تبیان، دستیار زندگی
موزه عروسک های ملل با ۱۵۰۰ عروسک از ۸۰ کشور جهان به دلیل مشکلات مالی در آستانه تعطیلی است که در این رابطه احمد محیط طباطبایی - قائم مقام ایکوم در اهمیت عروسک ها می گوید:هر عروسک پنجره ای برای شناخت قومی است و عروسک ها در شخصیت سازی کودکان موثر هستند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بی خانمانی عروسک ها + تصاویر

موزه عروسک‌های ملل با ۱۵۰۰ عروسک از ۸۰ کشور جهان به دلیل مشکلات مالی در آستانه تعطیلی است که در این رابطه احمد محیط طباطبایی - قائم مقام ایکوم در اهمیت عروسک‌ها می‌گوید:هر عروسک پنجره‌ای برای شناخت قومی است و عروسک‌ها در شخصیت سازی کودکان موثر هستند.

بخش گردشگری تبیان
بی خانمانی عروسک ها + تصاویر

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، موزه عروسک‌های ملل که فقط 2 سال از عمر آن می‌گذرد این روزها با مشکل پیدا کردن مکان دائمی برای ادامه فعالیت‌هایش مواجه است به نحوی که صاحبان و اداره کنندگان این موزه خصوصی دیگر قادر به تأمین اجاره بهای مکان قبلی موزه نیستند و دست به دامن نهاد های مرتبط نظیر سازمان میراث فرهنگی، شهرداری، کانون پرورش فکری و ... شدند و در این میان آنچه به عنوان پیشنهاد از سوی این نهادها مطرح شده استقلال موزه را زیر سوال می برد زیرا که این ارگان‌ها می خواهند موزه عروسک های ملل جزئی از آنها باشد.
ناصری - مجموعه دار موزه عروسک‌های ملل با اشاره به اینکه این موزه از دو سال پیش کار خود را آعاز کرده است، گفت: این موزه با 1500 عروسک از 80 کشور جهان به دلیل مشکلات مالی و سنگینی اجاره بها در آستانه تعطیلی قرار گرفته است.

وی با اشاره به فعالیت‌های فرهنگی که در این موزه برای کودکان صورت می‌پذیرد، افزود: بخش عمده‌ای از فعالیت‌های موزه عروسک‌های ملل به برگزاری کارگاه‌های آموزشی اختصاص یافته که در جریان آن کودکان با فرهنگ‌های مختلف در سرتاسر جهان آشنا می‌شوند.
وی با بیان اینکه در دو سال گذشته این موزه با همکاری هنرمندان، مردم شناسان، گرافیست‌ها، متخصصین ادبیات کودک و... به فعالیت خود ادامه داده است، گفت: موزه عروسک‌های ملل در سال‌های 93 و 94به عنوان موزه برتر از طرف کمیته ملی موزه‌های ایران (ایکوم ) برگزیده شده است.
ناصری ایده ابتدایی تأسیس موزه عروسک‌های ملل را انجام فعالیت در حوزه موزه داری برای کودکان و نوجوانان اعلام کرد و افزود: از آن جهت که موزه تخصصی کودکان در ایران وجود ندارد و تنها در مواقعی موزه‌ها برنامه‌هایی به مناسب‌های مختلف برای کودکان اجرا می‌کنند این موزه می‌تواند با برگزاری کلاس‌های آموزشی امکان خوبی را برای آموزش فرهنگ به کودکان ایجاد کند.

