تبیان، دستیار زندگی

راه‌های دفع بیماری لایم از محل زندگی

کنه‌ها موجودات آزاردهنده‌ای هستند و می‌توانند از آنجا که علاقه به مکیدن خون بقیه‌ی جانداران مانند انسان دارند، بیماری‌هایی را به ما منتقل کنند که بیماری لایم یکی از آن‌هاست. این عفونت می‌تواند موجب سردرد، تب و دیگر علائم ناخوشایند شود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زینب حکیمی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 

کنه، بیماری لایم،

اگر بیماری لایم بدون درمان رها شود می‌تواند طیفی از علائم متنوع را در طول سال بروز دهد علائمی مانند درد مفاصل، مشکلات حافظه، حملات هراس و ریفلاکس اسید معده! آهو و موش در چرخه این بیماری مهم هستند.

افرادی که در مناطق نزدیک به جنگل و مناطق مرطوب زندگی می‌کنند، باید بدانند که چگونه می‌توان از تجمع و رشد کنه در باغچه‌ی خانه یا باغ جلوگیری کرد و آن‌ها را از محیط زندگی دور نمود.

گیاه زینتی beautyberry یا همان کالیکارپا علاوه بر زیبایی که به باغتان می‌بخشد، کنه‌ها را نیز به راحتی دور می‌کند

چمن ها را کوتاه کنید

علف‌های هرز بلند و برخی گیاهان خاص که در اطراف چمن‌ها و باغچه‌ها می‌رویند، مکان‌های مورد علاقه‌ی کنه‌ها هستند. بنابراین بهتر است به طور منظم کوتاه شوند. بستر برگ ها هم باید هر از چند گاهی پاک سازی شود.

به جای دور ریختن علف‌های بریده شده، از آن‌ها برای تولید گیاخاگ به عنوان تقویت‌کننده‌ی خاک استفاده نمایید. همچنین می‌توانید آن‌ها را خشک کرده و بعد به عنوان مالچ روی باغچه بریزید. این کار مانع جوانه زدن علف‌های هرز و مورد علاقه‌ی کنه‌ها می‌شود.

یک حائل پای باغچه درست کنید

کنه‌ها دوست ندارند از مناطق پر از براده های چوب و شن عبور کنند. لذا بهتر است بین خانه و باغچه یا باغتان یک منطقه‌ی حائل با شن و براده‌های چوب درست کنید تا این موجودات نتوانند به قلمرو شما وارد شوند.

چوب‌ها را در جای مناسبی انبار کنید

کنه‌ها مایل‌اند در مناطقی که سایه وجود دارد و چوب‌ها در آنجا انباشته شده‌اند، بروند. اگر نیازمند نگهداری توده چوب‌ها در خانه‌تان هستید، بهتر است آن‌ها را زیر نور آفتاب نگه دارید تا خشک شوند و با رطوبت خود نتوانند کنه‌ها را به سمت خود دعوت کنند.


با یک گیاه دفع شان کنید

در حالی که ماده‌ی شیمیایی DEET یک دفع کننده‌ی خوب برای کنه‌هاست، اما مواد موجود در آن می‌توانند به محیط زیست آسیب برسانند. اگر می خواهید از ماده  ی DEET  برای دفع این موجودات مزاحم استفاده کنید، بهتر است ابتدا از دستورالعمل استفاده آن آگاه شوید.

اگر نمی‌خواهید هیچ گونه ماده شیمیایی در باغ یا باغچه‌تان داشته باشید، می‌توانید گیاه زینتی و بسیار زیبای beautyberry  یا همان کالیکارپا را کشت دهید. این گیاه علاوه بر زیبایی که به باغتان می‌بخشد، کنه‌ها را نیز به راحتی دور می‌کند.


یک کنه خوار استخدام کنید

پرورش مرغ نه تنها تخم‌مرغ تازه و روزانه‌تان را فراهم می‌کند، بلکه می‌تواند کنه‌ها را از باغ دور کند، اما این کار تا حدودی مشکل است، داشتن سرپناه مناسب، غذای کافی و مورد نیاز و ... برای مرغ‌ها. همچنین برخی مرغ‌ها خود ممکن است حامل کنه باشند، بنابراین باید از سلامت آن‌ها مطمئن بود.


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.