تبیان، دستیار زندگی
یکی از واحدهای مجتمع پتروشیمی بوعلی سینا واقع در منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی شهرستان بندر ماهشهر عصر چهارشنبه دچار آتش سوزی شد و تا دیشب(جمعه18 خرداد) در حال سوختن بود اما آیا این آتش سوزی تا این ساعت پایان یافته است یا خیر ؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جزئیات آتش سوزی ماهشهر 

یکی از واحدهای مجتمع پتروشیمی بوعلی سینا واقع در منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی شهرستان بندر ماهشهر عصر چهارشنبه دچار آتش سوزی شد و تا دیشب(جمعه18 خرداد) در حال سوختن بود اما آیا این آتش سوزی تا این ساعت پایان یافته است یا خیر ؟

لواسانی-بخش اقتصاد تبیان
اتش سوزی ماهشهر

یکی از واحدهای مجتمع پتروشیمی بوعلی سینا واقع در منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی شهرستان بندر ماهشهر عصر چهارشنبه دچار آتش سوزی شد.

بر این گزارش، واحد px8003 پتروشیمی بوعلی دچار آتش سوزی شده است و برجی که رد محل آتش سوزی در این پتروشیمی واقع شده است، بلندترین برج پتروشیمی هیا ایران بوده که سال 78 از سوی شرکت توسعه شبکه های صنعتی ایران و با استفاده از جرثقیل 1200 تنی نصب شده است.

مجتمع هاو شرکت های اطارف پتروشیمی بوعلی نیز تخلیه شده اند.

شرکت پتروشیمی بوعلی سینا در زمینی به مساحت 36 هکتار در شمال غربی خلیج فارس در استان خوزستان، در منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی(ره) واقع می باشد.

این شرکت وابسته به شرکت ملی صنایع پتروشیمی می باشد که در سال 1377 تاسیس گردید.

پتروشیمی بوعلی سینا در زمره مجتمع های خصوصی شده این منطقه است اما سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت فارغ از این مساله و در راستای وظایف ذاتی خود در حفظ سرمایه های انسانی صنعت نفت در منطقه حضور فعال دارد و آماده ارایه بهترین خدمات بهداشتی و درمانی است تا همچون گذشته در کنار تولید قرار داشته باشد

خوراک مجتمع پتروشیمی بوعلی سینا، نفتای سبک و سنگین و بنزین پیرولیز می باشد که از کارخانجات NGL (1000/900 پازنان) و پتروشیمی امیرکبیر تامین می گردد و طی فرآیندهای موجود در واحدهای عملیاتی مختلف به محصولات با ارزش و سود آور آروماتیکی نظیر پارازایلین و ارتوزایلین و بنزن تبدیل می گردد.

مجتمع پتروشیمی بوعلی سینا، لیسانسهای عملیات مهندسی تفضیلی، تامین قطعات، نصب و راه اندازی را از ایران و مهندسی اصولی و لیسانس های واحد فرآیندی را از کشور های AXENS فرانسه، UHDE آلمان، SINOPEC چین کسب نموده است.

شرکت پتروشیمی بوعلی سینا در کنار بازار داخلی مشغول صادرات به کشورهایی نظیر آسیای شرقی، اروپا، امارات می باشد.مجتمع پتروشیمی بو علی سینا در راستای اهداف کاری خویش استانداردها و گواهینامه هایی رانیز دریافت نموده است.
بجز لیسانس و مهندسی اصولی این پروژه که از خارج اخذ شده، تمامی عملیات مهندسی تفضیلی، تامین قطعات و نصب و راه اندازی مجتمع از سوی متخصصان ایرانی انجام گرفته است.
«فرهاد کلانتری» رئیس هیات بهداشت و درمان صنعت نفت اهواز و ماهشهر شامگاه پنجشنبه در گفت وگو با رسانه ها افزود: در پی بروز آتش سوزی وسیع در مجتمع پتروشیمی بوعلی سینا در بندر امام خمینی(ره)، بهداشت ودرمان صنعت نفت اهواز و ماهشهر با آمادگی کامل برای امدادرسانی به مصدومان احتمالی در منطقه حضور فعال دارد.

وی اظهار داشت: از ابتدای شروع انفجار و آتش سوزی در منطقه، کمیته بحران تشکیل شده و این سازمان با حضور در درمانگاه پالایشگاه که حدود 500 متر تا محل حادثه فاصله دارد با آمادگی کامل برای خدمت رسانی به مصدومان احتمالی آماده شد.

عضو هیات مدیره سازمان و رئیس هیات بهداشت و درمان صنعت نفت اهواز و ماهشهر گفت:در این درمانگاه 10 تخت بستری اور ٍ ٍژانس فعال شد و 15 همکار ماهشهر شامل تکنسین اورژانس، دوپزشک و تعدادی پرستار به حال آماده باش درآمدند.

