تبیان، دستیار زندگی
هدف دانش آموزان از انجام این پژوهش مطالعه در مورد درخت چنار و مسائل و مشکلاتی است که درخت چنار در پارک ها و خیابان های شهر تهران با آن مواجه است، بود...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهدی رحمانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بررسی درختان سطح پارک ها و خیابان های شهر تهران

بررسی درختان سطح پارک ها و خیابان های شهر تهران

یازدهمین دوره از پروژه  های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال  های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ها و ایده های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه  ها یاری نموده اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده  های جالب، علاوه بر قدر دانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح  های جدید شما عزیزان هستیم.


نام ایده: بررسی درختان سطح پارک ها و خیابان های شهر تهران
نام ارائه دهنده/دهندگان: فرناز ساحری
زمینه و نوع پروژه: محیط زیست
درجه سختی: متوسط
نام مدرسه: مجتمع آموزشی حضرت معصومه (س)

چکیده
هدف دانش آموزان از انجام این پژوهش مطالعه در مورد درخت چنار و مسائل و مشکلاتی است که درخت چنار در پارک ها و خیابان های شهر تهران با آن مواجه است، بود.


هدف
هدف دانش آموزان از انجام این پژوهش مطالعه در مورد درخت چنار و مسائل و مشکلاتی است که درخت چنار در پارک ها و خیابان های شهر تهران با آن مواجه است، بود. پژوهش حاضر از نوع پژوهش های میدانی است و دانش آموزان با مطالعه کتب و منابع موجود و همچنین مشاهده درختان موجود در خیابان های تهران مسائل مربوط به حفظ درختان را بیان نموده و در پایان نکاتی را در جهت نگهداری بهتر این درختان متذکر شده اند.

مقدمه
چنار درخت بزرگ و زیبایی ست با تنه مستقل تاجی گسترده و شاخه های قوی. این ویژگی ها موجب شده اند تا چنار در ردیف مهم ترین درختان سایه دار پارک ها و حاشیه خیابان ها قرار گیرد. ریشه اصلی چنار از ابتدای رشد قوی و عمیق در خاک فرو می رود و در سنین بالا می تواند تا 4 متر در خاک فرو رود و از رطوبت عمق خاک استفاده نماید.
شاخه ها از ارتفاع معینی از تنه منشعب می شوند و تاج درخت را به وجود می آورند در حالی که ساقه درختان شاخه زاد چنار معمولا باریک و بلند و گاه کج و معوجند و با بالا رفتن سن درخت تنه اش صاف می شود.


شاخه های اصلی قطور و محکم چنار، در جهات مختلف می رویند و مجموعا تاج نامنظم درخت را به وجود می آورند. شاخه های فرعی نیز به صورت نامنظم از شاخه های اصلی منشعب می شوند. چنار از جمله درختان پهن برگ و خزان کننده است. برگ های چنار پهنک پنجه ای نسبتا پهنی است. هر برگ دارای 5-3 لوب نوک تیز و پای برگ ها دارای 2 گوشوارک نسبتا بزرگ برگ مانند است.
قاعده برگ قلبی شکل، کناره برگ فاقد دندانه است. دمبرگ به طول 5 تا 10 سانتی متر و پوشیده از کرک های خاکستریست. سطح بالایی را روی برگ به رنگ سبز روشن است. برگ های جوان کرک هایی دارند که به تدریج با بالا رفتن سن برگ از تراکم آن کاسته می شود. پشت برگ به رنگ نقره ای مایل به سبز است و کرک های بیشتری دارد. رگبرگ ها به شکل پنجه ای و منشعب هستند. رگبرگ های میانی نسبتا قطورند و در پشت برگ به صورت برجسته دیده می شوند.


تهویه نامناسب خاک ریشه درختان را در مقابل حمله آفات و بیماری ها حساس می کند. از طرف دیگر، تهویه نامناسب حساسیت گیاه را در برابر آسیب های ناشی از اوزون کاهش می دهد و دلیل احتمالی آن را بسته شدن روزنه ها ذکر کرده اند.

برای جلوگیری از این پیشامدها توصیه می شود که دور طوقه درخت را با آسفالت و سیمان و بتون نپوشانند و هنگام کاشت نهال جوان نیز باید به این نکته توجه نمود که چال درخت کاری حتی الامکان وسیع تر و عمیق تر باشد و با خاک قابل نفوذ پر شود هم چنین لازم به ذکر است که برای تهویه بهتر ریشه درخت و در عین حال تمیز نگه داشتن جوی های کنار خیابان، می توان آن ها را به وسیله آجرهای دور از هم مفرش کرد.


مسائل و مشكلات درخت چنار در تهران
در بعضی از خیابان ها مانند خیابان ولیعصر تهران، درختان با فواصل كم و نامنظم كاشته شده كه در نتیجه عدم رعایت فاصله مناسب، به شكل ناموزونی رشد كرده اند. باید دانست كه درخت برای رشد و نمو خود احتیاج به نور، حرارت، مواد غذایی و فضای كافی دارد. كاشت درختان با فواصل كم مانع از آن می شود كه نور، حرارت و فضای كافی مورد نیاز برای درخت فراهم شود.
بدیهی است هرچه ارتفاع درخت بیشتر شود، تنه ضعیف تر می گردد و مقاومت آن در برابر برف و باد كمتر خواهد شد. برای آن كه با مشكلات زیست محیطی كه در حال حاضر اكثر درختان در خیابان های تهران با آن مواجه اند، روبه رو نشود باید علاوه برآن كه فاصله كاشت میان نهال ها رعایت شود، عرض پیاده روها و موقعیت مكانی ساختمان های بلند اطراف را هنگام كاشت نهال مورد توجه قرار گیرد.

 مهارت  های کسب شده
1. استفاده پیشرفته از موتورهای جستجو در اینترنت و به زبان انگلیسی
2. آشنایی با انواع درختان موجود در خیابان ها و پارک های شهر تهران
3. آشنایی با روش های نگهداری درختان

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه: مهدی رحمانی
تنظیم: نسرین صادقی