تبیان، دستیار زندگی
عباس کیارستمی تنها کارگردان ایرانی برنده نخل طلای کن و خالق «طعم گیلاس»، «زیر درختان زیتون» و «خانه دوست کجاست» روز گذشته در سن 76 سالگی درگذشت. این خبر خیلی زود به تیتر رسانه های جهان تبدیل شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خداحافظ آقای کارگردان

واکنش ها به درگذشت عباس کیارستمی

عباس کیارستمی تنها کارگردان ایرانی برنده نخل طلای کن و خالق «طعم گیلاس»، «زیر درختان زیتون» و «خانه دوست کجاست» روز گذشته در سن 76 سالگی درگذشت. این خبر خیلی زود به تیتر رسانه های جهان تبدیل شد.

فرآوری: علی احمدی - بخش سینما و تلویزیون تبیان
کیارستمی

کیارستمی که از بیماری رنج می برد برای درمان به فرانسه رفته بود. او در یکی از بیمارستان های پاریس از دنیا رفت. او تنها کارگردان ایرانی برنده نخل طلای کن و خالق "طعم گیلاس"، "زیر درختان زیتون" و "خانه دوست کجاست" است.

علت درگذشت عباس کیارستمی لخته شدن خون و سکته مغزی اعلام شده است. این کارگردان سرشناس سینمای ایران که از اسفند سال 94 تا اوایل اردیبهشت 95 به دلیل انجام چند عمل جراحی در ناحیه روده در بیمارستان بستری شده بود و در ماه های اخیر هم چندین بار به بیمارستان مراجعه کرده بود، سرانجام بنا به تصمیم خودش هشتم تیر برای تکمیل مراحل درمان به پاریس رفت.

کیارستمی در کارنامه ی فیلم  سازی اش ساخت فیلم های کوتاه «نان و کوچه»، «زنگ تفریح»، «تجربه»، «دو راه حل برای یک مساله» و .. و فیلم های بلند «گزارش» 1356، «اولی ها» 1362، «خانه ی دوست کجاست؟» 1365، «مشق شب» 1366، «کلوزآپ، نمای نزدیک» 1368، «زندگی و دیگر هیچ» 1370، «زیر درختان زیتون» 1373، «طعم گیلاس» 1376، «باد ما را خواهد برد» 1377، «ABC آفریقا» 1379 را دارد.

کارگردان نامدار سینمای جهان

رسانه های خبری جهان این خبر را در صدر اخبار خود قرار داده و با انتشار گزارش های مفصل درباره کارنامه کاری این کارگردان سرشناس، او را یک فیلمساز صاحب سبک در جهان دانستند.

*شبکه خبری یورو نیوز خبر درگذشت کیارستمی را در صدر اخبار مهم  روزانه خود قرار داده و آن را در همه بخش های خبری تکرار می کند. این شبکه از کیارستمی به عنوان یک کارگردان صاحب سبک  جهان و  «پدر سینمای ایران» نام برده که با درگذشت او سینمای ایران «یتیم» می شود.
*روزنامه نیویورک تایمز آمریکا نیز با انتشار گزارشی مفصل از کیارستمی او را کارگردان «تحسین برانگیز» سینمای ایران و جهان دانسته است. این روزنامه نوشت : «عباس کیارستمی که اغلب از او به عنوان بزرگترین فیلمساز ایران نام برده می شود که در فیلم های درام خود زندگی مردم عادی و مشکلات آنها را از یک نگاه فلسفی و شاعرانه روایت می کرد روز دوشنبه در سن 76 سالگی در پاریس درگذشت .»
* خبرگزاری آسوشیتد پرس نیز با انتشار گزارشی مفصل درباره  درگذشت کیارستمی ، او را «مشهور ترین چهره و کارگردان تاریخ سینمای ایران» دانسته و نوشت : «او در طول عمر بیش از 40 ساله هنری خود دهها فیلم ساخت. مشهور ترین فیلم او طعم گیلاس بود که جایزه نخل طلای جشنواره کن را از آن خود کرد. او نخستین فیلم ساخته شده خود در خارج از ایران را سال 2010 و با نوشتن فیلمنامه و کارگردانی فیلم «کپی برابر اصل» در توسکانی ایتالیا ساخت که ژولیت بینوش هنرپیشه مشهور فرانسوی در این فیلم ایفای نقش کرده است.»

کیارستمی

*روزنامه گاردین بریتانیا نیز با انتشار گزارشی به خبردرگذشت کیارستمی واکنش نشان داد و این کارگردان صاحب نام ایرانی را جزء نامدارترین کارگردانان سینمای حال حاضر جهان دانسته است. این روزنامه که در سال 2003 کیارستمی را بزرگ ترین کارگردان غیر آمریکایی جهان لقب داده بود، درباره خبر درگذشت کیارستمی نوشت : «عباس کیارستمی داستان نویس مرموز و ظریف از طبیعت و روابط انسانی و فیلمسازی که داستان هایش به نحوی به جهان واقعی و نه خارج از آن منحصر بود، درگذشت».
*سایت ایندی وایر: دنیا یکی از کلیدی ترین فیلمسازان اش را از دست داد. روحت در آرامش... کپی برابر اصل یکی از محبوب ترین فیلم های ما در قرن 21 است.

