تبیان، دستیار زندگی
در چند روز گذشته ماجرای افشای اطلاعات شخصی مشترکان اپراتور تلفن همراه ایرانسل (MTN Irancell) بار دیگر توجه به «حریم خصوصی» و اهمیت حفظ آن را بر سر زبان ها انداخته است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هشدار دستگاه قضا به اپراتورهای تلفن همراه

در چند روز گذشته ماجرای افشای اطلاعات شخصی مشترکان اپراتور تلفن همراه ایرانسل (MTN Irancell) بار دیگر توجه به «حریم خصوصی» و اهمیت حفظ آن را بر سر زبان ها انداخته است.

بخش حقوق تبیان

سیمکارت

وزیر ارتباطات در این زمینه گفت: «ما همواره اعلام کردیم که تمام مسئولان دولتی و حتی مردم عادی تلاش کنند از موبایل برای ارتباطات ضروری خود استفاده کنند، چرا که تلفن ثابت در این زمینه امنیتی به مراتب بالاتر دارد» اما از آنجاییکه حفظ امینت و حریم خصوصی افراد اهمیت زیادی برای دستگاه قضا دارد، این موضوع منجر به دستگیری هکر اطلاعات مشترکان ایرانسل و تشکیل پرونده در دادسرای جرائم رایانه ای تهران شد.

اگرچه فرد خاطی در پرونده افشای اطلاعات مشترکان ایرانسل دستگیر شد اما این موضوع از مسئولیت اپراتورها در حفظ اطلاعات مشترکان نمی کاهد

متهم دستگیر شده مدعی شد هیچ دسترسی به دیتابیس اطلاعات 20 میلیون مشترک تلفن همراه نداشته و تنها لینک آن را در یک گروه دیده است. بعد هم با ساختن ربات تلگرامی آن لینک را منتشر کرده است.

ماجرای هک اطلاعات مشترکان ایرانسل

عباس جعفری دولت آبادی دادستان عمومی و انقلاب تهران موضوع هک شدن اطلاعات کاربران ایرانسل را اینگونه بیان می کند: موضوع در اختیار قرار گرفتن اطلاعات مشترکین ایرانسل مربوط به حدود 2 سال و نیم گذشته بوده که منجر به تشکیل پرونده در آن زمان و برخورد با فرد خاطی شد.

وی تصریح کرد: در مورد بازنشر این اطلاعات در هفته گذشته، موضوع از طریق پلیس فتا پیگیری وIP مورد استفاده توسط این شخص در یکی از شهرستان ها شناسایی شد. فرد خاطی اطلاعات مشترکین را با طراحی رباتی در شبکه اجتماعی تلگرام منتشر می کرد و طی دستوری که به پلیس فتا صادر گردید، فرد خاطی در تاریخ 13 تیرماه دستگیر و پرونده به لحاظ محل وقوع جرم به دادسرای مربوطه ارسال شد.

دادستان عمومی و انقلاب تهران خاطرنشان کرد: نامبرده در تحقیقات عنوان کرده که اطلاعات مشترکین ایرانسل را از طریق یکی از گروه هایی که عضو آن بوده استخراج و دریافت کرده و اقدام به طراحی رباتی کرده و از این طریق اطلاعات مشترکین را هک کرده است.

کدام ماده قانونی هکر اطلاعات مشترکان ایرانسل را پای میز محاکمه کشاند؟

مطابق با ماده 1 قانون جرایم رایانه ای هرکس به طور غیرمجاز به داده ها یا سامانه های رایانه ای یا مخابراتی که به وسیله تدابیر امنیتی حفاظت شده است دسترسی یابد، به حبس از نود و یک روز تا یکسال یا جزای نقدی از پنج میلیون ریال تا بیست میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.

از طرفی دیگر قانونگذار در مواد متعددی همواره افراد را از تعرض به حیثیت و آبروی و افشای اطلاعات خصوصی و شخصی آنان منع کرده است لذا چنانچه فردی برخلاف این منع قانونی عمل نماید و اطلاعات فردی افراد همچون شماره تلفن و نام و سایر مشخصات آنان را فاش نماید علاوه بر آنکه از حیث عمومی مسئول می باشد، در مقابل اشخاصی که هتک حیثیت گردیده اند نیز مسئول خواهد بود.

چگونه یک فرد به راحتی می تواند اطلاعات مشتریان یک اپراتور تلفن همراه را هک کند؟

از سوی دیگر سید علیرضا آل داوود کارشناس فضای مجازی با اشاره به ضرورت حفظ حریم خصوصی افراد ظهار کرد: هک شدن ایرانسل به عنوان یکی از اپراتورهای تلفن همراه که مردم به آن اعتماد کردند و برای ثبت نام سیم کارت ،مدارک خصوصی اعم از اطلاعات هویتی خود را در اختیار آنها قرار داده اند موضوع بسیار مهمی است و این اطلاعات نباید تحت هر شرایطی افشا شود.

وی ادامه داد: در دنیا قوانینی تحت عنوان حریم خصوصی وجود دارد که متاسفانه این امر در کشور ما بعضا از سوی نهادهای رسانه ای و بنگاه َهایی که درحوزه فناوری اطلاعات فعالیت می کنند رعایت نمی شود، باید در نظر داشت که از دو سال پیش این حملات به سرورهای اپراتورهای تلفن همراه انجام شده است و در سال گذشته نیز رمز سیم کارت های شرکت ایرانسل که توسط یک شرکت اروپایی در اختیار این شرکت قرار گرفته بود لو رفت و در سطح اروپا سیم کارت هایی را که آن شرکت رمز نگاری کرده بود جمع آوری کردند.

آل داوود تصریح کرد: متاسفانه سیم کارت های هک شده در ایران که اطلاعات آن در شبکه اطلاعات به فروش می رسید تغییر نیافت.

این کارشناس فضای مجازی بیان داشت: در بحث حریم خصوصی متاسفانه قوانین فضای مجازی مربوط به سال 88 و قدیمی است و نمیشود بر آن استناد کرد اما افرادی که اطلاعاتشان در فضای مجازی پخش شده می توانند به مراجع ذیصلاح قضایی مراجعه و طرح شکایت کنند.

هرکس به طور غیرمجاز به داده‌ها یا سامانه‌های رایانه‌ای یا مخابراتی که به وسیله تدابیر امنیتی حفاظت شده است دسترسی یابد، به حبس یا جزای نقدی یا هر دو محکوم می‌شود

وی خاطرنشان نشان کرد: هر چند که هکر دستگیر شده است در حال حاضر اعتماد مشترکین که یکی از اصلی ترین مسائل در فضای مجازی است مخدوش شده و این امر نشان می دهد که سیستم امنیت یک اپراتور تا چه اندازه ضعیف است که یک هکر به راحتی به آن نفوذ کرده و اطلاعات را دانلود و حتی به فروش می رساند.

مسئولیت اپراتورها در حفظ اطلاعات کاربران

اگرچه در این پرونده فرد خاطی دستگیر و پرونده وی در دست بررسی است؛ اما این موضوع از مسئولیت اپراتور در حفظ اطلاعات مشترکان نمی کاهد. دادستان عمومی و انقلاب تهران ضمن هشدار به اپراتورها در این زمینه یادآور می شود: چنین اقداماتی چندین سال است که تکرار می شود؛ اما هیچ گونه تدابیر و اقدامات پیشگیرانه از سوی برخی اپراتورها انجام نمی شود لذا برای جلوگیری از احتمال تکرار چنین مواردی در آینده ضرورت دارد مسئولین اپراتورها در این زمینه اقدام کرده تا از انتشار مجدد چنین اطلاعاتی پیشگیری شود. در غیر اینصورت مسئولیت و عواقب آن برعهده اپراتورها خواهد بود.


منبع: میزان