تبیان، دستیار زندگی
روزهایی که بر ما می گذرد،از چند نظر یاد وخاطره سردار جاوید الاثر حاج احمد متوسلیان را تداعی می کند.اولا:تقارن این روزها با سالروز ناپدید شدن آن بزرگ وهمراهانش.ثانیا:انتشار احباری در باره سلامت وپیگیری آزادی وی ویارانش از بند رژیم صهیونیستی وثالثا:اکران فی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

درآرزوی بازگشت سردار

روزهایی که بر ما می گذرد،از چند نظر یاد وخاطره سردار جاوید الاثر حاج احمد متوسلیان را تداعی می کند.اولا:تقارن این روزها با سالروز ناپدید شدن آن بزرگ وهمراهانش.ثانیا:انتشار احباری در باره سلامت وپیگیری آزادی وی ویارانش از بند رژیم صهیونیستی وثالثا:اکران فیلمی که حیات سردار رابه شکلی جذاب به تصویر کشیده است.با این همه واگر این بهانه ها نیز وجود نداشت،باز هم گفتن از آن «نادره مرد»هماره برای ما مغتنم است ودلپذیر!

بخش تاریخ ایران و جهان تبیان
سردار جاوید الاثر حاج احمد متوسلیان

حاج احمد متوسلیان یکی از برجسته ترین چهره های دفاع مقدس

سردارجاویدالاثرحاج احمد متوسلیان، یکی از برجسته ترین چهره های دفاع مقدس ونیز تاریخ انقلاب اسلامی، در سال 1332 در یکی از محله های جنوبی شهر تهران، در خانواده ای متدین به دنیا آمد. پدرش در بازار شیرینی فروشی داشت. او در دبستان مصطفوی دوره ابتدایی را سپری کرد و سپس در دوره شبانه هنرستان صنعتی، تحصیلات خود را ادامه داد و در سال 1351 دیپلم گرفت. سپس به خدمت نظام وظیفه رفت و در شیراز دوره تخصصی تانک را گذراند. پس از طی دوره سربازی در یک شرکت تأسیساتی مشغول به کار و پس از چند ماه، به خرم آباد منتقل شد.

او در تمام این سال ها، به شکل مخفی به مبارزه با رژیم گذشته پرداخته بود، از این رو در سال 1354 توسط ساواک دستگیر و مدت پنج ماه در سلولی انفرادی در زندان فلک الافلاک خرم آباد، زندانی شد. پس از آزادی در سال ،1356 به عنوان هماهنگ کننده تظاهرات در محله های جنوبی تهران به فعالیت پرداخت و با کانون های مبارزاتی دانشجویی ونیز روحانیت مبارز، ارتباط برقرار کرد.

در روزهای 21 و 22 بهمن سال 1357، رشادت های زیادی از خود نشان داد و پس از پیروزی انقلاب اداره کمیته انقلاب اسلامی محله خود را به عهده گرفت.

پس از تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی،با شوقی وافر به این نهاد رفت و با حداقل امکانات به سازماندهی نیروها همت گماشت. با شروع آشوب های کردستان در پایان سال 1357، همراه با 22 تن از یاران خود به بوکان رفت و با فرماندهی قاطع و هوشمندانه  توانست ضد انقلاب را متواری کند. سپس به شهرهای سقز و بانه رفت و در عملیاتی دقیق و ضد کمین، به پیروزی اعجاب انگیزی دست یافت و توانست از ضد انقلاب 200 کشته و 400 اسیر بگیرد!او پس از آن همراه با معاون خود شهید محمد توسلی، راهی سنندج شد و با برنامه ریزی دقیقی حلقه محاصره شهر را شکست و همراه با شهیدان سرافراز اصغر وصالی و محمد بروجردی سنندج را آزاد و تجزیه طلبان را متفرق تار و مار ساخت.