بی خانمانی عروسک ها + تصاویر

وی گفت: در این راه بسیار موفق بودیم زیرا که الان اگر یک مخاطب 2 ساله یا 16 ساله به موزه مراجعه کند می‌دانیم که با هر یک باید چگونه برخورد کنیم.
به گفته ناصری موزه عروسک‌های ملل یک موزه خانواده است زیرا با شرایطی که ایجاد شده تمامی سنین را پذیرا است و بازدید کنندگان از حضور در آن لذت می‌برند.
ناصری با بیان اینکه کودکان نسبت به برخی از فرهنگ‌ها سوگیری دارند و در مواجهه با آنها دست به مقایسه می‌زنند، تصریح کرد: یکی از کارهایی که در این موزه انجام شده این بوده که این کلیشه‌های فرهنگی را از بین ببریم و کودکان را با فرهنگ‌های مختلف آشنا کنیم.
وی دستاورد فعالیت دو ساله موزه عروسک‌های ملل را برگزاری 7 کارگاه آموزشی اعلام کرد و گفت: بعید می‌دانم این حجم کار با این کیفیت در حوزه فرهنگ ملل و ایران تا کنون صورت گرفته باشد.
ناصری با اشاره به مشکلاتی که فعالیت موزه عروسک‌های ملل را فعلاً محدود کرده است، گفت: این موزه در شکل یک موزه خصوصی فعالیت خود را آغاز کرده و تا به اینجا ادامه داده است ولی با توجه به اینکه کیفیت در برگزاری کارگاه‌ها و نحوه اداره موزه همواره مد نظر بوده است دیگر قادر به ادامه نیست.
وی تصریح کرد: در حال حاضر نیازمند حضور افرادی از جنس فرهنگ هستیم که به ما ملحق شوند و از سویی انتظار داریم سازمان میراث فرهنگی هم به عنوان نماینده دولت از موزه عروسک‌های ملل حمایت کند.
ناصری گفت: بسیاری از مسئولان میراث فرهنگ هنوز این موزه را ندیدند و شاید هم به رغم اطلاع از وجودش به دلیل درگیری‌ها به آن توجه نکردند.
ناصری اظهار داشت: چندی پیش به واسطه نگاه مثبتی که در میراث نسبت به موزه عروسک‌های ملل ایجاد شده بود و کسب جایزه ایکوم، قول مساعد گرفتیم که خانه پدری جلال آل احمد به مدت 5 سال به این موزه اختصاص یابد اما بعد از مدتی اطلاع دادند که این قول منتفی شده و این خانه جزو پروژه‌های صندوق حفظ و احیا قرار گرفته است.
وی با اشاره به رایزنی‌هایی که برای تعیین مکانی دائمی برای موزه عروسک‌های ملل صورت گرفته است، گفت: طی مذاکراتی که با باغ موزه قصر داشتیم فقط موافقت کردند که در فضای گالری این موزه یک نمایشگاه برگزار کنیم که مورد توافق ما نبود زیرا فعلاً به دنبال یک مکان دائمی و بعد از آن ادامه برنامه‌های سیار هستم.

بی خانمانی عروسک ها + تصاویر

ناصری اظهار داشت: طی نامه نگاری‌هایی که با شهرداری صورت پذیرفت آنها بیشتر موافق بودند موزه ای راه اندازی شود و ما عروسک‌های ملل را درآنجا به نمایش درآوریم و به عنوان مشاور نیز فعالیت کنیم که این استقلال موزه عروسک‌های ملل را از بین می‌برد و موافق این نیز نبودیم.
وی گفت: طبق هماهنگی‌های صورت گرفته با کاخ موزه نیاوران قرار شد فضایی در اختیار فعالیت‌های آموزشی موزه عروسک‌های ملل قرار گیرد تا در طول تابستان بتوانیم کارگاه‌های آموزشی را برای کودکان ایجاد کنیم که در صورت امضا تفاهم نامه بعد از عید فطر پنجشنبه‌ها و جمعه‌ها به این کار اختصاص می‌یابد.
ناصری تصریح کرد: شهردار منطقه 12 در حال بررسی شرایط است و قول داده در صورت تغییر کاربری خانه‌های قدیمی منطقه خانه ای را به موزه عروسک‌های ملل اختصاص دهد.
وی با اشاره به همکاری‌های خوبی که این موزه با کانون پرورش فکری کودکان نوجوانان دارد، گفت: کانون نیز موافقت کرد به صورت یک ماه بطور موقتی در آنجا مهمان باشیم که این را نپذیرفتیم.
وی افزود: با وجود انرژی زیادی که در میان فرهنگ دوستان وجود دارد امیدواریم این عروسک‌ها به زودی از کارتن‌ها خارج و دوباره صاحب خانه شوند و به نمایش در آیند.
به گزارش پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری این مطالب را مسعود ناصری در نشستی که از سوی کمیته ملی موزه‌های ایران (ایکوم) در خانه پروین اعتصامی، مقر ایکوم ایران برگزار شد مطرح کرد.

