تبیان، دستیار زندگی
مطلبی که پیش رو دارید، 7 راهنمایی به شما ارائه می دهد که بتوانید دوره آموزشی آنلاینی را برای مخاطبان خود فراهم کنید که در بسته های میکرو ارائه می شود، این نوشتار شرکت های بزرگ را مخاطب خود قرار داده است....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هفت روش برای ایجاد یک دوره آموزشی به یاد ماندنی - قسمت اول

(متقاضیان micro learning  بخوانند!)

چکیده: مطلبی که پیش رو دارید، 7 راهنمایی به شما ارائه می دهد که بتوانید دوره آموزشی آنلاینی را برای مخاطبان خود فراهم کنید که در بسته های میکرو ارائه می شود، این نوشتار شرکت های بزرگ را مخاطب خود قرار داده است.

elearning

آموزش میکروی آنلاین بسته آموزشی پرباری را به کارمندان ارائه می دهد که می تواند شامل یک تسک جدید، ایجاد یک مهارت جدید و یا بررسی یک ایده خاص باشد.

در این دنیای فن آور محور و سریع که امروزه ما در آن زندگی می کنیم، فعالیت های بیت- سایز  بهتر  جواب میدهد! اما چگونه می توانید به مخاطبان اطلاعات مورد نیازشان را در کسری از ثانیه ارائه دهید.

هفت روش برای ایجاد یک دوره آموزشی به یاد ماندنی- 1

مطلبی که پیش رو دارید، 7 راهنمایی به شما ارائه می دهد که بتوانید دوره آموزشی آنلاینی را برای مخاطبان خود فراهم نمائید که در بسته های میکرو (micro learning) ارائه می شود، این نوشتار شرکت های بزرگ را مخاطب خود قرار داده است.

چگونه دوره آموزشی میکروی آنلاین خلق کنیم به گونه ای که کارمندانمان هرگز مطالب آموزشی خود را فراموش نکنند؟ آموزش میکروی آنلاین بسته آموزشی پرباری را به کارمندان ارائه می دهد که می تواند شامل یک تسک جدید، ایجاد یک مهارت جدید و یا بررسی یک ایده خاص باشد. این بسته های آموزشی به جای آنکه تلاش کنند تا طیف گستره ای از موضوعات را ارائه دهد بر روی یک دانش هدفمند متمرکز خواهد شد که اگر بخواهیم نامی ایده آل  بر روی آن بگذاریم می توان آن را "نیاز لحظه" نامید ابزاری که نیاز لحظه شما را پاسخ گوست.

عموما آموزش میکرو جایگزین یک دوره آموزشی جامع آنلاین نیست. اما می توان آن را یک پلاگین خیلی موثر دانست، درحقیقت کلید، محتوای آموزشی آنلاین فشرده است که خاصیت فشردگی آن (به اصطلاح چوب و چماغ) منجر به حفظ و نگهداری مطالب برای مدت طولانی می شود. اگرچه می دانیم که آموزش هایی که با اجبار همراه است چندان مسمر ثمر نیست ولی از آنجایی که این نوع آموزش فشرده و همراه با کار عملی پرسنل است در خاطرشان باقی می ماند.

عموما آموزش میکرو جایگزین یک دوره آموزشی جامع آنلاین نیست. اما می توان آن را یک پلاگین خیلی موثر دانست، درحقیقت کلید، محتوای آموزشی آنلاین فشرده است که خاصیت فشردگی آن منجر به حفظ و نگهداری مطالب برای مدت طولانی می شود.

در این نوشتار 7 نکته برای کمک به توسعه فعالیت های آنلاین آموزشی در حوزه micro learning  عنوان شده است که بتوانید دوره آموزشی آنلاینی را برای مخاطبان خود فراهم کنید که در بسته های میکرو ارائه می شود، این نوشتار شرکت های بزرگ را مخاطب خود قرار داده است.

