تبیان، دستیار زندگی
دشمن منتظر غفلت و سستی ماست، استراحت بماند بعد از شهادت این جمله سنگین که از زبان شهید «محمد میثم بیگلو» به یادگار مانده است چنان گیراست که به سرعت جای خود را فضای مجازی باز کرد و حالا پس از گذشت ۳۴ سال از شهادتش روز پنجشنبه 24 تیرماه مراسم بزرگداشتی برای
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قهرمان هندبال مربی نظامی شد

«دشمن منتظر غفلت و سستی ماست، استراحت بماند بعد از شهادت»؛ این جمله وزین که از زبان شهید «محمد میثم بیگلو» به یادگار مانده است چنان گیراست که نیاز به توضیح اضافه ای ندارد ... . پس از گذشت 34 سال از شهادتش روز پنجشنبه 24 تیرماه مراسم بزرگداشتی برای او و هم رزمانش برگزار می شود.

فرآوری: سامیه امینی- بخش فرهنگ پایداری تبیان

یادواره شهدا

مراسم بزرگداشت سردار شهید محمدمیثم بیگلو و شهدای آموزش نظامی استان گیلان، بعد از نماز مغرب و عشاء، با سخنرانی سردار غلامحسین غیب پرور، جانشین فرماندهی قرارگاه مرکزی امام حسین (ع) و مدیحه سرایی ذاکر اهل بیت (ع)، حاج مهدی سلحشور در مهدیه رشت برگزار می شود.

از تولد تا جبهه

پاسدار شهید محمد (میثم) بیگلو در سوم اسفندماه سال 1337 در خانواده ای متدین در شهرستان رشت دیده به جهان گشود.
وی در اوقات فراغت علاوه بر مطالعه کتاب های غیردرسی و تلاوت روح بخش کلام الله مجید، به ورزش هندبال نیز می پرداخت و عنوان قهرمانی کشوری را نیز از آن خود کرد.
این شهید بزرگوار از سیما و اخلاق نیکو و پسندیده ای برخوردار بود و به همین دلیل مهر و محبت او به دل اطرافیان می نشست و به ساده زیستن بسیار اهمیت می داد و دوست داشت با مردم متوسط جامعه بپوشد و بخورد و زندگی کند، لذا از هرگونه تشریفات و تجملات دنیوی در زندگی و محل کار پرهیز می کرد و به دیگران نیز ساده زیستن را توصیه می کرد.
در به زانو درآوردن نظام طاغوت و به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی به همراه دوستان خود فعالیت و تلاش چشمگیری داشت و موتور حرکتی بود بین دوستان و جوانان و سهم بسزایی در به ثمر رسیدن نظام مقدس جمهوری اسلامی را در منطقه داشت و خدمات فراوانی کرد.
بعد از پیروزی انقلاب اسلامی برای حفظ دستاوردهای آن در تمامی صحنه ها حضوری شجاعانه و فعال داشت و در سرکوبی توطئه های ضد انسانی و ضد اسلامی منافقین بسیار زحمت کشید.
با تشکیل ارتش 20 میلیونی به عضویت بسیج درآمد و پس از مدتی کوتاه به همراه چند تن از دوستانش برای فراگیری فنون نظامی به تهران رفت و تحت نظر یکی از بهترین مربیان که سال ها تجربیات نظامی در لبنان و فلسطین داشت بنام شهید محسن چریک فنون نظامی را فراگرفت و همچون فولاد آبدیده شد.
شهید محمد بیگلو سپس به شهرستان رشت مراجعت کرد و به آموزش نیروهای بسیج و سپاه کمر همت بست و در غائله بندر نزلی زحمات زیادی را متحمل شد و آسایش و امنیت را به مردم شهیدپرور تقدیم کرد.
وی در توطئه دانشگاه که از سوی دشمنان اسلام و انقلاب تدارک و در صدد بودند این سنگر مقدس علم و دانش را تبدیل به میدان جنگ و خونریزی نمایند، شهید محمد بیگلو خدمات شایانی کرد و توانست این توطئه را در نطفه خفه کند.
شهید بیگلو به عنوان فرمانده پادگان آموزشی المهدی (عج) چالوس انتخاب و سه پایگاه آموزشی (ساری، رامسر، منجیل) نیز زیر نظر او قرار گرفت.
این سردار شهید در طول مسئولیت خود با همه مشکلات موجود در پادگان به آموزش نیروهای اعزامی با جدیت و پشت کاری عظیم خدمت کرد و با تلاش و همت والای شهید بیگلو خیل عظیمی از نیروهای رزمنده گیلان و مازندران دست پرورده این مربی ارزشمند و متعهد به اسلام و انقلاب و مطیع امر ولایت بود که توانستند در جبهه های غرب و جنوب به مقابله با خصم زبون و دیوصفت وابسته به شرق و غرب برخیزند و از خودشان رشادت، دلاوری، افتخار و نامی نیکو و پایداری به یادگار بگذارد.