تلاش ایکوم برای از سر گیری فعالیت موزه عروسک‌های ملل

در این رابطه سید احمد محیط طباطبایی - قائم مقام ایکوم دیگر سخنران این نشست با اشاره به تعطیلی موزه عروسک‌های ملل گفت: موزه عروسک‌های ملل یک رویکرد جدید در موزه داری کشور را ارایه کرد که برای فعالان این حوزه بسیار مهم است.
وی با اشاره به برتری موزه عروسک‌های ملل در 2 سال گذشته از سوی ایکوم افزود: 50 متخصص که داوری انتخاب موزه برتر را هر ساله به عهده دارند 2 بار این موزه را در شاخص‌های مختلف به عنوان موزه برتر انتخاب کردند.
وی با اشاره به رایزنی‌های صورت گرفته برای تعیین مکانی جدید برای ادامه فعالیت این موزه تصریح کرد: ایکوم تلاش کرده و مکان‌های مختلفی را برای این منظور در نظر گرفته که تا به امروز هیچ یک به نتیجه نرسیده است.

بی خانمانی عروسک ها + تصاویر

محیط طباطبایی، تعطیلی موزه عروسک‌های ملل را بهانه ای دانست برای توجه به این نکته که در مواجهه با چنین اتفاقاتی که برای موزه‌های خصوصی (اموال –کلکسیونی ) می‌افتد باید چه کرد.
وی عروسک را پدیده ای مردم شناسی و فرهنگی دانست که تنها برای پر کردن اوقات فراغت نیست بلکه عروسک‌ها ماکت‌هایی از انسان‌ها هستند که تربیت و آموزش نسل آتی را بر عهده دارند و در شخصیت سازی کودکان موثر هستند.
به گفته وی، هر عروسکی یک پنجره برای شناخت هر قوم و ملتی است و عاملی برای شناخت مردم یک ملت به شمار می‌آید.
قائم مقام ایکوم مهمترین پدیده فرهنگی را موزه‌ها دانست و گفت: متأسفانه اگر هر موزه ای به دلایل مختلف تعطیل شود هیچ واکنشی از سوی اجتماع متوجه آن نیست در حالیکه فرهنگ و آموزش دو شریان اصلی جامعه هستند.
او با اشاره به این نکته که تأثر ما از اینکه این اتفاق تأثیری روی افراد مسئول نداشت بیشتر از تعطیلی این موزه است، افزود :آیا تعطیلی نهاد های فرهنگی نظیر موزه ، کتابخانه ، سینما و ... آنقدر کم اهمیت است که کسی حتی از آن ناراحت هم نمی‌شود.
محیط طباطبایی گفت: ما می‌خواهیم موزه ملل در شکل اولیه خود با حفظ استقلال باقی بماند اما نهادهای مرتبط که می‌توانند در این راه کمک کنند اغلب خواهان این هستند که این موزه جزئی از آنها باشد که رفتار فرهنگی درستی نیست.
وی با اشاره به اهمیت عروسک‌ها در انتقال فرهنگ‌ها خاطرنشان کرد: متأسفانه هنوز تأثیری که عروسک‌ها می‌توانند در انتقال فرهنگ‌ها و شخصیت سازی کودکان داشته باشند برای افراد آشنا نیست.


منبع تسنیم