تبیان، دستیار زندگی
نامه علی(ع) مبنای دستور رئیس جمهوری برای اطلاع رسانی پرداخت هاست
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

صحرای شفاف و فیش های نجومی!

حضرت علی علیه السلام در عهدنامه مالک اشتر، از او می خواهد تا تمام سیستم اداری را همچون صحرایی شفاف برای کارمندان و کارگزاران ارائه کند، به گونه ای که هیچگونه اطلاعاتی به غیر از اسرار نظامی از چشم آنان دور نماند.

title

به گزارش تبیان به نقل از خبرنگار معارف ایرنا، مصطفی دلشاد تهرانی گفت: بخشی از بیانیه رئیس جمهوری به ملت ایران درباره برنامه ریزی و ساماندهی دولت برای ایجاد نظام شفافیت اطلاعات در منابع و مصارف عمومی و تسریع در اجرای قانون دسترسی و انتشار آزادانه اطلاعات در نامه ٥٣ نهج البلاغه آمده است.
وی از قاعده «اصحار» سخن گفت و افزود: حضرت علی علیه السلام در این نامه که به عهدنامه مالک اشتر معروف است، از او می خواهد تا تمام سیستم اداری را همچون صحرایی شفاف برای کارمندان و کارگزاران ارائه کند، به گونه ای که هیچگونه اطلاعاتی به غیر از اسرار نظامی از چشم آنان دور نماند.
این استاد دانشگاه قرآن و حدیث شهرری اضافه کرد: تمام ضوابط اداری و قوانین باید برای کارمندان مشخص باشد و مردم باید بدانند بر چه اساسی به مدیران و کارگزاران پاداش داده می شود و یا چرا مجازات می شوند و حتی در حکومت اسلامی مردم باید میزان و مبلغ پاداش و ضوابط آن را بدانند.
این پژوهشگر مذهبی، ظهور هرگونه فساد و تباهی را در سایه پنهان کاری و روابط سایه ای دانست و گفت: انجام معاملات و قراردادهای صوری و پیوندهای پشت دیوارهای بتنی باید برداشته شود و سیستم اداری باید شیشه ای باشد.
دلشاد تهرانی اضافه کرد: بر این اساس اگر یک سازمان و یا وزارتخانه ای به عنوان پاداش مبالغی را به افراد می دهد، لازم است از قبل شرایط موردنظر را اعلام کند، به گونه ای که همه بتوانند از آن اطلاع داشته باشند که بر اساس کدام عملکرد به کارگزاران پاداش تعلق می گیرد.
به گزارش ایرنا هفته گذشته حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی طی بیانیه ای همه دستگاه‌ها و سازمان ها را موظف‌ کرد تا تمام حقوق و مزایای دریافتی همه مقامات کشوری و لشکری را به صورت حداقل و حداکثر دستمزد و پرداختی ماهانه در سایت وزارتخانه یا سازمان ذیربط، و همچنین در سایت سازمان مدیریت و برنامه ‌ریزی کشور برای آگاهی عموم درج کنند.
روحانی همچنین از دولت خواست تا از این فرصت برای برنامه ‌ریزی و ساماندهی «نظام شفافیت اطلاعات» در منابع و مصارف عمومی و تسریع در اجرای قانون دسترسی و انتشار آزادانه اطلاعات استفاده کند تا مردم بتوانند بر امور و اموال خود نظارت داشته و با نصایح خود به مسئولان، سلامت و استحکام نظام را تضمین کنند.

جایگاه پاداش در سیره حضرت علی علیه السلام

دلشاد تهرانی، با اشاره به جایگاه پاداش در اندیشه و سیره حضرت علی علیه السلام به ویژه در نامه های مدیریتی و حکومتی آن حضرت گفت: اگر در یک نظام اداری یک کارگزار فقط به دلایلی مانند پیوندها و ملاحظات نادرست پاداش داده شود، باید بدانیم آن شخص را در نادرستی و ضعف خود تقویت کرده ایم و از طرف دیگر سایر کارمندانی را مایوس کرده ایم که شاهد چنین مواردی هستند.
وی درباره معیارهای پاداش و مجازات در حکومت دینی گفت: ملاحظه زمینه های قدردانی و مجازات یکی از مهم ترین شرایط است و باید ببینیم پاداش یا مجازات در چه زمینه هایی صورت می گیرد.
نویسنده کتاب «دلالت دولت؛ آیین نامه حکومت و مدیریت در عهد نامه مالک اشتر» اضافه کرد: در یک جامعه ای که بسیاری از مردم آن در تنگنای معیشتی هستند، دادن یک پاداش بزرگ به معنی درنظر نگرفتن زمینه های آن است و لذا در قدردانی و مجازات باید بسترها دیده شود.
وی رعایت حد و اندازه در قدردانی و مجازات مدیران و کارکنان را مهم دانست و گفت: حضرت علی علیه السلام فرمود: تشویق بیش از اندازه تباه کردن فرد و به نوعی تملق است و اسراف در مجازات نیز میزان لجاجت را زیاد می کند و بر اساس سیره حضرت علی علیه السلام قدردانی و مجازات به عمل و صفت تعلق می گیرد نه به خود شخص و لذا آن حضرت فرمود اگر خدا انسانی را کیفر می کند آن مجازات به فعل فرد تعلق می گیرد تا تاثیر بگذارد.
وی در ادامه به ضرورت نگاه شناسی، حقوق شناسی و وظیفه شناسی به عنوان زیرساخت دستگاه اداری در حکومت اسلامی اشاره کرد و گفت: هرچه درباره اختصاص و پاداش ضابطه بگذاریم ولی نگاه انسان ها درست نشده باشد، آن پاداش دهی آسیب پذیر خواهد بود و در هر سازمان باید پنج نگاه درست شود. یعنی نگاه انسان به خدا، خود، کار و مسوولیت، مردم و خدمت گیرندگان و همچنین مسئولان اصلاح شود.
www.irna.ir

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.