در زمستان سال 1358 با همکاری سپاه پاوه، جاده پاوه کرمانشاه را که در تصرف ضد انقلاب بود، آزاد کرد و کمی بعد با حکم شهید بروجردی، به فرماندهی سپاه پاوه منصوب گردید. در خرداد سال 1359 با سازماندهی نیروهای تحت امر خود، شهر مریوان و مناطق اطراف آن را از لوث وجود گروهک های جدایی طلب ومحارب پاکسازی کرد وسپس فرماندهی سپاه مریوان به عهده وی نهاده شد. وی با کمک شهدای بزرگوار: سید محمدرضا دستواره، حاج عباس کریمی، حسین قوجه ای، محسن نورانی، علیرضا ناهیدی و حسین زمانی، منطقه را از مزاحمت مزدوران کومله، دموکرات و رزگاری رها کرد.

پس از عزل ابوالحسن بنی صدر و فرار او از کشور در دی ماه سال 1360، عملیات محمد رسول الله(ص) از محورهای پاوه و مریوان روی منطقه خرمال، با هدایت شهید همت و احمد متوسلیان صورت گرفت و رزمندگان اسلام توانستند خود را به مرزهای بین المللی برسانند. این عملیات مقدمه ای برای تشکیل تیپ حضرت رسول(ص) بود.در سال 1360 پس از بازگشت از مراسم حج، از طرف فرماندهی کل سپاه به او مأموریت داده شد تا با فرماندهی سپاه مریوان و پاوه ونیز تیپ محمد رسول الله(ص)، در جبهه های جنوب به مقابله با دشمن بعثی بپردازد. این تیپ بعدها به لشکر تبدیل و فرماندهی آن به عهده احمد متوسلیان نهاده شد. با شروع عملیات بیت المقدس، متوسلیان علاوه بر فرماندهی تیپ محمد رسول الله(ص)، در همه مأموریت های شناساییِ مواضع دشمن بعثی شرکت کرد و با هشیاری خاص خود، راهکارهای بی بدیلی را برای پیشروی نیروهای خودی ارائه داد.در عملیات بیت المقدس در دهم اردیبهشت سال 1361 ،رزمندگان اسلام با فرماندهی احمد متوسلیان از منطقه دارخوین به سمت جاده اهواز    خرمشهر، از دو محور به نیروهای دشمن حمله بردند و به رغم آتش سنگین توپخانه بعثی ها، توانستند دشمن را در این محورها زمین گیر کنند.

احمد متوسلیان در خرداد سال 1361 همراه با یک هیئت دیپلماتیک به سوریه رفت تا راه های کمک به مردم مظلوم جنوب لبنان را بررسی کنند. در 14 تیر ماه اتومبیل حامل هیئت دیپلماتیک در پست ایست و بازرسی توسط مزدوران حزب فالانژ متوقف شد. سرنشینان آن که عبارت بودند از احمد متوسلیان، محسن موسوی، تقی رستگارمقدم، کاظم اخوان ( خبرنگار ژاس خبرگزاری ایرنا) ربوده و پس از بازجویی و شکنجه به نظامیان رژیم صهیونیستی تحویل داده شدند.ازآن تاریخ به بعد،سرنوشت سردار نامدار ایرانی وهمراهانش،درهاله ای از سکوت فرو رفت وتا هم اینک خبر دقیقی از نحوه حیات ومحل نگاهداری ایشان وجود ندارد.

در ماههای اخیر،از زندگی این سردار نامدار فیلمی با عنوان «ایستاده در غبار» به کارگردانی محمدحسین مهدویان ساخته واکران شده است. در این فیلم روایت مفقود شدن وی این گونه آمده است: «به دستور محسن رضایی فرمانده وقت سپاه و با تایید آیت الله سید علی خامنه ای (رییس جمهور وقت) در بحبوحه جنگ ایران و عراق، احمد متوسلیان به همراهی تعدادی رزمنده به سوریه اعزام می گردند تا از آنجا برای یاری حزب الله لبنان و مبارزه با اسراییل به جنوب لبنان بروند. دراین مقطع از تهران دستور بازگشت وی صادرمی شود، اما متوسلیان برای آنکه نگویند ترسیده است، به بیروت و سفارت ایران و از آنجا با همراهی موسوی (سفیر وقت ایران در لبنان) برای بررسی وضعیت می رود و دیگر از سرنوشت او و همراهانش خبری به دست نمی آید!»

آیا سردار روزی به ایران باز خواهد گشت؟


منبع: موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران (   نیما احمدپور )