تبیان، دستیار زندگی
یافته های جدید تحقیقاتی نشان می دهد کلم بروکلی می تواند به پیشگیری از عود مجدد سلول های سرطانی در بازماندگان از سرطان سر و گردن کمک کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جلوگیری از عود مجدد سرطان سر و گردن با مصرف کلم بروکلی

یافته های جدید تحقیقاتی نشان می دهد کلم بروکلی می تواند به پیشگیری از عود مجدد سلول های سرطانی در بازماندگان از سرطان سر و گردن کمک کند.

بخش تغذیه و آشپزی تبیان
کلم بروکلی

به گزارش تبیان به نقل از خبرنگار مهر، تحقیقات محققان دانشگاه پیتزبرگ پنسیلوانیا نشان می دهد افزایش مصرف کلم بروکلی با کاهش احتمال ریسک عود مجدد سرطان سر و گردن همراه است.

کلم بروکلی حاوی میزان بالای سولفورافان است که به حفاظت از افراد در مقابل عوامل سرطان زا معروف است. مصرف عصاره بروکلی موجب تحریک سولفورافان در سلول ها می شود. افزایش این میزان پروتئین موجب فعال شدن ژن های سم زدا موجود در این سبزی از خانواده کلم ها می شود.

این ژن ها از سلول ها در مقابل سرطان محافظت کرده چراکه بدن را از مواد سرطان زا، بخصوص سیگار پاک می کنند.

در این مطالعه، تیم تحقیق سلول های سر و گردن انسان را با دوزهای متفاوت سولفورافان درمان کردند و آن را با سلول های سالم و عادی موجود در گلو و دهان مقایسه کردند.

بعلاوه تست مشابه در مورد نحوه تاثیر عصاره کلم بروکلی بر موش های مستعد ابتلا به سرطان سر و گردن نیز انجام شد.

نتایج نشان داد تومورها در موش های دریافت کننده سولفورافان در مقایسه با موش های دیگری که این عصاره را دریافت نکرده بودند، کمتر رشد کرد.

به گفته این محققان، ترکیب سولفورافان موجب می شود سطح پروتئین های فعال کننده ژن هایی که خاصیت ضدسرطانی دارند و سلول ها را در برابر سرطان حفظ می کنند، افزایش یابد.


خبرگزاری مهر
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.