تبیان، دستیار زندگی
زینت السادات علویه همایونی فقیه و مجتهد معاصر شیعه است. وی اولین دانشجوی زن رشته الهیات در دانشگاه است که در سال ۱۳۴۳ در امتحان ورودی پذیرفته شد و در سال ۱۳۴۴ با امتیاز بانو امین اولین حوزه علمیه زنان در ایران را در اصفهان بنام مکتب فاطمه سلام الله علیها
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بانوی مجتهده ای که انقلابی و ولایت پذیر بود

زینت السادات علویه همایونی  فقیه و مجتهد معاصر شیعه است. وی اولین دانشجوی زن رشته الهیات در دانشگاه است که در سال ۱۳۴۳ در امتحان ورودی پذیرفته شد و در سال ۱۳۴۴ با امتیاز بانو امین اولین حوزه علمیه زنان در ایران را در اصفهان بنام مکتب فاطمه سلام الله علیها تاسیس کرد.

آمنه اسفندیاری- بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان
زینت السادات علویه همایونی

زینت السادات علویه همایونی، متخلص به “علویه همایونی” و مشهور به بانو همایونی، در سال ۱۲۹۶ هجری شمسی در اصفهان متولد شد. پدرش سید رحیم همایونی و مادرش سلطان‌آغا همایونی بود. سلطان‌آغا مادرخواندۀ همسرِ بانو امین بود که پس از فوت سید محمدتقی امین با سید رحیم ازدواج کرد. زینت السادات دومین فرزند او بود. بانو همایونی با محمد فیض ازدواج کرد. 
بانو امین و سلطان‌آغا از دوستان نزدیک یکدیگر بودند، به همین جهت زینت‌السادات از شاگردان ویژۀ بانو امین شد. او اولین شاگرد بانو امین بود و پنجاه سال شاگردی بانو امین را کرد. 
زینت السادات همایونی تحصیلات ابتدایی را در منزل نزد مادر آغاز کرد. سپس نزد برادرشان تا کلاس ۹ قدیم را خواندند و چون به ریاضی علاقه‌مند بودند. درس ریاضی را خوب یاد گرفتند و کارهای هنری را نیز مثل خیاطی و گلدوزی یاد گرفتند؛ تا سن ۱۶سالگی به این نحو در منزل سپری شده ولی به نقل خودشان راضی نمی‌شدند و به فراگیری بالاتری علاقه‌مند بودند. در سال 1312 نزد بانو امین به شاگردی پرداخت. خدمت ایشان قرآن و دعای کمیل خوانده و دعای کمیل را شرح و معنی کردند و سپس مقدمات عربی را شروع کرده و شرح باب حادی‌عشر را نیز در اعتقادات خدمت ایشان خواندند، البته درس‌های جنبی مانند رساله عملیه و اخلاق را نیز می‌خواندند و هر روز از ساعت ۲ بعدازظهر تا غروب خدمت ایشان بودند و از دریای علم و عرفانش جرعه‌ها می‌نوشیدند.

رهبر انقلاب درباره وی فرمودند: "در میان این چراغ های هدایت شخصیتی مانند بانو زینت السادات همایونی كه عمر گرانبهای خود را در راه كسب معارف دینی، ارزش‌های الهی و پرورش دانش آموختگان مكتب تشیع پرداخته است، جایگاهی رفیع و همواره معزز دارند»

زینت السادات علویه همایونی (زاده:۱۲۹۶ اصفهان - درگذشت دهم تیر ۱۳۹۵ اصفهان) فقیه و مجتهد معاصر شیعه است. وی اولین دانشجوی زن رشته الهیات در دانشگاه است که در سال ۱۳۴۳ در امتحان ورودی پذیرفته شد و در سال ۱۳۴۴ با امتیاز بانو امین اولین حوزه علمیه زنان در ایران را در اصفهان بنام مکتب فاطمه سلام الله علیها تاسیس کرد. بانو همایونی به جز مدیریت و تدریس در مکتب فاطمه، مسئولیت مدیریت دبستان نرجس  را هم بر عهده داشت. صاحب امتیاز و مدیرمسئول مدرسۀ گلستانیان نیز بود که خیلی زود از این سمت استعفا داد و ترجیح داد به کار ترجمه و تألیف بپردازد
این استاد اخلاق، پژوهشگر، نویسنده، شاعر و عارف معاصر، سال 88 به عنوان چهره ماندگار انتخاب و 25 فروردین امسال هم آیینی برای نکوداشت مقام علمی او برگزار شد.