شهید بیگلو

سردار شهید محمد بیگلو، این دلاور جوان و رزمنده اسلام بااینکه مسئولیت خطیر آموزش نیرو را بر عهده داشت و 26 هزار نفر از نیروهای سپاه و بسیج را تعلیم آموزش نظامی داد، لیکن خود بی قرار حضور مستمر در جبهه های حق علیه باطل بود و نمی توانست دوری از میدان نبرد و رزم با دشمن بعثی را تحمل کند و بقول خودش دوست داشت در دانشگاهی باشد که در هیچ جای کره زمین پیدا نمی شود، دانشگاهی که انسان های وارسته درس آیین کشورداری، شجاعت و دلاوری، دفع ستم و حمایت از مظلوم، راه و روش اطاعت از ولی امر مسلمین را به نحو شایسته فرامی گیرد و با عمل خود، به دیگران آموزش می دهند

آموزش 26 هزار نیروی نظامی

سردار شهید محمد بیگلو، این دلاور جوان و رزمنده اسلام بااینکه مسئولیت خطیر آموزش نیرو را بر عهده داشت و 26 هزار نفر از نیروهای سپاه و بسیج را تعلیم آموزش نظامی داد، لیکن خود بی قرار حضور مستمر در جبهه های حق علیه باطل بود و نمی توانست دوری از میدان نبرد و رزم با دشمن بعثی را تحمل کند و بقول خودش دوست داشت در دانشگاهی باشد که در هیچ جای کره زمین پیدا نمی شود، دانشگاهی که انسان های وارسته درس آیین کشورداری، شجاعت و دلاوری، دفع ستم و حمایت از مظلوم، راه و روش اطاعت از ولی امر مسلمین را به نحو شایسته فرامی گیرد و با عمل خود، به دیگران آموزش می دهند.
با توجه به این امر، پاوه که جولانگاه سرسپردگان اجانب شده بود و پاسداران اعزامی را مظلومانه در بیمارستان سر می بریدند و سرها را به دیوار میخ می کردند و پاها و کمر را شکسته و بدن ها را بریده و قطع و به آتش می کشیدند، شهید بیگلو مشتاقانه به سوی پاوه هجرت و در بهار 58 در کنار شهید والامقام دکتر چمران تجربیات تازه ای در جنگ کوهستانی آموخت.

ورود به دانشگاه انسان های وارسته

این شهید بزرگوار در عملیات بیت المقدس شرکت فعال داشت و در جفیر و کوشک شرکت و براثر اصابت ترکش خمپاره زخمی می شود.
سردار رشید اسلام شهید محمد بیگلو برای قرب الهی و انجام وظیفه اسلامی اش و به حکم تکلیف در تابستان 61 دختر مومنه ای را به عقد خود درآورد و 27 روز پس از ازدواج به سوی میدان های رزم و نبرد با دشمنان بعثی شتافت که در تاریخ 24 تیرماه 1361 در جبهه شلمچه ندای حق را لبیک گفت و به درجه عظمای شهادت نائل آمد و نام پرآوازه و بلند او در تاریخ رشادت های مردان رشید و دلاور اسلام و انقلاب گیلان و ایران ثبت شد.
شهید محمد بیگلو در ورزش نیز در رده قهرمانی قرار داشت و عنوان قهرمانی مسابقات هندبال را نیز در کارنامه پرافتخار زندگی خود داشت، اما وقت خود را صرف آموزش کرد و سرانجام در جبهه های حق علیه باطل به درجه رفیع شهادت رسید.

گذری به وصیت نامه

در بخشی از وصیت نامه سردار شهید محمد بیگلو آمده است: ای پویندگان راه حق و حقیقت، سلام آتشین مرا بپذیرید، من با آگاهی کامل پا به راه الله که همان راه حسین علیه السلام است گذاشتم و به ندای هل من ناصراً ینصرنی حسین علیه السلام که از حلقوم مبارک امام امت، این رهبر عظیم الشان مسلمانان به جهان بیرون آمده است لبیک گفتم.
برداران عزیزم، کینه های شخصی را دور بیندازید و تقواپیشه کنید، در برخورد با دیگران در کار کردن در خط و مشی زندگی همیشه و درهرحال خدا را ناظر کار خود بدانید، زیرا از اعمال آشکار و پنهان ما آگاه است.
خداوند اعمال ما را زیر نظر دارد و در تمام مواقع به یاد او باشید و ذکر او را به جای آورید که قلب شما آرام می گیرد و شما را از طغیان هواهای نفسانی نجات می دهد.


منابع: خبرگزاری دفاع مقدس/ایرنا/ وب سایت افسران جنگ نرم