تبیان، دستیار زندگی

چنین چیزی نداریم: فقط یه نخ سیگار

بیشتر افراد، وقتی سیگار را ترک می‌کنند افکار اعتیادگونه‌ای به سراغ شان می‌آید که یک جنگ درونی بین اعتیاد به نیکوتین و خودشان است. در مراحل اولیه ترک سیگار، این مکالمه ی درونی می‌تواند بی وقفه و پیوسته باشد، آزاردهنده و خسته کننده! اما موقتی است. هر چه توجه کمتری به این افکار ناسالم کنید، بهتر است، اما چگونه؟
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : هدی بانکی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سیگار

به افکار اعتیادگونه تان بها ندهید

مهم است که قبل از شروع روند ترک سیگار بدانید، درگیری‌ها و مجادله‌های ذهنی که قرار است تجربه‌شان کنید، به طور طبیعی بخشی از فرایند بازیابی هستند.

نترسید و فکر نکنید چون برای سیگار کشیدن حریص هستید، پس در روند ترک سیگار با شکست مواجه شده‌اید. به این گفتگوی درونی به عنوان علامتی از سازگاری و التیام  نگاه کنید چون دقیقا همین طور است! گذشت زمان، افکاری که شما را تشویق به سیگار کشیدن می‌کنند، را ضعیف خواهد کرد.
در این کشمکش ها، سعی کنید حواس تان را پرت کنید، این ابزاری است برای نجات خودتان در برابر این افکار مزاحم.

لیستی از فعالیت هایی که می‌توانید در زمان خودنمایی این افکار انجام دهید تهیه کنید تا جدال و کشمکش درونی تان به درازا نکشد. پویا و فعال باشید و بدانید هر بار که بر این کشش و وسوسه درونی‌تان غلبه می‌کنید، مغزتان هم تشویق و ترغیب شده و راه‌های جدیدتر و مفیدتری برای مبارزه تان جستجو می‌کند. بنابراین به مرور زمان راحت تر می‌توانید خودتان را هدایت کنید و تدریجا این افکار که می گویند "یک نخ، فقط یک نخ سیگار بکش!" قدرت و توان‌شان را از دست خواهند داد.

تحقیقات نشان داده است بیشتر از 90 درصد آنهایی که سیگار را ترک کرده‌اند و بعد از ترک، مجددا یک نخ سیگار کشیده‌اند، دیگر نتوانسته‌اند مقاومت کنند و نهایتا مجددا یک سیگاری کامل و درجه یک شده‌اند

 

روزهایی موفق تر خواهید بود و روزهایی برعکس!

ترک سیگار هم درست مثل زندگی، روزهای خوب و بد دارد. روزهایی که موفق نمی‌شوید حواس‌تان را به چیزهای دیگری بدهید. احساس ناراحتی و آشفتگی خواهید کرد چون می بینید اقداماتی که انجام داده‌اید مفید نبوده‌اند. لیست دیگری تهیه کنید، لیستی که جزئیاتش بیشتر مورد علاقه‌تان باشد.

لیستی از پاداش برای خودتان تهیه کنید

بیشتر افراد مایل هستند به خاطر آنهایی که دوست شان دارند، تا حدودی آرامش و علاقه خودشان را نادیده بگیرند و باوجود اینکه این رفتاری قابل ستایش است، اما مهم است که مراقب نیازهای خودتان هم باشید، مخصوصا در دوران ترک سیگار.

چیزهایی را گردهم آورید که باب میل خودتان است؛ چیزهایی که می دانید حس خوب به شما می دهند و بدن  و روح تان را بعد از یک روز سخت، دوباره جوان و تازه می‌کنند. مثلا:

- برای شام بیرون بروید یا شام تان را به بیرون از خانه ببرید و بخورید (می‌توانید از فرد دیگری بخواهید شام تان را آماده کند).
- برای پیاده روی های طولانی به دل طبیعت بروید.
- یک ساعت بدون هیچ دغدغه‌ای در وان آب گرم استراحت کنید.
- در یک مکان دنج و ساکت با کتاب مورد علاقه تان خلوت کنید.
- به باشگاه یا استخر بروید.
- یک چرت دلچسب بزنید.
- برای سرگرمی و تفریحی که دلتان می خواهد برنامه ریزی کنید.

