تبیان، دستیار زندگی
در سرتاسر جهان افراد زیادی از سرطان رنج می برند و در موازات آن دانشمندان زیادی نیز وجود دارد که هر روز در آزمایشگاه ها زحمت می کشند تا با این بیماری مقابله کنند. این افراد هر روز به نتایج تازه ای نیز دست پیدا می کنند و هر روز مشخص می شود که پیشگیری از این
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

٨ توصیه طلایی برای پیشگیری از انواع سرطان ها

در سرتاسر جهان افراد زیادی از سرطان رنج می برند و در موازات آن دانشمندان زیادی نیز وجود دارد که هر روز در آزمایشگاه ها زحمت می کشند تا با این بیماری مقابله کنند. این افراد هر روز به نتایج تازه ای نیز دست پیدا می کنند و هر روز مشخص می شود که پیشگیری از این بیماری بهترین راه مقابله با آن است.

فاطمه مهدی پور - بخش تغذیه و آشپزی تبیان
روغن زیتون

در این مطلب 8 توصیه برای پیشگیری از این بیماری ارائه می دهیم. لطفاً با ما همراه باشید.

روغن زیتون ضدسرطانی فوق العاده

محققان در چربی های غیراشباع مونو روغن زیتون به خواص ضدسرطانی دست یافته اند. بدین ترتیب این روغن نه تنها برای سلامت قلب مفید است بلکه در پیشگیری از سرطان نیز موثر عمل می کند. نتایج پژوهش های جدید نشان می دهند که در کشورهای اروپای جنوبی که روغن زیتون جایگاه ویژه در برنامه غذایی مردم دارد شمار بیماران قلبی و مبتلایان به سرطان پایین تر از کشورهای اروپای شمالی است که روغن زیتون کمتری مصرف می کنند.

فولات برای پیشگیری از سرطان

کمبود فولات که از خانواده ویتامین B کمپلکس است می تواند با بروز سرطان در ارتباط باشد. مواد غذایی زیادی مانند اسفناج، گوجه فرنگی و آب پرتقال حاوی فولات هستند. میزان جذب متوسط فولات از طریق مصرف مواد غذایی 275 تا 375 میکروگرم است. برای بهره مندی از خواص فولات باید روزانه حدود 800 میلی گرم از آن مصرف شود. در نتیجه ممکن است برای پیشگیری از ابتلا به سرطان نیاز به مصرف مکمل (فولات 400 میلی گرم) نیز باشد. مصرف این مکمل برای افرادی که روزانه بیش از 20 دقیقه در معرض آفتاب قرار می گیرند لازم است چون این میزان آفتاب باعث کاهش ذخیره فولات در بدن می شود. البته مصرف زیاد آن نیز توصیه نمی شود. بهتر است با پزشک مشورت کنید تا برایتان مکمل تجویز کند.

مواد غذایی سرشار از سلنیوم برای مقابله با سرطان

ویتامین D باعث تقویت ژن p53 می شود که سلول های سرطانی بدخیم را تشخیص داده و آن ها را از بین می برد

سلنیوم یک ماده معدنی آنتی اکسیدانی است که در ترکیب با پروتئین به پیشگیری از ابتلا به سرطان کمک می کند. این ماده معدنی در سیر، اکثر ماهی ها و همچنین گردوی برزیلی به میزان قابل توجهی وجود دارد.

پوشاندن بدن برای پیشگیری از سرطان پوست

اکثر سرطان های پوست معمولاً در نیمه چپ بدن بروز می کند. می پرسید چرا؟ به دلیل رانندگی. شیشه اتومبیل ها فقط یک نوع از اشعه های ماورای بنفش را خنثی می کنند و آن هم UVA است و نه UVB. بنابراین بهتر است در حین رانندگی همیشه شیشه ماشین را بالا بدهید تا از تماس پوستتان با UVA تا حد امکان پیشگیری شود و برای مقابله با اثرات UVB حتماً از کرم ضد آفتاب با شاخص حفاظتی بالای 30(SPF30) استفاده کنید. توصیه می کنیم به طور مرتب به پزشک متخصص پوست مراجعه کنید تا وضعیت خال های پوستی را که ممکن است سرطان زا شوند بررسی کند. حتماً به طور مرتب پوست خود را با دقت بررسی کنید و تغییرات احتمالی را با پزشکتان در میان بگذارید.

