تبیان، دستیار زندگی
عنوان کردیم آموزش میکرو جایگزین یک دوره آموزشی جامع آنلاین نیست. اما می توان آن را یک پلاگین خیلی موثر دانست، در حقیقت کلید محتوای آموزشی آنلاین فشرده است که خاصیت فشردگی آن منجر به حفظ و نگهداری مطالب برای مدت طولانی می شود...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هفت روش برای ایجاد یک دوره آموزشی به یاد ماندنی -2

(متقاضیان micro learning  بخوانند!)

خلاصه: عنوان کردیم آموزش میکرو جایگزین یک دوره آموزشی جامع آنلاین نیست. اما می توان آن را یک پلاگین خیلی موثر دانست، در حقیقت کلید محتوای آموزشی آنلاین فشرده است که خاصیت فشردگی آن منجر به حفظ و نگهداری مطالب برای مدت طولانی می شود، در مطلب قبل 2 مورد بررسی شد 5 مورد مابقی در ادامه مطالب خواهد آمد.

تهیه: فائزه خاموشی، تنظیم: نیلوفر یاقوتی

دو مورد اولی که از نظر نویسنده این متن یک دوره آموزشی به یادماندنی را برای شرکت کنندگان به ارمغان می آورد، استفاده از نرم افزارهای (RDT) و خلق ویدئوهای آموزشی آنلاین بود، مطلب قبل را مطالعه فرمائید. (هفت روش برای ایجاد یک دوره آموزشی به یاد ماندنی -1)

هفت روش برای ایجاد یک دوره آموزشی به یاد ماندنی  -2

3. بر روی کاری که در دست دارید متمرکز شوید، اما همواره اضافه کنید منابع جدید را به خاطر داشته باشید.

یکی از قابل توجه ترین مزایای آموزش میکرو که می توان به آن اشاره نمود جلوگیری از بار اضافی آموزشی است. اما باز هم همیشه این تهدید وجود دارد که مطالب را بیش از اندازه فشرده نمایید و مخاطبان همگی به شما چپ چپ نگاه کنند!!! (بدین معنا که با دادن اطلاعات اضافه به مخاطبان، آنها را خسته کنید و از مطلب اصلی دور کنید.)

پیشنهاد می شود در آموزش میکرو با توجه به زمان تنها به یک موضوع، ارائه یک مهارت و یا آموزش یک کار بپردازید سپس در کنار اطلاعات خود برای کسانی که علاقمند به مطالعه بیشتر و قدم گذاشتن به مرحله بعد هستند link قرار دهید.


برای جلوگیری از ناراحت و خسته کردن مخاطبان خود همواره پیشنهاد می شود که تنها یک موضوع را مدنظر قرار دهید. (یک موضوع، یک مهارت و یا یک کار مشخص!) سپس در کنار اطلاعات خود برای کسانی که علاقمند به مطالعه بیشتر و قدم گذاشتن به مرحله بعد هستند link قرار دهید.

به طور مثال مخاطب سازمانی شما که قصد دارد بر کشف و مطالعه زیر موضوع های آموزشی بپردازد بتواند بر روی سبک های ارائه شده کلیک کرده و به مقالات آموزشی ویدئو ها و دوره های آنلاین دیگر دسترسی داشته باشد. منابع جدید آموزشی ارائه شده به صرفه جویی زمانی کمک خواهد کرد (زمان دوره های میکرو کوتاه است) و همچنین باعث می شود تا در زمان مخاطبان شما هم صرفه جویی شود و آنها برای دریافت اطلاعات اضافه نیاز به وبگردی نداشته باشند.

4. توسعه Info Graph جذاب

همان طور که از نام Info Graphic هم پیداست، منظور نمایشگران تصویری اطلاعات و داده ها هستند.
در اینجا تعریفی از اینفوگراف آورده شده که به فهم ادامه مطلب کمک خواهد کرد:
----- برگرفته از سایت: http://infographics.ir

احتمالاً این جمله را بارها شنیده اید که «ارزش یک تصویر بیش از هزار کلمه است». اساساً این جمله بیانگر ارزش و کارایی ارتباط تصویری (visual communication) است. حقیقت آن است که بیشترین دریافت ما از محیط پیرامونمان به َوسیله قوه بینایی صورت می گیرد و مغز ما علاقه زیادی به تجزیه وتحلیل اطلاعات به صورت تصویری دارد؛ بر همین اساس اگر اطلاع رسانی و انتقال پیام به کمک تصویر صورت پذیرد، اثرگذاری و مدت ماندگاری آن در ذهن مخاطب بیشتر خواهد بود. اینجاست که اینفوگرافیک ها به کمک ما می آیند.


اینفوگرافیک ها نمایشگران تصویری اطلاعات و داده ها هستند که هدف آن ها ارائه سریع و ساده اطلاعات پیچیده است.
به بیان ساده تر، اینفوگرافیک ها به کمک عناصر بصری نظیر ژس، نمودار، نقشه، دیاگرام و  6 سعی می کنند تا مجموعه ای از داده ها و اطلاعات پیچیده را به گونه ای به تصویر درآوردند که پیام به شیوه ای سریع و قابل فهم به مخاطب منتقل شود.
----- برگرفته از سایت: http://infographics.ir

هفت روش برای ایجاد یک دوره آموزشی به یاد ماندنی  -2

در صورتی که انتقال پیام توسط تصاویر صورت گیرد، می تواند تاثیرگذاری بیشتری بر ذهن مخاطب داشته باشد در دوره آموزشی میکرو خود زمانی که می خواهید آمارها و حقایق مهمی را ارائه کنید و روندی را برای مخاطبان خود تعریف کنید، Info Graph  می تواند بسیار فوق العاده ظاهر شود. در حقیقت می توانید اطلاعات مورد نیاز کاربران را با استفاده از این ویژگی به آن ها منتقل کنید تا این محتوا به عنوان مرجع مورد استفاده افراد قرار گیرد و در گفتگوهای خود از آن ها بهره ببرند اما در تدوین این مطالب می بایست به اندازه آن ها دقت کنید چرا که افراد علاقه ای به پیگیری مطالب طولانی ندارند و در نهایت اطلاعات در ذهن افراد باقی نخواهد ماند.

ابزارهای تالیفی-نوشتاری بسیاری در حوزه آموزش الکترونیک وجود دارد که می تواند در تهیه یک Info Graph جذاب کمک کند حتی اگر هیچ تجربه ای در زمینه طراحی گرافیکی نداشته باشید، باز هم می توانید با به کارگیری این ابزارها یک طراحی موفق داشته باشید.


ابزارهای تالیفی-نوشتاری بسیاری در حوزه آموزش الکترونیک وجود دارد که می تواند به شما در تهیه یک Info Graph جذاب و ایده¬آل کمک کند حتی اگر هیچ تجربه ای در زمینه طراحی گرافیکی نداشته باشید، باز هم می توانید با به کارگیری این ابزارها یک Info Graph فوق العاده طراحی کنید.

ادامه دارد ...

7 روش برای ایجاد یک دوره آموزشی به یاد ماندنی   -1

7 روش برای ایجاد یک دوره آموزشی به یاد ماندنی  -2

7 روش برای ایجاد یک دوره آموزشی به یاد ماندنی  -3

________________________________________

منابع
7 Tips To Create Memorable Microlearning Online Training
http://elearningindustry.com
17 Awesome Resources on Micro-Learning" Ravi Pratap Singh "