کلانتری با بیان اینکه که تا این لحظه هیچ مصدومی برای مداوا به این مرکز اعزام نشده، گفت:بیمارستان پتروشیمی بندر امام خمینی(ره) نیز با آمادگی کامل و در آماده باش برای ارائه خدمات بهداشتی ودرمانی به مصدومان احتمالی آماده است و 20 آمبولانس نیز آماده انتقال مصدومان هستند.

وی در خصوص پیش بینی مراکز معین برای پشتیبانی از حوادث احتمالی گفت: بیمارستان نفت اهواز نیز در آمادگی کامل قرار دارد و 10دستگاه آمبولانس این مرکز نیز در صورت نیاز در کمترین زمان ممکن به بندر ماهشهر اعزام می شود.

کلانتری ادامه داد:هماهنگی لازم با بیمارستان طالقانی اهواز و بیمارستان سوانح سوختگی امام موسی کاظم(ع) اصفهان انجام شده تا در صورت نیاز به مصدومان خدمت رسانی کنند.

وی تصریح کرد:همچنین، در نزدیکی درمانگاه مستقر در پالایشگاه بوعلی سینا نیز محلی با تجهیز 10 تخت اور ٍژانس آماده شده تا در زمان نیاز مورد استفاده قرار گیرد.

دلایل آتش سوزی این مجتمع پتروشیمی پس از بررسی ها اعلام می شود اما ارتباط آن با عملیات خرابکارانه و تروریستی از سوی وزیر نفت رد شد

کلانتری با اعلام آمادگی کامل بهداشت ودرمان صنعت نفت اهواز و ماهشهر برای ارائه کمک و خدمت رسانی در این منطقه گفت:خوشبختانه تا این لحظه هیچ مصدومی در این حادثه گزارش نشده اما این آمادگی از سوی ما وجود دارد تا در کمترین زمان به بهترین شکل ممکن به خدمت رسانی به این عزیزان بپردازیم.

عضو هیات مدیره سازمان و رئیس هیات بهداشت و درمان صنعت نفت اهواز و ماهشهر با اشاره به وظیفه ذاتی بهداشت ودرمان صنعت نفت برای صیانت از سرمایه های انسانی صنعت نفت گفت:پتروشیمی بوعلی سینا در زمره مجتمع های خصوصی شده این منطقه است اما سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت فارغ از این مساله و در راستای وظایف ذاتی خود در حفظ سرمایه های انسانی صنعت نفت در منطقه حضور فعال دارد و آماده ارایه بهترین خدمات بهداشتی و درمانی است تا همچون گذشته در کنار تولید قرار داشته باشد.
اما خوشبختانه ساعت 2 بامداد روز شنبه 19 تیر ماه زبانه آتش در بلندترین برج پتروشیمی کشور که در پتروشیمی بوعلی سینا قرار دارد مهار شد.
وزیر نفت پس از خاموش شدن مخزن 2001c پتروشیمی بوعلی سینا در ساعت 2 بامداد روز شنبه 19 تیرماه، گفت:برای انجام این کار ملی از همه سپاسگزارم.
بیژن زنگنه با حضور در جمع فعالان اطفای حریق در این مجتمع، گفت:با تلاش سرسختانه، مجاهدانه و فرماندهی عملیات و همچنین تلاش همه آتش نشانها و همکاری شرکتهای پتروشیمی بوعلی سینا، شهید تندگویان، بندر امام و همه دست اندرکاران استان خوزستان، آتش این مجتمع پتروشیمی خاموش شد.
وی با بیان این که پس از خاموش شدن مخزن، کار تثبیت وضع آن با فوم پاشی داخل مخزن اغاز شد، تصریح کرد:عملیات خنک کردن مخزن نیز در حال انجام است تا زنجیره آتش تکرار نشود.
زنگنه افزود:کار مهم و دشواری انجام شد و از همه برای انجام این کار ملی سپاسگزارم.
بیژن زنگنه وزیر نفت شامگاه پنجشنبه 17 تیرماه خود را به محل وقوع حادثه رساند و راهبری مهار آتش سوزی را در اختیار گرفت.
شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب، شرکت ملی حفاری ایران و پتروشیمی به همراه دیگر بخش ها از جمله هلال احمر، استانداری خوزستان تلاش زیادی برای اطفای حریق انجام دادند.
دلایل آتش سوزی این مجتمع پتروشیمی پس از بررسی ها اعلام می شود اما ارتباط آن با عملیات خرابکارانه و تروریستی از سوی وزیر نفت رد شد.
آتش مخزن 2001c مجتمع پتروشیمی بوعلی سینای منطقه ویژه اقتصادی بندر ماهشهر به لطف خدای متعال و کمک و همکاری اکیپ های حاضر در منطقه به طور کامل خاموش شد.


منابع: ایرنا/ مشرق/ دانشجو