برخی خصوصیات او

از خصوصیات علویه همایونی این بود که در تمام کارهای خویش نظم و مدیریت خاصی دارشتند که این‌ها همه نشأت گرفته از حکمت ایشان بود. حکمت یا عقل معاش که به وسیله آن نیک‌اندیشی و حس تدبیر در امور دنیایی حاصل می‌شود، به گونه‌ای که شخص در تدبیر امور منزل حکیمانه عمل می‌کند و بهترین شیوه برخورد و نهایت ظرافت و مدیریت را با دیگران بکار می‌برد. عشق و علاقه‌ای که به آموختن داشتند باعث شد تا به خاطر علم مشکلاتی را تحمل کنند.علویه همایونی، عاشق استاد خویش بود و تمام زندگی علمی و حتی مادی خود را مدیون ایشان می‌دانست، 
از دیگر خصوصیات بارز ایشان انقلابی گری و ولایت پذیری ایشان بود. ایشان از همان ابتدا همراه نظام و امام همچون استاد خویش بانو امین مسائل مملکتی را با بصیرت کامل پی گیری می کردند و از عاشقان ولی فقیه زمان خود مقام معظم رهبری بودند . ایشان در اواخر عمر خود سروده هایی داشتند که یکی از زیباترین سروده هایشان عشق به نظام و رهبری را جلوه گر است.

زینت السادات علویه همایونی

اساتید بانو علویه همایونی

وی از شاگردان بانو امین اصفهانی است و البته این بانوی پرهیزکار به جز بانو امین، در محضر استادانی همچون شیخ حیدر علی محقق، صدر کوپایی ، اشنی قودجانی کسب علم کرد.
نظر رهبر انقلاب دربارۀ بانو علویه همایونی
رهبر انقلاب درباره وی فرمودند: "در میان این چراغ های هدایت شخصیتی مانند بانو زینت السادات همایونی كه عمر گرانبهای خود را در راه كسب معارف دینی، ارزش‌های الهی و پرورش دانش آموختگان مكتب تشیع پرداخته است، جایگاهی رفیع و همواره معزز دارند»

نظر بانومجتهده امین درباره شاگردش

بانو همایونی اولین اولویت زن را خوب همسر داری می دانست و در زمینه تربیت كودك معتقد بود مادران باید با برنامه ریزی صحیح مسائل دینی را در كودك نهادینه نمایند و اشتغال نباید دغدغه زنان ما باشد زیرا این دغدغه به دو مسئولیت همسرداری و تربیت كودك ضربه می زند.

بانو مجتهده امین هم گویا شاگرد برجسته خود را شناخته بود که در ترجمه کتاب « اربعین الهاشمیه» اشاره به شخصیت بانو علویه همایونی دارد و می نویسد: «در اول وهله كه او (بانو همایونی) را ملاقات نمودم، از وجنات صورت او آثار سعادت و استعداد كمال را مشاهده نمودم و نظرم آمد قوله تعالی در سوره اعراف آیه 58 كه فرموده: «وَالْبَلَدُ الطَّیِّبُ یَخْرُجُ نَبَاتُهُ بِإِذْنِ رَبِّهِ وَالَّذِی خَبُثَ لاَ یَخْرُجُ إِلاَّ نَكِدًا ....»
بانو همایونی از ابتدای كودكی دغدغه كمك به همجنسان خود را داشت و بزرگترین مشكل بانوان را فقر علمی می دانست لذا اقدام به تأسیس مدرسه علمیه فاطمیه در اصفهان نمود تا بانوان مشتاق تحصیل علوم اسلامی بتوانند در این جاده هدایت قدم بردارند و توانست در طول دوران شاگردی اش اجازه روایی از بانو مجتهده امین بگیرد.

اولین اولویت زنان از نظر بانو همایونی

بانو همایونی اولین اولویت زن را خوب همسر داری می دانست و در زمینه تربیت كودك معتقد بود مادران باید با برنامه ریزی صحیح مسائل دینی را در كودك نهادینه نمایند و اشتغال نباید دغدغه زنان ما باشد زیرا این دغدغه به دو مسئولیت همسرداری و تربیت كودك ضربه می زند.
آثار
زن مظهر خلاقیت الله ـ نسیم ولایت ـ عشق ذوی‌القربی ـ سفرنامه ـ زندگی نامه بانو امین ـ ترجمه اربعین الهاشمیه ـ ترجمه کتاب اسرارآلایات صدرالمتألهین شیرازی
علویه همایونی روز دهم تیر ۱۳۹۵درگذشت. پیکر او روز شنبه دوازدهم تیر ۱۳۹۵پس از اقامه نماز میت توسط حسین مظاهری، در مسجد سید اصفهان تشییع و در امام زاده ابراهیم این شهر دفن شد.


منابع:
ویکی پدیا (دانشنامه آزاد)
سایت مهر خانه
سایت راسخون
کانون فرهنگی مجتهده بانو امین

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.