تبیان، دستیار زندگی
شماری از نمایندگان مجلس از حضور داعش در ولایت های شرقی و شمال شرقی افغانستان و تفاهم با طالبان در بدخشان ابراز نگرانی کردند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نگرانی مجلس از حضور داعش در شرق افغانستان

شماری از نمایندگان مجلس از حضور داعش در ولایت های شرقی و شمال  شرقی افغانستان و تفاهم با طالبان در بدخشان ابراز نگرانی کردند.


نگرانی مجلس از حضور داعش در شرق افغانستان

شماری از نمایندگان ولایت  های شرقی و شمال  شرقی افغانستان در مجلس نمایندگان با ابراز نگرانی از حضور داعش در این ولایت  ها و تفاهم طالبان با این گروه در ولایت بدخشان می  گویند، اگر حضور این گروه جدی گرفته نشود، احتمال می  رود، این ولایت  ها به پایگاه  های داعش تبدیل شوند.
آنان همچنان می  گویند، طالبان بدخشان در روزهای عید سعید فطر با داعش تفاهم کرده  تا به  گونه  مشترک با دولت افغانستان مبارزه کنند و پرچم سفید طالبان به پرچم سیاه داعش تبدیل شده است.
«ذکریا سودا»، نماینده  مردم بدخشان گفته است: «تفاهم طالبان بدخشان با داعش در این ولایت زنگ خطر جدی برای دولت است و اگر دولت توجه جدی نکند، احتمال دارد، افراد این دو گروه بدخشان را ساقط کنند».
سودا می افزاید: نمایندگان بدخشان بارها از حضور 400 جنگجوی خارجی در مناطق خوستک ولسوالی جرم و جوخان ولسوالی یمگان به حکومت هشدار داده  اند، ولی هنوز اقدامی برای سرکوب آنان صورت نگرفته است.
در روزهای گذشته ژس  هایی در شبکه  های اجتماعی از ولایت بدخشان منتشر شد که نشان می  داد، جنگجویان مسلح با پرچم های سفید و سیاه کنار هم قرار دارند.
جرم و یمگان دو ولسوالی بدخشان از یک سال به این  سو در اختیار طالبان قرار دارند و دولت مرکزی هنوز برای بازپس گیری این دو ولسوالی اقدام نکرده است.
از سوی دیگر، «صالح محمد صالح»، نماینده  کنر می  گوید: «داعش در دره پیچ و برخی مناطق کنر مراکز آموزشی ساخته و از مردم سربازگیری می  کند». دره پیچ از مناطق صعب  العبور ولایت کنر است که به بدخشان راه دارد.
صالح می افزاید: «اگر دولت از هم اکنون به وضعیت ناامنی در کنر توجه نکند و برای سرکوب افراد داعش در این ولایت عملیات تهاجمی راه  اندازی نکند، داعش و طالبان در آینده  نه  چندان دور مشکل بزرگی برای دولت ایجاد خواهند کرد.
«عبدالرئوف ابراهیمی»، رئیس مجلس نمایندگان نیز نگرانی نمایندگان ولایت  های شرقی و شمال  شرقی را از حضور داعش جدی خوانده و گفته است، حضور داعش در کنار سایر گروه  های تروریستی تهدید جدی برای امنیت این ولایت  هاست.
پیش از این داعش در شماری از ولسوالی  های ولایت ننگرهار در شرق کشور فعالیت داشت. این گروه در ماه جاری حمله  گسترده  ای را بر ولسوالی کوت به راه انداخت که با واکنش نیروهای امنیتی روبه  رو شد.
منبع:اطلاعات روز