تبیان، دستیار زندگی
هدف دانش آموزان از پژوهش حاضر این است که به راه های استفاده بهینه و هدفمند از انرژی های زمین مانند آتشفشان ها، زلزله و.. دست یابند و بتوانند به اطلاعات کامل تری در ارتباط با استفاده بهینه از انرژی های آزاد شده از زمین دست یابند...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهدی رحمانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شبیه سازی زمین لرزه و بهینه سازی نیروهای آزاد شده

زمین لرزه

یازدهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ها و ایده های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ها یاری نموده اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده های جالب، علاوه بر قدردانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح های جدید شما عزیزان هستیم.


نام ایده: شبیه سازی زمین لرزه و بهینه سازی نیروهای آزاد شده
نام ارائه دهنده/دهندگان: فرناز ساحری
زمینه و نوع پروژه: زمین شناسی
درجه سختی: متوسط
نام مدرسه: مجتمع آموزشی حضرت معصومه (س)


چکیده
هدف دانش آموزان از پژوهش حاضر این است که به راه های استفاده بهینه و هدفمند از انرژی های زمین مانند آتشفشان ها، زلزله و.. دست یابند و بتوانند به اطلاعات کامل تری در ارتباط با استفاده بهینه از انرژی های آزاد شده از زمین دست یابند.


مقدمه
زمین از کانی ها، گدازه ها و مایعات و ترکیبات فرار ساخته شده است. قسمت سنگی زمین که شامل پوسته و گوشته می باشد از اکسیژن، عنصر سیلیکون و سنگ های مختلف از جمله سنگ آهک و سنگ های سیلیکاتی تشکیل شده اند. همان طور که میدانیم زمین دارای نیروی گرانش میباشد اما مقدار گرانش در همه جای زمین یکسان نیست و به چرخش زمین، ارتفاع از سطح دریا، تفاوت جرم و جزر و مد وابسته است. مقدار گرانش با افزایش عمق زمین، دما و فشار نیز افزایش می یابد.
در مرکز زمین فلز داغی وجود دارد که باعث ایجاد الکتریسیته می شود و این الکتریسیته قدرت مغناطیسی به زمین می دهد همچنین زمین دارای دو قطب مغناطیسی موسوم به قطب شمال و جنوب می باشد. این ذرات مغناطیسی دارای خاصیت آهنربایی هستند که با نیروی نامرئی خود می توانند عمل دفع و یا جذب را انجام دهند.


قسمت مرکزی زمین را هسته می نامند. هسته زمین دارای سه بخش می باشد:
1- هسته خارجی (بیرونی): این بخش مذاب بوده و بسیار داغ می باشد.
2-  هسته داخلی (درونی): این هسته به دلیل گرما و فشار زیاد لایه های بالایی جامد و البته بسیار داغ می باشد.
3-  هسته داخلی داخلی: دانشمندان این هسته را به تازگی کشف کردند و در حال تحقیق در مورد این لایه هستند.
مواد هسته به علت فشار زیادی که برآن وارد می شود بسیار متراکم تر از سایر اجزای زمین است و قسمت های مختلف درونی با یکدیگر یکسان نیست.


همان طور که اشاره شد پوسته خارجی زمین بسیار سخت و از سنگ های مختلفی تشکیل شده است و شدید ترین زمین لرزه ها اغلب در لب صفحه هایی رخ می دهد که پوسته های خارجی زمین را ساخته است. صفحات به راحتی حرکت نمی کنند و در بیشتر موارد لبه های آن ها به هم گیر می کنند و فشرده می شوند. بالاخره صفحه ها با یک حرکت ناگهانی و شدید جا به جا می شوند و این حرکت ناگهانی تمام سنگ های اطراف را می لرزاند و زمین لرزه به وجود می آید.

هدف
هدف دانش آموزان از پژوهش حاضر این است که به راه های استفاده بهینه و هدفمند از انرژی های زمین مانند آتشفشان ها، زلزله و.. دست یابند و بتوانند به اطلاعات کامل تری در ارتباط با استفاده بهینه از انرژی های آزاد شده از زمین دست یابند.

روش کار
دانش آموزان جهت کسب اطلاعات مورد نظر از تحقیقات میدانی و کتابخانه ای و استفاده از منابع معتبر زمین شناسی استفاده کردند. با توجه به این که ایران کشوری است که مستعد حوادث طبیعی هست دانش آموزان پیشنهاد کردند که باید به صورت کاملا مدیریت شده از انرژی های تولید شده از این حوادث استفاده کرد و سعی شود که از این تهدیدها به عنوان فرصت استفاده شود.


مهارت های کسب شده
1. استفاده پیشرفته از موتورهای جستجو در اینترنت و به زبان انگلیسی
2. استفاده از کتاب های پیشرفته زمین شناسی
3. پرسش و تحقیق از کتابخانه ها و مراکز آموزشی زمین شناسی

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه: مهدی رحمانی
تنظیم: نسرین صادقی