تبیان، دستیار زندگی
کتاب های «مدل سکولار شدن غرب»، «گشودن فضای فلسفه»، «بارت و سینما»، «دیدگاه دینی ویتگنشتاین» تجدید چاپ شدند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چند کتاب خواندنی درباره فلسفه غرب

کتاب های «مدل سکولار شدن غرب»، «گشودن فضای فلسفه»، «بارت و سینما»، «دیدگاه دینی ویتگنشتاین» تجدید چاپ شدند.

بخش کتاب و کتابخوانی تبیان

چند کتاب خواندنی درباره فلسفه غرب

انتشارات «گام نو» در ادامه بازچاپ آثار حوزه فلسفه غرب به تجدید چاپ کتاب های «مدل سکولار شدن غرب»، «گشودن فضای فلسفه»، «بارت و سینما»، «دیدگاه دینی ویتگنشتاین» اقدام کرده است. آنچه در ادامه می خوانید مروری کوتاه بر این آثار است.

«مدل سکولار شدن غرب»
«مدل سکولار شدن غرب» کتابی است که «استیو بروس» کار تالیف آن را برعهده داشته است. این اثر را محمدمسعود سعیدی به فارسی برگردانده و در سال جاری به چاپ دوم رسیده است.
 
استیو بروس، استاد دانشگاه آبردین و در حال حاضر یکی از مهمترین نظریه پردازن تئوری سکولاریزاسیون است. وی در کتاب خود، عوامل، مسیرها و نشانه های سکولارشدن در غرب را تشریح می کند و دراین باره گزارش واضح و روشن از آرا جامعه شناسان مدرن- از ماکس وبر به این سو- ارائه می دهد. بروس در این کتاب توضیح می دهد که نظریه های سکولاریزاسیون و از جمله نظریه خود او بر زوال یکسره اعتقادات و باورهای دینی دلالت ندارند و پیش بینی این نظریه مطلقا تسلط عمومی الحاد نیست.

نویسنده در این اثر با برشمردن تغییرات جامعه خواننده را تا بیان مساله اصلی کتاب که همان سکولار شدن غرب است پیش می برد.
 
چاپ دوم کتاب «مدل سکولار شدن غرب» در 128 صفحه، شمارگان هزار و 100 نسخه به بهای هفت هزار و 500 تومان منتشر شده است.
 
«گشودن فضای فلسفه»

«گشودن فضای فلسفه» گفت و گوهایی با اسلاوی ژیژک است که آنها را «گلین دالی» جمع آوری کرده و مجتبا گل محمدی ترجمه کرده است.
 
گلین دالی در توصیف اسلاوی ژیژک می نویسد: «ژیژک یک جور ویروس کامپیوتری است، ویروسی که می خواهد نمودهای فارغ البال ماتریس موسوم به سرمایه داری لیبرال جهان گستر را به هم ریزد.»
 
کتاب حاضر با پیش کشیدن موضوعات جذاب و متنوعی در حوزه فلسفه، روانکاوی، سیاست و فرهنگ سعی دارد از خلال گفت و گو با ژیژک گشایشی باشد برای ورود به اندیشه او. پیامد ضمنی این تلاش ارائه چشم اندازهایی یکسره نو و متفاوت در هر کدام از حوزه های یاد شده است.
 
کتاب حاضر پنج بخش دارد. «گشودن فضای فلسفه»، «جنون عقل: برخورد از نوع واقعی»، «سوژه های مدرنتیه: مجازیت و شکنندگی امر واقعی»، «مدارا و مدارناپذیر: کِیف، اخلاق و رخداد» و «معجزه ها رخ می دهند: جهانی شدن (ها) و سیاست» عناوین بخش های این اثر است.
 
چاپ سوم «گشودن فضای فلسفه» در 216 صفحه، شمارگان هزار و 100 نسخه، به بهای 14 هزار و 300 تومان منتشر شده است.
 
«بارت و سینما»
«رولان بارت» کتاب «بارت و سینما» را نگاشته و مازیار اسلامی نیز آن را ترجمه کرده است.

این کتاب گزیده ای از مقالات و گفت و گوهای رولان بارت درباره سینماست. مقالاتی که از این متفکر در این کتاب گنجانده شده بیشتر درباره «معنای سوم»، «دیدرو، برشت و ایزنشتاین» است. خوانندگان در ادامه می توانند مطالبی را درباره «ترک سالن سینما»، «چهره گابو»، «نشانه شناسی و فیلم» و «درباره فیلم» بخوانند.
 
«سینما اسکوپ»، «درباره سینما اسکوپ بارت: جیمز موریسن» و «بارت و فیلم: جاناتان رزنبام» دیگر عناوینی است که خوانندگان می توانند مطالبی از بارت را درباره آنها بخوانند.
 
چاپ سوم «بارت و سینما» در 126 صفحه، شمارگان 500 نسخه، به بهای شش هزار و 200 تومان منتشر شده است.
 
«دیدگاه دینی ویتگنشتاین»
«دیدگاه دینی ویتگنشتاین» نوشته «نورمن مالکوم» است و «پیتر وینچ» نیز آن را نقد و بررسی کرده و علی زاهد ترجمه آن را به عهده داشته است.
 
نورمن مالکوم یکی از دوستان نزدیک ویتگنشتاین است. رساله حاضر نیز آخرین اثر فلسفی مالکوم است. این رساله در سال 1990 و با انگیزه تفسیر این جمله از ویتگنشتاین که «من نمی توانم مسائل را از نظرگاه دینی نگاه نکنم» شکل گرفت. بر مبنای این تفسیر منظور ویتگنشتاین از مسائل، «انواع فلسفی آن بوده است» که در کتاب پژوهش های فلسفی با حیرت ها و آشفتگی های ناشی از آن درگیر شده بود.

مالکوم در بخش دیگری از این کتاب به توصیف ویژگی های باور دینی از نگاه ویتگنشتاین می پردازد که خود می تواند علاوه بر آن به عنوان توضیحی از اندیشه پیچیده این متفکر برجسته قلمداد شود. جذابیت این اثر با بررسی «پیتر وینچ» بیشتر نیز شده است. بررسی که با شیوه موشکافانه، همانند خود متن می تواند ما را در فهم کلیت اندیشه ویتگنشتاین یاری کند.
 
«دیدگاه دینی ویتگنشتاین» با پیشگفتار «پیتر وینچ» آغاز می شود. این اثر در هفت فصل تالیف شده است. «آیا ویتگنشتاین مردی دیندار بود؟»، «در جستجوی توضیح»، «اساس زبان» و «سازوکارهای نهفته» از جمله عناوین بخش های این اثر است. «تضیحات بی ثمر»، «حد توضیح»، «چهار مناسبت» دیگر بخش های این کتاب را تشکیل می دهد.
 
چاپ دوم «دیدگاه دینی ویتگنشتاین» در 208 صفحه، شمارگان هزار و 100 نسخه، به بهای 13 هزار و 500 تومان منتشر شده است.



منبع: ایبنا

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .