تبیان، دستیار زندگی
فوریت های پزشکی خدمات امداد و کمک های اولیه را به بیماران و مسدومان حوادث مختلف تا رساندن آن ها به مراکز درمانی ارائه می دهد. خدماتی که ممکن است داوطلبان را در موقعیت های حساس و پر استرس در تمام مدت شبانه روز قرار دهد. ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تکنولوژی پزشکی هسته ای

دانش آموختگان این رشته می توانند در مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی در سراسر کشور، آمبولانس های خصوصی یا در سازمان های مشابه فعالیت کنند.

تکنولوژی پزشکی هسته ای

هدف رشته تکنولوژی پزشکی هسته ای، تربیت افراد کارآمدی است که بتوانند زیر نظر پزشکان و متخصصان در مراکز تشخیصی و درمانی پزشکی هسته ای و نیز مراکز آموزشی مرتبء بیماران را در مورد چگونگی مصرف صحیح داروهای رادیواکتیو (رادیو داروها) تجویز شده و حفاظت آن در برابر اشعه یون ساز، عملاً یاری نمایند.
تربیت این رشته با توجه به توسعه کاربرد رادیو داروها در تشخیص و درمان بیماری ها و ضرورت تأمین نیروهای کمکی، اهمیت بسیاری دارد.

درس های این رشته در طول تحصیل:
دروس پایه:

فیزیک عمومی، آناتومی (تشریح انسانی)، فیزیولوژی انسانی و فیزیوپاتولوژی، اخلاق پزشکی، کمک های اولیه و مراقبت از بیمار، اصطلاحات و کلیات پزشکی، بافت شناسی و آسیب شناسی.

دروس اصلی و تخصصی:

فیزیک تشعشع و مواد رادیواکتیو، آمار و ریاضی، رادیو بیوشیمی و رادیو فارماکولوژی، رادیو بیولوژی، حفاظت در برابر پرتوها، دوزیمتری پرتوها، اصول کامپیوتر، شناخت دستگاه های پزشکی هسته ای، روش های پزشکی هسته ای، اصول تاریک خانه و ارزیابی تصاویر، کارآموزی در عرصه بیمارستانی.

تکنولوژی پزشکی هسته ای

فوریت های پزشکی

فوریت های پزشکی خدمات امداد و کمک های اولیه را به بیماران و مسدومان حوادث مختلف تا رساندن آن ها به مراکز درمانی ارائه می دهد. خدماتی که ممکن است داوطلبان را در موقعیت های حساس و پر استرس در تمام مدت شبانه روز قرار دهد. بنابراین، داوطلب باید از نظر جسمی و روحی و روانی آمادگی لازم را برای خدمت در محیط های سخت نظیر دریا، کوهستان، شرایط زلزله و دیگر بلایای طبیعی داشته باشد. رانندگی آمبولانس، حمل بیمار یا مصدوم، کمک های اولیه، اطلاع رسانی و انجام سایر خدمات طبق دستور مافوق، بخشی از خدمات این افراد را تشکیل می دهد. به همین دلیل، دانشجوی این رشته باید آمادگی فعالیت در شرایط سخت و توانایی در ایجاد ارتباط مسولانه با بیمار یا مصدوم و بستگان آن ها را داشته باشد.

توانایی های لازم:

رشته فوریت های پزشکی به صورت نیمه متمرکز دانشجو می پذیرد و داوطلبان پس از قبولی در آزمون علمی باید در آزمون حضوری این رشته نیز شرکت کنند و در صورت داشتن توانایی های روحی لازم از قبیل انضباط پذیری، گذشت و ایثار، اعتماد به نفس و آمادگی فعالیت در شرایط سخت و همچنین آمادگی جسمی کامل مانند عدم ابتلا به بیماری های مزمن و صعب العلاج مثل دیابت، فشار خون، آسم، نارسایی کلیه، بیماری های پیشرفته قلبی، صرع و بیماری های روانی، در این رشته پذیرفته می شوند.
گفتنی است که در رشته فوریت های پزشکی، داشتن قدرت بینایی خوب، مهارت های بدنی، روانی کلام و حداقل قد 170 سانتی متر برای امداد رسانی سریع و صحیح ضروری است.

تکنولوژی پزشکی هسته ای

موقعیت شغلی در ایران:

دانش آموختگان این رشته می توانند در مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی در سراسر کشور، آمبولانس های خصوصی یا در سازمان های مشابه فعالیت کنند.

درس های این رشته در طول تحصیل:

دروس پایه:
تشریح و فیزیولوژی، میکروب شناسی و انگل شناسی، بهداشت عمومی، زبان تخصصی.

دروس اصلی:
دارو شناسی، فرایند عملیات و اطلاعات فنی، نشانه شناسی و معاینات بدنی، جابجایی و حمل بیمار، اخلاق و مقررات حرفه ای، آشنایی با سازمان های امدادی، بهداشت روانی و فوریت های روان پزشکی، فوریت پزشکی در بلایا، کلیات پزشکی.

دروس تخصصی:
احیای قلبی ریوی، اختلالات سیستم قلبی عروقی، شکستگی ها و دررفتگی ها، مسمومیت ها و گزیدگی ها، فوریت های پزشکی در شرایط خاص، خون ریزی ها، کاهش سطح هوشیاری، سوختگی، سرما زدگی و گرما زدگی.

بخش مرکز یادگیری سایت تبیان
تنظیم: نیلوفر یاقوتی