تبیان، دستیار زندگی
با وجودی که پژوهشگران کشورهای مختلف واکسن‌های زیادی را علیه انواع سرطان ساخته اند و در دست آزمایش دارند، اما اولین واکسنی که رسماً مورد تأیید اداره ی غذا و داروی آمریکا *(FDA) قرار گرفت و ثابت شد كه قادر است از سرطان پیشگیر...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اولین واکسن ضد سرطان


با وجودی که پژوهشگران کشورهای مختلف واکسن‌های زیادی را علیه انواع سرطان ساخته اند و در دست آزمایش دارند، اما اولین واکسنی که رسماً مورد تأیید اداره ی غذا و داروی آمریکا *(FDA) قرار گرفت و ثابت شد كه قادر است از سرطان پیشگیری کند، واکسن سرطان دهانه ی رحم است.

این واکسن كه "گارداسیل" (GARDASIL) نام دارد، ساخت یکی از عظیم‌ترین شرکت‌های دارویی جهان به نام "مرک" است و در 50 کشور مورد تأیید قرار گرفته است.

سرطان دهانه رحم، پس از سرطان پستان دومین سرطان شایع در بین خانم‌ها در دنیاست. سالانه نیم میلیون نفر به این بیماری مبتلا می شوند و حدود 275هزار زن به علت این سرطان جان خود را از دست می‌دهند.

اولین واکسنی که رسماً مورد تأیید اداره ی غذا و داروی آمریکا *(FDA) قرار گرفت، واکسن سرطان دهانه ی رحم است که "گارداسیل" (GARDASIL) نام دارد.

عامل ایجاد سرطان دهانه ی رحم، نوعی ویروس به نام "ویروس پاپیلومای انسانی" یا "HPV " است.واکسن گارداسیل، از آلوده شدن فرد به ویروس پاپیلومای انسانی و در نتیجه ابتلا به سرطان دهانه رحم جلوگیری می‌کند.

اداره ی غذا و داروی آمریکا (FDA) گفته كه این واكسن علیه چهار نوع مختلف ویروس پاپیلومای انسانی موثر است.

از پیامدهای مهم این واكسن ضد ویروس، می توان به پیشگیری از انتقال ویروس پاپیلومای انسانی به نوزادان اشاره كرد. عفونت رحم از مادر به فرزند قابل انتقال است و نیمی از نوزادانی كه به آن آلوده هستند، در صورت عدم دریافت داروهای قوی و موثر جان می سپارند.

واکسن گارداسیل برای دختران و زنان در فاصله سنی 9 تا 26 سالگی تجویز می شود و باید طی دوره ای شش ماهه و در سه نوبت تزریق شود و 360 دلار هزینه خواهد داشت.

آزمایشات نهایی این واکسن که در سال 2005 میلادی به پایان رسید، عملکرد آن را 100 درصد موفق ارزیابی کرد، یعنی 100 درصد در جلوگیری از "ویروس پاپیلومای انسانی" كه می تواند به سرطان گردن رحم منجر شود موثر است.

این واکسن دارای مجوز فروش در اروپا، آمریكا، مكزیك، استرالیا، كانادا، نیوزیلند و برزیل است و در حال حاضر بسیاری از بیمه‌های درمانی آمریکا و اروپا، گارداسیل را تحت پوشش خود قرار داده‌اند و احتمالاً این واکسن به زودی جزو برنامه سراسری واکسیناسیون در آمریکا و کانادا قرار خواهد گرفت.

جالب است بدانید که یک پژوهشگر از دانشگاه کالیفرنیا به تازگی دریافته است که استفاده از این واکسن می‌تواند خطر بروز سرطان مقعد را نیز کاهش دهد. وی با این استدلال که بافت موجود در مقعد از لحاظ زیست شناسی به بافت دهانه ی رحم شبیه است، به بررسی اثر گارداسیل در پیشگیری از بروز سرطان مقعد در مردان پرداخته و به نتایج مثبتی رسیده است. به این ترتیب ممکن است در آینده مردان نیز بتوانند از واکسن گارداسیل استفاده کنند و سود ببرند.

* FOOD AND DRUG ADMINISTRATION

*مطالب مرتبط در این سایت:

سرطان چیست؟

راه های درمان سرطان پستان در زنان

علائم و تشخیص سرطان پستان

قاتل ناپلئون هم سرطان بود

نقطه ی شروع شیمی درمانی سرطان

رژیم غذایی در سرطان ها

اثر شیر و فراورده های آن در پیشگیری از سرطان

زنجبیل و فلفل سرطان های مرگبار را درمان می‌کنند

رژیم غذایی کشورهای حاشیه مدیترانه خطر سکته و سرطان را کاهش می دهد

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.