تبیان، دستیار زندگی
کارکنان آگاه به تنهایی می توانند شما را از آسیب پذیری در مقابل حملات فیشینگ که با مهندسی اجتماعی آغاز می شود، نجات دهند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چند گام ساده برای تضمین امنیت در فضای مجازی

کارکنان آگاه به تنهایی می توانند شما را از آسیب پذیری در مقابل حملات فیشینگ که با مهندسی اجتماعی آغاز می شود، نجات دهند.

بخش ارتباطات تبیان

امنیت سایبری

شرکت Panda Security طی یک تحقیق جامع با همکاری شرکت Nielsen در خصوص تهدیدات سایبری اعلام کرده است ٩١ درصد از شرکت های کوچک و متوسط تایید کرده اند که قربانی حملات سایبری روزانه بوده اند.

درصد بدافزارهایی که این حملات را انجام می دهند، شامل تروجان ٣٣%، نرم افزارهای جاسوسی ٢٥%، بدافزارهایی که در وب سایت های ناامن در کمین نشسته اند ٣٩% ، برنامه های آلوده دانلود ٢٣% و نرم افزارهای مخرب پیوست ایمیل ١٩% بوده اند.

تخصیص منابع مالی برای امنیت و اتخاذ سیاست های امنیتی ضروری به نظر می رسد وگرنه ضرر و زیان می تواند قابل توجه باشد.

در اینجا به اساسی ترین اقدامات در زمینه امنیت سایبری برای شرکت های کوچک و متوسط اشاره می شود:

- کلمات عبور امن انتخاب کنید

در زمره سیاستگذاری امنیتی این قاعده کلی باید گنجانده شود. تمام کارکنان خود را ملزم کنید برای رمز عبور خود از ترکیب حروف بزرگ و کوچک، اعداد و نمادها استفاده کنند و از بکار بردن اطلاعات شخصی خودداری کنند. همچنین مهم است که آنها حداقل شش ماه یکبار کلمات عبور خود را تغییر دهند.

- حفاظت فیزیکی از دفتر کار

البته ساده ترین راه برای خرابکاری در شبکه رایانه ای یک شرکت، داشتن دسترسی فیزیکی به تجهیزات شبکه است. طبعا باید شرکت ها تمهیداتی از جمله ورود با نوعی کارت شناسایی، بکارگیری سیستم نظارت تصویری و... بیندیشند. علی الخصوص برای میهمانان و پرسنل خدماتی مانند نظافتچی ها و تعمیرکاران آسانسور و... که از شرکت های دیگر مراجعه می کنند.

تخصیص منابع مالی برای امنیت و اتخاذ سیاست های امنیتی ضروری به نظر می رسد وگرنه ضرر و زیان می تواند قابل توجه باشد.

- نرم افزارهای خود را به روز نگه دارید

یکی دیگر از آیتم های سیاست امنیتی شما می تواند این باشد که بطور کلی صرفا نرم افزارهایی در محیط شبکه شما نصب شوند که به آن نیاز دارید. اگر به نرم افزاری نیاز ندارید آن را حذف نمایید و آنچه را نگه می دارید همواره به روز نمایید.

این قانون ساده شما را از بسیاری دردسرها نجات می دهد.  - اجازه دانلود نرم افزارهای کرک و غیرمجاز را به کارمندانتان ندهید نرم افزارهای کرک شده، سرقتی و غیرمجاز، غالبا آلوده به Hacking Tools, Backdoor, Sniffer هستند. دانلود اینگونه نرم افزارها راه را برای ورود هکرها به شبکه بازمی گذارد. بهتر آنست که دسترسی کاربران را نسبت به نصب نرم افزارها محدود نمایید.

- مراقب USBها باشید

آیتم بعدی در سیاست امنیتی شما باید این باشد که کنترل مناسبی روی هرگونه سخت افزار خارجی که به شبکه شما متصل می شود داشته باشید. از کار را می توانید از طریق ماژول مدیریت دستگاه ها یا Device Control که در اکثر ضدویروس ها وجود دارد انجام دهید.

همچنین راهکار مطمئن دیگر استفاده کاربران از Secure USB Drive است که قابلیت رمزنگاری اطلاعات و تعریف پسورد ورودی را دارند. از این طریق شما خیالتان راحت خواهد بود که امکان سرقت اطلاعات حساس شما وجود نخواهد داشت.

ضمنا مطمئن شوید فایل های ورودی و خروجی از طریق این دستگاه ها به شبکه با ضدویروس تان اسکن می شوند.

- تهیه نسخه پشتیبان آسیب های بدافزارها

از جمله Ransomwareها به اطلاعات بعضا غیرقابل جبران است. همواره در اختیار داشتن Backup از اطلاعات حساس در مکانی امن، خیالتان را آسوده نگه می دارد. توصیه می شود که شما دو نسخه پشتیبان داشته باشید. یک نسخه را در فضای ابری و یک نسخه را روی یک دیسک سخت خارجی و جدای از شبکه نگه دارید.

- سرمایه گذاری در سخت افزار

سخت افزارهای ارزان قیمتی وجود دارد که به بهبود امنیت در سیستم ها کمک شایانی می کند. بطور مثال: کابل های امنیتی برای لپ تاپ ها، کلید U2F، لوازم جانبی برای شارژ ایمن تلفن های همراه، و... برای خرید اینگونه سخت افزارهای هزینه کنید چرا که در میان مدت هزینه پرداختی را به شما برمی گرداند و جلوی هزینه های هنگفت را می گیرد.

یک ضدویروس خوب و مطمئن و اوریجینال تهیه کنید، نصب کنید و همواره به روز نگه دارید. این نرم افزار یکی از شاه مهره های زنجیره امنیتی هر سازمانیست.

- آموزش کارکنان شما

ظریف ترین حلقه در زنجیره امنیتی شرکت شما کارکنان شما هستند. آموزش و آموزش نیروی کار خود را باید یک اولویت بدانید. کارکنان آگاه به تنهایی می توانند شما را از آسیب پذیری در مقابل حملات فیشینگ که با مهندسی اجتماعی آغاز می شود، نجات دهند.

- نصب یک ضدویروس

یک ضدویروس خوب و مطمئن و اوریجینال تهیه کنید، نصب کنید و همواره به روز نگه دارید. این نرم افزار یکی از شاه مهره های زنجیره امنیتی هر سازمانیست. در هر شرایطی که قرار گیرید ضدویروس مطمئن از اطلاعات شما محافظت می کند، خواه کارکنانی آموزش دیده داشته باشید خواه بی دقت. اصولا هر سیستمی که به نوعی با اینترنت سروکار دارد لزوما باید ضدویروس داشته باشد.


منبع: ایتنا