*سایت پلی لیست: ما یک غول را در سینما از دست دادیم.
بسیاری از رسانه ها و شبکه های خبری همراه با انژاس خبر درگذشت کیارستمی گزارشی بلند بالا از کارنامه کاری این هنرمند و کارگردان صاحب نام جهان منتشر کرده و نگاهی جزئی تر داشته اند به فیلم های مطرحی که در دهه های گذشته از سوی این هنرمند بزرگ جهانی ساخته شده است.

یک جنتلمن واقعی

روزنامه گاردین بریتانیا نیز با انتشار گزارشی به خبردرگذشت کیارستمی واکنش نشان داد و این کارگردان صاحب نام ایرانی را جزء نامدارترین کارگردانان سینمای حال حاضر جهان دانسته است. این روزنامه در سال 2003 کیارستمی را بزرگ ترین کارگردان غیر آمریکایی جهان لقب داده بود

*اسكورسیزی درپی فوت عباس كیارستمی به هالیوود ریپورتر گفت: «من به شدت از شنیدن خبر مرگ کیارستمی شوکه و ناراحت شدم. او یکی از آن هنرمندان نادری بود که صاحب دانشی خاص در مورد جهان بود. آن طور که ژان رنوار می گوید: حقیقت همیشه به جادو می ماند. برای من این جمله خلاصه کارنامه درخشان کیارستمی است. برخی کارهای او را مینیمال می دانند، اما حقیقت بر خلاف این است. هر صحنه ی "طعم گیلاس" یا خانه دوست کجاست سرشار از زیبایی و شگفتی است که با صبر و حوصله گرفته شده است.
من افتخار آشنایی با عباس را برای 10یا 15 سال اخیر داشتم. او انسان بسیار خاصی بود: آرام، دلپذیر، متواضع، شیوا و به شدت مشا هده گر (فکر نمی کنم چیزی از نظرش پنهان می ماند). راه ما کمتر به هم می رسید ولی وقتی این اتفاق می افتاد من همیشه خوشحال می شدم. او یک جنتلمن واقعی و یکی از هنرمند بزرگ دوران ما بود».
*ناندیتا داس(بازیگر هندی): عمیقا از خبر فوت عباس کیارستمی غمگین شدم. ما یکی از بزرگترین و شگفت انگیزترین انسان ها را از دست دادیم.
*آوا دورنی(کارگردان فیلم سلما): اگر ما انسان ها یکی هستیم، نمی توانیم نژادی حرف بزنیم. خون در رگ های یک بدن جاری است. احساسات یکی است.به یاد عباس کیارستمی...
*زاویه دولان(کارگردان مامی): تو می خواهی همه چی را رها کنی؟ می خواهی طعم گیلاس را رها کنی؟ بدرود کیارستمی.
*اسکات توبیاس(منتقد): ایده کیارستمی که تماشاگر فیلم او را کامل می کند همواره به اندازه خود فیلم هایش در ذهنم مانده است. فیلم های بی نظیر ما را به شرکت کنندگانی فعال تبدیل می کند.
*جاشوا اوپنهایمر(مستندساز): از شنیدن خبر درگذشت عباس کیارستمی کارگردان کلوزآپ که یکی از فیلم های محبوبم است عمیقا غمگین هستم.

کیارستمی

سینما رفت...

هنرمندان زیادی در شبکه های اجتماعی درگذشت کیارستمی را تسلیت گفتند:
*اصغر فرهادی: وی که قرار بود امشب برای ملاقات با کیارستمی به پاریس برود، در مصاحبه با روزنامه گاردین گفت از شنیدن مرگ این کارگردان ایرانی «بسیار ناراحت  و کاملا شوکه» است. فرهادی گفت: «او تنها یک فیلمساز نبود. او یک اسطوره بود، چه در سینما و چه در زندگی شخصی اش. او قطعا راه را برای دیگران هموار کرد و بر افراد بسیار زیادی اثر گذاشت. این فرد دنیای سینما نیست که شخص بزرگی را از دست داده، بلکه کل جهان فردی بسیار بزرگ را از دست داد».
*مهناز افشار: «خبرت خرابتر کرد جراحت جدایی»این لحظات و این خبر باورکردنی نیست، من مطمئن بودم که شما به سلامت از این دوران می گذرید. آقای کیارستمی خیلی زود بود برای ما، برای سینمای ما و برای ایران ما که دیگر شما را نداشته باشیم.چگونه بپذیریم که کیارستمی بزرگ دیگر نیست؟
*بهرام رادان: جواهرى از میان ما رفت، تسلیت به جامعه هنرى
*رضا عطاران نوشت: الهى قربونت برم، چرا اینقدر زود؟.....امیدوارم اونورم ببینیمت. عباس آقا کیارستمى ، بزرگ سینما، از میان ما رفت
*عباس غزالی: سینما رفت ...
*رضا کیانیان: متأسفم ...متأسفم... باور نمى کنم... درست مثل اینکه پدرم پر کشیده باشه... عباس کیارستمى از دنیا رفت........ همین چند ساعت پیش در فرانسه روى تخت بیمارستان نشسته بوده و داشته نهار مى خورده...سکته مى کنه و تمام.........و تمام.... باور نمى کنم......... اااااى واااااى. پرچم سینماى جهان نیمه افراشته شد.


علاوه بر هنرمندان چهره های زیادی درگذشت کیارستمی را تسلیت گفتند.


منابع: ایرنا/ کافه سینما/ باشگاه خبرنگاران/ عصرایران/ دنیای تصویر