تبیان، دستیار زندگی
مقالات خواندنی گروه دین در هفته ای که گذشت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عید فطر، دارویی برای بیماری ها، ماه آرزوی زیارت کعبه ...

مقالات خواندنی گروه دین در هفته ای که گذشت.

گروه دین تبیان
هفته گرد 18 دین

دارویی برای بیماری های مزمن!!
باید چاره ای اندیشید، تا دیر نشده باید خود را به درمانگاه فوق پیش رفته ی رمضان رسانید وخود را از نسخه های ارزشمند آن- برای برطرف شدن کسالت روح و جانمان - بهره مند سازیم.

امام صادق(علیه السلام) از نظر اهل سنت 
همه مسلمانان (شیعه و سنی) برای خاندان پیامبر(صلی الله علیه و آله) و اهل بیت: احترام و جایگاه خاصی قائل اند که نظیر آن را برای دیگران قائل نیستند. این علاقه و دلبستگی به خاندان پیامبر(صلی الله علیه و آله)، نقطه اشتراک تمامی مسلمانان است و می تواند عاملی برای پیوند و نزدیکی آحاد جامعه اسلامی به یکدیگر باشد. امام صادق(علیه السلام) به عنوان یکی از مصادیق و افراد این خاندان، علاوه بر جایگاه مذهبی ویژه اش در میان شیعیان، مورد توجه اهل سنت  بوده و می باشد.

حج رمضان

ماه رمضان، ماه آرزوی زیارت خانه خداست!
مروری بر دعاهایی که در آن ها حجّ خانه خدا از خداوند سبحان درخواست شده، نشان می دهد که یکی از درخواست های مهم در اوقات و لحظات ماه مبارک رمضان، توفیق زیارت خانه خداست.

مروری بر چند ادعیه ی قرآنی با گل واژه ربنا
خود قرآن نازل، در بردارنده  ی قرآن صاعد است؛ یعنی خداوند متعال دعاهای زیادی را در خود قرآن به سوی ما نازل فرموده، تا دست بندگانش را بگیرد و آن  ها را به سوی ملکوت خدا صعود دهد. بعضی از این دعاهای قرآنی با گل  واژه  ی «ربَّنا» آغاز می شوند.

چرا عید فطر ایران با عربستان متفاوت است؟!
هر ساله با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، یکی از موضوعات مهم، اعلام روز اول ماه مبارک و همین طور روز عید سعید فطر است. به همین دلیل با حجت الاسلام و المسلمین علیرضا موحد نژاد، رییس ستاد استهلال دفتر رهبر انقلاب به گفتگویی صمیمی نشستیم.

وجهی از زیبایی قرآن که مغفول مانده است
مقام معظم رهبری در محفل انس با قرآن کریم (18/3/95) به این نکته اشاره فرمودند که زیبایی قرآن فقط در معانی و معارف آن نیست بلکه الفاظ و زیبایی لفظی آن موجب می شد که کسانی که دلهایشان را قفل زده بودند و بر روی قرآن بسته بودند وحاضر نبودند مفاهیم قرآن را در هنگام نزول بفهمند و قبول کند، در مقابل زیبایی معجزه آسای این الفاظ درمی ماندند...الفاظ و آهنگ قرآن،شیوه وسبک آن یک معجزه است.

مهلت این میهمانی به پایان رسید 
مهلت مهمانی خاص خدا به پایان رسید ماهی که خواب آن هم عبادت بود و قرائت یک آیه قرآن در آن ماه برابر با یک ختم قرآن در ماه های دیگر بود.
ماهی که سحرهایمان با نجوای الهی می گذشت و مشغول به خواندن دعای سحر و ابوحمزه ثمالی بودیم، ماهی که  آمار جرم های اجتماعی به پائین ترین حد خود رسیده بود و همه اقوام به یکدیگر نزدیک تر شده بودند و در موقع افطار همدیگر را دعوت و با هم ملاقات می کردند و بالاخره ماهی که اولش رحمت، وسط آن مغفرت و آخرش رهایی از آتش بود.

عیدفطر

عید فطر؛ بازگشت به فطرت و تولدی دوباره 
بعد از یک ماه حضور در مهمان سرای الهی و بهره مندی از آثار و برکات بی شمار ضیافت الهی، بعد از یک ماه توفیق روزه داری، شب زنده داری، ترک گناه و معصیت، توفیق نیایش و مناجات به درگاه الهی، حال روح و جان روزه دار طراوت و جلای خاصی گرفته است، احساس سبک بالی، شادی و فرح سراسر وجود خاکی او را در بر گرفته است، احساسی که شوق پرواز و قرب به پروردگار را در وجود انسان شعله ور می نماید.

دستاوردهای سه گانه  تاریخ اسلام پس از فتح مکه
هنگامی که از فتح مکه صحبت می شود، همواره از جنبه هایی از این رویداد بحث می گردد که محدود به همان دوران فتح می باشد اما کمتر اتفاق می افتد تا تاثیرات مثبت این فتح در ابعاد مختلف زندگی اسلام، مورد تحلیل واقع گردد. در این نوشتار به سه بعد مهم حیات اسلام پس از فتح اشاره خواهیم کرد.

اولین سوغات ملکوتیان برای ملکیان
ماه رمضان المعظم ماهی است که در آن خداوند دستان شیطان را بسته و درب های رحمت و بخشایش خود را بسوی مردم گشوده است مردم مسلمان با عمل روزه و قرآن در طول این ماه و میانه آن به خدا تقرب می جویند و از طرفی در پایان ماه با دادن زکاه فطره این عبودیت را تمام می کنند.

تفسیر واقعی صراط مستقیم چیست؟
صراط مستقیم همان دین است و در این زمان نمونه عینی دین حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف است؛ ما از ایشان نیز مسئلت می کنیم که در این راه طولانی و پرخطر ما را یاری داده و توفیقی دهد تا اسبابی که ما را به دینداری حقیقی نزدیک کند فراهم شود و شوق انجام اعمال خوب و مورد رضایت الهی در وجود ما ایجاد نماید.


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.