لیکوپن برای پیشگیری از سرطان

نتایج بررسی ها نشان می دهند که سس گوجه فرنگی می تواند احتمال بروز برخی سرطان ها را کاهش دهد. ترکیب فعالی که باعث پیشگیری از سرطان می شود لیکوپن نام دارد که یک کاروتنوئید شناخته شده به خاطر خواص آنتی اکسیدانی است. تمام محصولات غذایی که با گوجه فرنگی تهیه می شوند حاوی لیکوپن هستند. این ماده زمانی که گوجه فرنگی پخته شده باشد راحت تر و بیشتر جذب بدن می شود. توصیه می کنیم از مصرف سبزیجاتی مانند بروکلی و دیگر انواع کلم ها در کنار گوجه فرنگی و مشتقات آن غافل نشوید. چون این نوع کلم ها نیز حاوی ترکیبات ضدسرطان قوی هستند.

لیکوپن

آسپیرین؛ درمانی معجزه گر برای پیشگیری از سرطان

محققان به این نتیجه رسیده اند که مصرف روزانه نصف قرص آسپرین می تواند خطر ابتلا به سرطان کولون، مری، پروستات، تخمدان و سینه را کاهش دهد. این کار ساده همچنین باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان معده و حنجره نیز می شود. البته گفتنی است که آسپرین یا آسپیرین به عنوان یک دارو عوارض جانبی نیز دارد و نباید آن را بدون مشورت با دکتر با داروهای دیگر مصرف کنید. بنابراین توصیه می شود قبل از مصرف منظم آسپرین با پزشک مشورت کنید.

ویتامین D برای پیشگیری از ابتلا به سرطان

جذب کافی ویتامین D باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان می شود چون این ویتامین به کنترل هر چه بهتر سلول های سرطانی کمک می کند.

ترکیب فعالی که باعث پیشگیری از سرطان می شود لیکوپن نام دارد که یک کاروتنوئید شناخته شده به خاطر خواص آنتی اکسیدانی است. تمام محصولات غذایی که با گوجه فرنگی تهیه می شوند حاوی لیکوپن هستند

ویتامین D باعث تقویت ژن p53 می شود که سلول های سرطانی بدخیم را تشخیص داده و آن ها را از بین می برد. متأسفانه اکثر مردم به میزان کافی ویتامین D جذب نمی کنند. میزان نیاز بدن به این ویتامین در سنین زیر 60 سال 800 واحد بین المللی است. بعد از این سن نیاز بدن به 1000 واحد بین المللی می رسد. توصیه می کنیم میزان ویتامین D بدنتان را با مصرف مواد غذایی به خصوص با مصرف شیر غنی شده با این ویتامین و مصرف ماهی افزایش دهید. حتماً روزانه به مدت 20 دقیقه در آفتاب پیاده روی کرده و در صورت نیاز مکمل مصرف کنید.

به کبدتان در پیشگیری از سرطان کمک کنید

کبد شما اصلی ترین ارگان سم زدای بدن است. به همین دلیل عاقلانه است که به عملکرد آن کمک کنید. به این منظور توصیه می شود مصرف برخی مواد غذایی مانند جوانه بروکلی، جلبک ها و سبزیجات سبز را افزایش دهید. این مواد غذایی همچنین باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات، ریه و کولون می شوند. از دیگر مواد غذایی کمک کننده به کبد می توان به خانواده کلم ها، مواد غذایی سرشار از کولین، گیاه خار مریم و عصاره رزماری اشاره کرد.


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.