تبیان، دستیار زندگی
باور کنید که خیلی مهم است، آنقدر که حتی اگر بیشتر آن ها را بارها شنیده باشید، خواندن و عمل کردن به آن ها یک ضرورت است...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دو صفحه مطلب، ده ها نکته مهم _ قسمت  اول

روز قبل از برگزاری آزمون، حتماً حوزه امتحانی خود را شناسایی کنید تا در روز برگزاری آزمون، با آرامش کامل در جلسه آزمون حاضر شوید. به خصوص در کلان شهرها از جمله تهران، مشهد، شیراز، تبریز، اصفهان و ... این مسئله اهمیت بیشتری پیدا می کند.

کنکور

باور کنید که خیلی مهم است، آنقدر که حتی اگر بیشتر آن ها را بارها شنیده باشید، خواندن و عمل کردن به آن ها یک ضرورت است، زیرا به تجربه دیده ایم که بعضی از داوطلبان به این موارد بی اعتنایی کرده اند و بهره ای جز پشیمانی نصیبشان نشده است.

هفته آخر پیش از کنکور

در این چند روز باقی مانده تا آزمون سراسری از مصرف فست فودها و در کل غذای بیرون دوری کنید. بی شک غذای منزل سالم تر است و اگر غذای منزل را استفاده کنید، احتمالش کمتر است که دچار مسمومیت یا ناراحتی های گوارشی شوید.
صبح ها زود از خواب بیدار شوید و شب ها زودتر از قبل بخوابید. خوب است که از ده شب به بعد مطالعه نکنید تا ساعت فیزیولوژیک بدن شما برای حضور در جلسه آزمون آماده شود.


خوردن صبحانه را فراموش نکنید. خوب است که در این چند روز، صبح زود صبحانه میل کنید و از همان مواد غذایی ای که در روز آزمون استفاده خواهید کرد بخورید تا بدنتان برای پذیرش آن مواد غذایی آماده باشد. نه اینکه به دلیل جدید بودن مواد غذایی یا متفاوت بودن ساعت صبحانه، دچار ناراحتی گوارشی گردید.


تا یک روز مانده به برگزاری آزمون می توانید به مرور نکته ها و یادداشت های خود بپردازید، نکته هایی که یا بسیار مهم هستند یا به تجربه متوجه شده اید که فرارند و نیاز است که تا آخرین مهلت باقی مانده به مرور آن ها بپردازید. خواندن مطالب جدید در این چند روز باقی مانده صحیح نیست، زیرا در ذهن شما تثبیت نخواهد شد و فقط بر اضطراب و نگرانی شما خواهند افزود.


از تلفن کردن به دوستان خود و پرسش از اینکه چقدر مطالعه کرده اند، بپرهیزید. چون اگر عقب تر از آن ها باشید، تنها باعث تضعیف روحیه تان خواهد شد و در این فرصت کوتاه کاری از دست شما بر نمی آید. به خودتان و تلاشتان اعتماد کنید و از افکار منفی و افرادی که منفی باف هستند پرهیز کنید.

کنکور

روز قبل از کنکور

روز قبل از برگزاری آزمون، حتماً حوزه امتحانی خود را شناسایی کنید تا در روز برگزاری آزمون، با آرامش کامل در جلسه آزمون حاضر شوید. به خصوص در کلان شهرها از جمله تهران، مشهد، شیراز، تبریز، اصفهان و ... این مسئله اهمیت بیشتری پیدا می کند.


سال گذشته یکی از داوطلبان می گفت: "برای آزمون آمادگی خوبی داشتم و امیدوارم بودم که رتبه خوبی کسب کنم، اما سر جلسه آزمون دیر رسیدم و اضطراب ناشی از آن باعث شد که سوال های درس اول، یعنی ادبیات را از دست بدهم." وقتی علت دیر رسیدن وی را پرسیدم، می گفت: "بخشی از بزرگراهی را که منتهی به دانشگاهی که محل برگزاری آزمون من بود، در آن هفته بسته بودند و باید از راه های جایگزین استفاده می کردم، اما چون از این مسئله باخبر نبودم، مسیر قبلی را رفتم و پیدا کردن راه جدید مدتی از زمان مرا گرفت و در نتیجه دیرتر رسیدم."

وسایل مورد نیاز برای جلسه آزمون سراسری را آماده کنید. خوب است که پاک کن مناسبی را که تهیه کرده اید، سوراخ کرده و با یک بند (نه خیلی کوتاه باشد و نه خیلی بلند) به گردن بیاویزید. این کار باعث می شود که در سر جلسه آزمون به دنبال پاک کن خود نگردید و در صورت نیاز، راحت از آن استفاده کنید.

کنکور

در این روز، ورزش های سبکی مثل پیاده روی در پارک خوب است، زیرا یک مقدار بدن خسته می شود و این خستگی باعث ترشح هورمون اندورفین می شود که آرام بخش است. ضمناً این خستگی فیزیکی اثر مستقیمی روی خوابتان نیز دارد. خوب است که شامتان یک غذای پروتئینی بدون چربی به همراه یک مقدار سالاد یا سبزیجات تازه باشد. هنگام خواب هم می توانید یک لیوان دم کرده گیاهی مثل گل گاو زبان یا بابونه یا یک لیوان شیر ولرم بنوشید که برای آرمش و خواب، موثر است.

شب قبل از کنکور سعی کنید که زود بخوابید (چند شب مانده به کنکور را زودتر از روال گذشته بخوابید تا با مشکل مواجه نشوید) اما اگر زود خوابتان نبرد، نگران نشوید و فکر نکنید که حتماً آزمونتان را خراب خواهید کرد. گاه می شنویم که رتبه های برتر آزمون سراسری هم شب قبل از آزمون خواب خوبی نداشته و در نهایت رتبه تک رقمی نیز کسب کرده اند. در نهایت نیز توجه داشته باشید که برای یک خواب راحت، لازم نیست که کار خاصی انجام دهید. از خوردن قرص های خواب آور خودداری کنید و به خود بقبولانید که این شب هم مثل شب های دیگر است. سعی کنید که قبل از خواب، یک دوش ولرم بگیرید و بعد راحت بخوابید.

روز برگزاری آزمون

به هیچ وجه از خوردن صبحانه صرف نظر نکنید. گرسنگی باعث عدم تمرکز در جلسه آزمون می شود. مصرف صبحانه باعث می شود که گلوکز خون در حد ثابتی بماند و به عملکرد مغز لطمه ای وارد نشود. اگر مدت زمان غذا نخوردن و ناشتا ماندن طولانی شود، نگه داری سطح گلوکز خون در سطحی که مغز قادر به انجام فعالیت طبیعی خود باشد، دشوار می شود و یادگیری و تمرکز حواس مختل می گردد. به همین دلیل، خوردن یک صبحانه سالم، علاوه بر ثابت نگه داشتن غلظت قند خون در حد طبیعی، باعث افزایش تمرکز و توانایی در یادگیری می شود و به تبع آن نیز نیازهای تغذیه ای فرد در طول روز برآورده می شود.

یک بالاپوش یا لباس گرم به همراه خود ببرید، چون امکان دارد صندلی شما نزدیک هواکش کولر یا فن باشد و سردتان گردد. توجه داشته باشید که جابجایی صندلی یا محل نشستن شما امکان پذیر نیست.

دو یا سه مداد مناسب، یک تراش و دو پاک کن، دو سنجاق یا سوزن، دستمال کاغذی، یک بطری آب (می توانید مقداری آن را شیرین کنید، اما نه در حدی که شما را تشنه تر سازد)، میوه های خشک مثل انجیر خشک، خرما یا کشمش را می توانید با خود به جلسه آزمون ببرید.
از بردن شکلات به جلسه آزمون خودداری کنید چون کاکائو محرکت است و می تواند تمرکز شما را کاهش دهد. همچنین امکان دارد که برگه پاسخ نامه تان آلوده شود.

کنکور


در کل از بردن تنقلات و آبمیوه اضافی در سر جلسه آزمون خودداری کنید و دور و بر خود را شلوغ نکنید.
بردن ماشین حساب، تلفن همراه، پیجر، بی سیم به جلسه آزمون، غیر قانونی است و تخلف محسوب می شود. گاه از برخی افراد می شنویم که می گویند بردن ماشین حسابی که چهار عمل اصلی را انجام دهد، اشکالی ندارد، اما به گفته مسولان سازمان سنجش، بردن هر گونه ماشین حسابی به جلسه آزمون، غیر قانونی است.


از بردن وسایل غیر ضروری خودداری کنید. زیرا حوزه های برگزاری آزمون موظف به نگه داری وسایل اضافی شما نیستند و مسولیتی را در این زمینه برعهده نمی گیرند.
به یکی از نزدیکانتان بسپارید که هنگام حرکت به سمت محل برگزاری آزمون، شما را از همراه داشتن کارت ملی، کارت ورود به جلسه، ساعت، مداد و پاک کن مطمئن نماید.


سعی کنید که کمی زودتر راهی جلسه آزمون شوید تا حوادث و اتفاقات احتمالی باعث نگرانی شما نشود و به موقع به جلسه آزمون برسید. حواستان باشد که در حوزه های آزمون هایی که صبح برگزار می شود، رأس ساعت 7 صبح و آزمون هایی که بعدازظهر برگزار می شود ساعت 2:30 بعدازظهر بسته خواهد شد.

دو صفحه مطلب، ده ها نکته مهم _ قسمت اول

دو صفحه مطلب، ده ها نکته مهم _ قسمت  دوم

بخش مرکز یادگیری سایت تبیان
تنظیم: نیلوفر یاقوتی