقاط دیگر دنیا به اشتراک بگذارند.

آنان می گویند که از ویژگی های دیگر این طرح این است که می توانند مطالب مورد نظر خود را به شکل آنلاین قرار دهند تا دانش آموزان بتوانند با تبلت ها این مطالب را در خانه و یا مدرسه دنبال کنند.

اما تنها نگرانی از سوی برخی خانواده های ژاپنی این است که می گویند دانش آموزان به خصوص آنها که در آغاز دوران ورود به مدرسه هستند هنوز مختصات عصر دیجیتال را درک نکرده اند.

گروهی از کارشناسان وزارت آموزش و پرورش ژاپن که این برنامه را طرح کرده اند، می گویند در جریان اجرای آن تبلت هایی به دانش آموزان همه سطوح تحصیلی داده خواهد شد.

مرکز «آراکاوا» ژاپن هم به تازگی آزمایش ها و ارزیابی هایی صورت داده که نتایج آن ثابت می کند کودکان، نوجوانان و جوانان از رایانه و وسایل الکترونیکی بیشتر از کتاب لذت می برند.

روزنامه «ساوت چاینا» از هنگ کنگ می نویسد: در مراحل اولیه، کتاب نیز در اختیار دانش آموزان قرار دارد اما با توسعه علوم و فنون و اقلام الکترونیکی احتمال می رود که نهایتا کتاب از مدارس ژاپن برچیده شود.

این نشریه می نویسد که دانش آموزان ژاپنی از وسایل الکترونیکی لذت بیشتری می برند و به همین منظور معلمان اکنون در کلاس درس کار سختی برای تطبیق اذهان دانش آموزان با سبک فعلی آموزش با کتاب دارند.

روزنامه یومیوری نوشته است که البته اجرای این طرح مخالفانی هم دارد، به گونه ای که 14 درصد از خانوارهای مخالف ژاپنی نگران سلامت فرزندان خود هستند و مابقی نیز از بابت هزینه خرید تبلت ابراز نگرانی کرده اند.

البته یکی از نگرانی های عمده خانواده ها، اعتیاد پیدا کردن دانش آموزان به چنین وسایلی عنوان شده و «کاناکو هوسومورا» یکی از مادران مخالف این برنامه می گوید: فرزندش علاوه بر تماشای تلویزیون در مدت زمان طولانی، با رایانه هم بازی می کند و نگران است که در مدرسه نیز به دلیل ساعات طولانی تحصیل با تبلت، به این وسایل اعتیاد پیدا کند.

بخش مرکز یادگیری سایت تبیان
منبع: ایرنا - تنظیم: نیلوفر یاقوتی