تبیان، دستیار زندگی
رشته کتابداری در شاخه پزشکی نیاز به دانشجویانی دارد که با عشق و علاقه و شناخت لازم وارد این رشته شده باشند. ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رشته کتابداری در شاخه پزشکی

رشته کتابداری در شاخه پزشکی نیاز به دانشجویانی دارد که با عشق و علاقه و شناخت لازم وارد این رشته شده باشند.

رشته کتابداری در شاخه پزشکی

سالانه چندین هزار عنوان نشریه پزشکی و صدها کتاب در زمینه های پزشکی و پیرا پزشکی در سراسر جهان منتشر می شود. نشریات و آثاری که آخرین اطلاعات علمی و داده های پزشکی را می توان در آن یافت، از همین رو، تمامی دانشجویان پزشکی و پیرا پزشکی و به ویژه متخصصان دانش های مرتبط باید با دسترسی به نشریات و کتب مورد نظر، دانش خود را به روز کرده و از آخرین اکتشافات و اختراعات مرتبط با رشته تخصصی خود، مطلع شوند. البته حجم آثار پزشکی و پیرا پزشکی که در قالب کتاب، نشریه، نوار، لوح فشرده و ... ثبت و ضبط شده است، بسیار زیادتر از آن است که متخصصان این علوم بتوانند به تنهایی مطالب مورد نظر را از میان این حجم انبوه پیدا کنند.

چنین کاری در توان متخصصان رشته کتابداری پزشکی است. افرادی که در رشته کتابداری در شاخه پزشکی به مجموعه سازی، ساماندهی و اشاعه اطلاعات در شاخه های پزشکی و پیرا پزشکی و موضوعات وابسته به آن می پردازند و اطلاعات پایه در زمینه های آناتومی، داروشناسی، بیماری شناسی، علوم آزمایشگاهی، بیوشیمی، بیوفیزیک و واژه شناسی پزشکی را به دست می آورند.

رشته کتابداری در شاخه پزشکی

در واقع می توان متخصص این رشته را دستیار پزشک یا بازوی توانمند جراح دانست، زیرا همان طور که یک پزشک برای شناخت و درمان بیماری نیاز به ژس، جواب آزمایش و مشاهدات بالینی دارد، باید از منابع و مراجع پزشکی نیز برای روز آمد کردن اطلاعات خود بهره ببرد برای مثال، یک جراح قبل از عمل کردن یک کیست نادر یا کیستی که در مکان حساس واقع شده است، باید به آمار و اطلاعات پزشکی مراجعه کند تا ببیند که آیا برداشتن کیست کار صحیحی است یا خیر. گفتنی است که این آمار پزشکی را باید کتابدار پزشکی در اختیار جراح قرار دهد.

توانایی های لازم:

رشته کتابداری در شاخه پزشکی نیاز به دانشجویانی دارد که با عشق و علاقه و شناخت لازم وارد این رشته شده باشند.
دانشجویان این رشته، چون باید در تمام زمینه های پزشکی و پیرا پزشکی اطلاعات اولیه را دارا باشند، باید در درس زیست شناسی توانایی بسیار داشته باشند. همچنین لازم است که این دانشجویان به کار با کامپیوتر و نرم افزارهای کامپیوتری و زبان انگلیسی مسلط باشند.

موقعیت شغلی در ایران:

فارغ التحصیل توانمند کتابداری پزشکی که با کامپیوتر و شبکه های اینترنتی بازیابی اطلاعات پزشکی آشنا باشد، به سادگی می تواند در ایران و جهان جذب بازار کار شود. گفتنی است که فرصت های شغلی این رشته، به ویژه در پروژه های تخصصی یا در بخش خصوصی، بهتر است.

رشته کتابداری در شاخه پزشکی

درس های این رشته در طول تحصیل:

فیزیک عمومی، شیمی عمومی، کتابخانه و کتابداری، زبان پیش دانشگاهی، زیست شناسی پیش دانشگاهی، گزارش نویسی، بیوشیمی، مجموعه سازی، مرجع شناسی عمومی فارسی، سازماندهی مواد، تشریح و فیزیولوژی، روان شناسی عمومی، متون اختصاصی انگلیسی، علوم آزمایشگاهی، تاریخ علوم پزشکی، روان شناسی اجتماعی، مرجع شناسی لاتین، تاریخ عمومی فلسفه، ماشین نویسی فارسی، ماشین نویسی لاتین، تاریخ ادبیات ایران، مبانی جامعه شناسی، اصطلاحات علوم پزشکی و بهداشتی، تاریخ ادبیات جهان، دارو شناسی، اصول کار مرجع، بهداشت عمومی، زبان فرانسه، تاریخ تمدن، مرجع شناسی تخصصی، حفاظت نگه داری مواد، اداره کتابخانه، آشنایی با صنعت چاپ و نشر، کارآموزی.

بخش مرکز یادگیری سایت تبیان
تنظیم:نیلوفر یاقوتی