تبیان، دستیار زندگی
این ماهی دارای یک چشم عادی و یک چشم بسیار بزرگ است که گویی مورد حمله زنبور قرار گرفته و به خاطر نیش آن تورم پیدا کرده و...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نوعی ماهی مرکب با چشمانی متفاوت

پیش از آن که انسان نخستین سفر خود را در قرن 19 میلادی به اعماق اقیانوس داشته باشد و پرده از اسرار پنهان دنیای زیر آب بردارد، برخی از دانش مندان تصورشان این بود که همه موجودات آبی نابینا هستند.

نوعی ماهی با چشمانی متفاوت

در چنین دنیای تاریکی، چشمان جانوران ظاهر و مکانیزمی بسیار عجیب پیدا می کند تا از هر جهت پاسخگو نیازشان باشد و شاید نامتعارف ترین آن ها به ماهی مرکب توت فرنگی تعلق گرفته این ماهی دارای یک چشم عادی و یک چشم بسیار بزرگ است که گویی مورد حمله زنبور قرار گرفته و به خاطر نیش آن تورم پیدا کرده است به این دلیل نام این حیوان را توت فرنگی گذاشته اند چون بدن این ماهی دقیقا همان دانه های سیاه رنگی را روی خود دارد که در این میوه یافت می شوند.
باید از یاد برد که کوچک ترین میزان نور ورودی به بستر اقیانوس می تواند برای ساکنان آن  از جمله ماهی مرکب خطرناک باشد چراکه دشمنان آن بی صبرانه در کناری پنهان شده اند و منتظرند که سایه این آبزی را در نوری که از بالا تابیده می شود ببینند.
اما این جانور با روشن کردن خود از طریق مکانیزم ضد درخشش که در بالا به آن اشاره شد می تواند مانع از ایجاد سایه شود و در نتیجه خود را از چنگال دشمنانش در امان نگه دارد.به یاد داشته باشید که هرکدام از چشمان ماهی مرکب توت فرنگی وظیفه متفاوتی را بر عهده دارند.
توماس می گوید اگر به یک نور طبیعی بیش از اندازه روشن شبیه به آنچه از بدن جانوران زیر آبی ساطع می شود، خیره شوید و دریابید که چشم شما برای مشاهده آنها به حساسیت بالایی نیاز ندارد آن گاه این مساله وجود چشم کوچک تر را توجیح می کند.
در واقع چشمان این جانور با در نظر داشتن شرایط نوری مختلف در زیر آب و حفظ جان آن در برابر دشمنانش طی میلیون ها سال تکامل به این شیوه در آمده است.
نوعی ماهی با چشمانی متفاوت

کانال کودک و نوجوان تبیان

koodak.tebyan.com

شهرزاد فراهانی- دیجیاتیو
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.