1. استفاده از یک ابزار آموزش الکترونیکی پاسخگو

پیش از این در مورد این ابزارها گفتگو شد این دسته از ابزارها که نام اصلی آن Responsive design eLearning authoring است یک طرح جامع به شما می دهد که سیستم آموزشی شما را در تمامی دستگاه ها و مرورگرها قابل مشاهده می سازد. ابزارهای دیگری نیز وجود دارند تحت عنوان learning management system سیستم های مدیریت آموزشی، این ابزار نیز مکمل ابزارهای فوق متمرکز هستند.


 LMSها با استفاده از ابزارهای عنوان شده اندازه صفحه و رزولوشن را بر اساس اندازه سایز صفحه و امکانات سیستم شما تغییر می دهند.
این باعث می شود تا هر یک از مخاطبان دوره های آموزشی از مزایای مشابهی برخوردار باشند و به دلیل کمبودها و محدودیت های نرم افزاری و سخت افزاری دچار مشکل نباشند.


ابزارهای آموزش الکترونیکی پاسخگو که از این پس به اختصار آنها را responsive design tools (RDT) می نامیم برای دوره های آموزشی میکرو بسیار ایده آل هستند زیرا از محتواهای آموزشی تحت تلفن همراه حمایت می کنند بدین معنا که کارکنان شرکت های بزرگ می توانند محتواهای آموزشی مدنظر خود را در حین کار همزمان که در آن وقت آزاد دارند در اختیارشان قرار دهند و در حقیقت افراد برنامه را همواره در دسترس خود دارند.

2. ویدئوهای آموزشی آنلاین هدفمند خلق کنید.

بدون شک ویدئوهای آموزشی (خصوصا در آموزش های آنلاین) یکی از تاثیرگذارترین روش ها در آموزش های میکروست هستند. مخاطبان شرکت های بزرگ می توانند در حین راه رفتن در محیط کارخانه به تماشای یک فیلم ویدئویی 1 دقیقه ای نیز بپردازند که موضوعی را بررسی می کند و یا پیاده سازی یک تسک را عنوان می نماید. این نوع فرایند یادگیری رنج وسیعی از نیازهای یادگیرندگان را تامین می کند.

هفت روش برای ایجاد یک دوره آموزشی به یاد ماندنی- 1

همچنین برای کسانی که ویدئو تماشا می کنند و از توانایی های بصری استفاده می کنند و مشکل شنوای دارند و یا با زبان دیگر نمی توانند ارتباط برقرار کنند، می توان از زیر نویس ها نیز استفاده نمود. صاحبان شرکت های بزرگ می توانند اطمینان حاصل کنند که مخاطبان آنها تسلط کافی بر پخش ویدئو را در صورت نیاز دارند، به طور مثال ممکن است افراد نیاز داشته باشند تا مکثی در ویدئو ایجاد کنند تا بتوانند اطلاعات را به خوبی درک کنند و سپس به مرحله بعدی بروند.


از یادگیری شنوایی نیز می توان در این خصوص استفاده کرد. به طور مثال فرد مشغول کاری است که نیاز به تمرکز زیاد ندارد، می توان حین کار از طریق شنوایی به او آموزش داد توجه داشته باشید که مخاطبان سمعی می توانند اطلاعات را از طریق داستان و موسیقی به جای گرافیک تصاویر دریافت کنند.

7 روش برای ایجاد یک دوره آموزشی به یاد ماندنی- قسمت اول

7 روش برای ایجاد یک دوره آموزشی به یاد ماندنی- قسمت دوم

7 روش برای ایجاد یک دوره آموزشی به یاد ماندنی- قسمت سوم
تهیه: فائزه خاموشی- تنظیم: نیلوفر یاقوتی

منابع
7 Tips To Create Memorable Microlearning Online Training
http://elearningindustry.com
17 Awesome Resources on Micro-Learning" Ravi Pratap Singh "