هر چیزی که انتخاب می‌کنید با خودتان مهربان و منعطف باشید و احساس گناه نکنید. شما در حال تلاش برای بازیابی خودتان از یک اعتیاد سخت هستید و کمی نیرو و انرژی مثبت می‌تواند تاثیر شگرفی داشته باشد. بازهم اگر روز خوبی نداشتید و کشمکش های درونی، انرژی تان را تحلیل برد، زودتر از همیشه به رختخواب بروید. فردا روز بهتری خواهید داشت.

چیزی به عنوان " فقط یک نخ سیگار! " نداریم

تحقیقات نشان داده است بیشتر از 90 درصد آنهایی که سیگار را ترک کرده‌اند و بعد از ترک، مجددا یک نخ سیگار کشیده‌اند، دیگر نتوانسته‌اند مقاومت کنند و نهایتا مجددا یک سیگاری کامل و درجه یک شده‌اند.

سیگار هیچ ارزش و لذت پایداری ندارد که به شما ارائه دهد و آن حس تهی و بی اساس هنگام کشیدن سیگار، فورا تنهایتان خواهد گذاشت

اگر وسوسه شدید که تنها یک نخ سیگار بکشید، این احتمال قوی وجود دارد که به زودی به همان میزانی برسید که قبلا بودید.

خودتان را گول نزنید که " می‌توانم دوز نیکوتینم را کنترل کنم! " ، به محض این که مزه اش را دوباره بچشید، به عادت سابق تان برخواهید گشت.

بنابراین اعتیاد به نیکوتین کنترل کردنی نیست؛ بهترین راه برای دور ماندن از نیکوتین، خروج کامل این ماده از سیستم بدن است.

اگر مطلقا نتوانستید افکار تحریک کننده کشیدن سیگار را از ذهن تان خارج کنید و به تسلیم شدن فکر می‌کنید، دست از هر کاری که در حال انجامش هستید بکشید، یک کاغذ و قلم بردارید و به سوالات زیر صادقانه جواب دهید:

- به روزی که سیگار را کنار گذاشتید فکر کنید؛ چه احساسی نسبت به سیگار داشتید؟
- چندسال سیگار کشیدید؟ چند سال رویای ترک آن را داشتید؟
- اگر به عادت گذشته برگردید، آیا باز هم می خواهید ترکش کنید؟ آرزو می‌کنید که‌ای کاش این یک نخ سیگار کارخراب کن را روشن نکرده بودید؟
- دوباره کی ترکش خواهید کرد؟ چند هفته بعد؟ چندماه بعد؟ شاید هم چند سال بعد؟ وقتی که بیماری سراغ تان آمد.
- سیگار چه فوایدی برایم خواهم داشت؟
- آیا این یک نخ سیگار ارزش این را دارد که زحمت های فراوانم را فدایش کنم؟
- آیا ترک سیگار بار بعد، آسان تر خواهد بود؟

اگر نگاه و جوابی صادقانه و از ته دل به این پرسش ها داشته باشید، به شما کمک می‌کند تا زمانی که میل به سیگار کشیدن در وجودتان سرکشی می‌کند، به ثبات و تعادل برسید. ذهن تان را شفاف نگه دارید و بینش تان را در مورد دلایلی که برای ترک سیگار مدنظر داشته‌اید از دست ندهید. درست همان زمانی که برای کشیدن یا نکشیدن سیگار مجادله می‌کنید، این اهداف باید با قدرت خودنمایی کنند.

سیگار کشیدن چیز خاصی ندارد که به شما بدهد

واقعیت این است که سیگار هیچ ارزش و لذت پایداری ندارد که به شما ارائه بدهد و آن حس تهی و بی اساس هنگام کشیدن سیگار، فورا تنهای تان خواهد گذاشت؛ به محض این که تمامش کنید.


 

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.