تبیان، دستیار زندگی
جدیدترین آمار منتشر شده از سوی اداره آمار امریكا نشان می دهد مبادلات تجاری این كشور با ایران در 5 ماهه نخست سال جاری میلادی افت 17 درصدی داشته است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

صادرات ایران به امریکا چقدر است؟

جدیدترین آمار منتشر شده از سوی اداره آمار امریكا نشان می دهد مبادلات تجاری این كشور با ایران در 5 ماهه نخست سال جاری میلادی افت 17 درصدی داشته است.

بخش اقتصاد تبیان
صادرات ایران به آمریکا

مبادلات تجاری دو كشور در پنج ماهه نخست سال میلادی گذشته بالغ بر ٦/١١٢ میلیون دلار بوده كه این رقم در مدت مشابه امسال به ١/٩٣ میلیون دلار كاهش یافته است. بر اساس این گزارش صادرات امریكا به ایران در ماه های ژانویه تا مه امسال ٥/٦٥ میلیون دلار بوده است كه این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل افت ٤١ درصدی داشته است. امریكا در ماه های ژانویه تا مه ٢٠١٥ بالغ بر ٦/١١٢ میلیون دلار كالا به ایران صادر كرده بود. واردات امریكا از ایران در پنج ماهه نخست امسال نیز ٦/٢٧ میلیون دلار گزارش شده است. در مدت مشابه سال قبل واردات امریكا از ایران صفر بوده است.
دولت امریكا بر اساس برنامه جامع اقدام مشترك كه از نیمه ژانویه ٢٠١٦ به اجرا گذاشته شده واردات برخی كالاها از جمله فرش، زعفران، پسته و خاویار از ایران را آزاد كرده است. طی سال های گذشته و در پی تحریم های این كشور صادرات ایران به امریكا به مرز صفر رسیده بود.
تجارت ایران و امریكا هر سال با نوساناتی روبه رو بوده است. پس از آنكه در سال ۱۹۹۵، دولت كلینتون تحریم های جدیدی را علیه ایران به تصویب رساند، مبادله تجاری كاهش یافت اما در سال ۲۰۰۰ امریكا تحریم فرش و خاویار را از ایران برداشت. صادرات اصلی امریكا به ایران در سال های اخیر شامل گندم، برنج، سویا، ذرت، لبنیات، خمیر چوب، پلاستیك، تجهیزات پزشكی و دارویی بوده است. ایران پس از عربستان، دومین واردكننده غلات منطقه است. صادرات امریكا به ایران در سال ۲۰۱۴ از تجهیزات پزشكی تا شكلات رادر بر گرفته است.
ایران بیش از یك سال است كه با سرمایه گذاران خارجی رابطه برقرار كرده و همچنین میزبان هیات های نمایندگی تجاری خارجی است و نمایندگانی را برای بررسی فرصت های تجاری جدید به خارج از كشور اعزام كرده است. اما چنین به نظر نمی آید كه اگر به توافق دست یابند، شركت های غربی خیلی زود وارد ایران شوند. كارشناسان پیش بینی می كنند شركت های امریكایی نیز تا زمانی كه در مورد تداوم توافق هسته ای اطمینان نیابند، نسبت به سرمایه گذاری در ایران تردید خواهند داشت. برداشته شدن لایه های پیچیده تحریم های امریكا و اتحادیه اروپا نیز زمان می برد و البته موانع دیگری هم وجود دارد. در گزارش سال ۲۰۱۵ بانك جهانی، ایران در میان ۱۸۹ اقتصاد جهان به لحاظ مقررات كسب و كار و حمایت از حقوق مالكیت در رتبه ۱۳۰ قرار دارد.


منبع: خبر انلاین
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .